Premiedryss for Q og Kavli i matkonkurranse

Det sies det er deilig å være norsk i Danmark. Det stemmer for Q og Kavli, som i den prestisjefylte, internasjonale matkonkurransen i Herning høstet mange utmerkelser.

– Konkurransen bedømmes både på utseende, konsistens, lukt og smak, forteller Innovasjonsdirektør for produktutvikling hos Kavli og Q-Meieriene, Annette Waage Jung. Hun legger til at det var en spent gjeng som sto klare for å se hvordan egne produkter hadde prestert da det denne uken ble det avholdt International Food Contest i Herning, Danmark.

– Tradisjon tro har vi tatt med oss både Q og Kavli produkter for å få de vurdert av internasjonale meierieksperter. Selv har vi også fått æren av å delta som meieridommere og har smakt på mange svært gode produkter, forteller en entusiastisk Waage Jung.

Edelt metall i bagasjen

Akkurat som da O.Kavli pakket kofferten full med ost da han dro ut i verden for 100 år siden, hadde man i år både ost og flere meieriprodukter med seg i bagasjen til Danmark. Totalt 6 Kavli produkter og 11 Q produkter fikk være med å konkurrere i den prestisjetunge konkurransen. Og som den gang da, kom ikke team Kavli og Q hjem tomhendt.

Totalt sett ble det en del ekstravekt i kofferten på returen med totalt fem bronsemedaljer, tre for Kavli produkter og to for Q produkter. Bronsemedaljene gikk til: MKF Cheddar & chili, M Cheddar/chorizo og Mager Jalapeno, Skyr® mini banan, og Skyr® mini Bringebær.

– Dette var veldig gøy! Og det er ekstra kjekt å se at begge MKF skårer svært godt på smak. Dette er jo produkter vi har utviklet sammen med forbrukerne våre, sier Waage Jung og legger til at det i stor grad Kavli sine smøreoster som står for smaksinnovasjonen i smøreostkategorien.

– Ostene våre konkurrerer med svært tradisjonelle smaker, mens Kavli de siste årene har skapt mye inspirasjon ved tilsette både nye smakstilsetninger og ostetyper i de kjente og for mange, så kjære Kavli smøreostene.

For Q var det Skyr® mini banan og Skyr® mini bringebær som gjorde det skarpest og tok med seg en bronse i kofferten. Skyr mini har et svært lavt sukkerinnhold siden det er et produkt til barn, noe som høster positiv oppmerksomhet.

–Det er veldig stas å bidra med invasjoner som hevder seg så godt blant produkter med langt høyere andel tilsatt sukker og/eller søtstoff, som mange vil oppleve som mer velsmakende.

For oss som jobber med produktutvikling er det utrolig kjekt og lærerikt å delta på denne konkurransen hvert år, og ikke minst å få delta som dommere. I år stilte vi med hele fire dommere, noen erfarne og noen som har sin debut som dommere her i Herning. Totalt er det ca 130 erfarne meierieksperter som deltar som dommere, og alle produkter vurderes av et panel på 4-7 stk.

Strenge kriterier

I bedømmelsen vurderes både emballasjens utseende og produktets konsistens og smak opp mot strenge kriterier.

– I tillegg til faglig input tar vi også med oss masse inspirasjon hjem igjen som skal brukes til å fortsette å utvikle nye innovasjoner til glede for alle våre forbrukere. Og neste gang går vi sammen for gull!, avslutter Waage Jung.

Fakta:

Totalt for smelteost var det 33 produkter som ble bedømt
Det ble delt ut 9 medaljer hvorav team Q/Kavl fikk 3 bronse.