Denne uka i FN: Regjeringen foreslår alvorlige FN-kutt

Bare noen dager etter høynivåuken til FNs generalforsamling (UNGA), der Norge stilte med kanskje den sterkeste delegasjonen noensinne, foreslår regjeringen alvorlige kutt til FN-systemet. Foto: UN Mission of Norway/Pontus Höök.

Regjeringen foreslår alvorlige FN-kutt

Det legges opp til store kutt til FN i statsbudsjettforslaget. — Dette sender et alvorlig og farlig signal i en tid der verden trenger mer samarbeid mellom land, ikke mindre, understreker FN-sambandets generalsekretær. Les saken på fn.no.

Fred og sikkerhet

null
Mennesker på flukt fra Karabakh-regionen i Aserbajdsjan mottar humanitær hjelp i Goris, Armenia. Foto: IOM.

Uka fremover i Sikkerhetsrådet:

I oktober har Brasil presidentskapet i Sikkerhetsrådet. Månedens arbeidsprogram finner du her.

Mandag: Sikkerhetsrådet skal holde en orientering om situasjonen i Ukraina, etter rapporter om at et russisk missil traff en kafé og en dagligvarebutikk i landsbyen Hroza.

Tirsdag: Rådet vil holde en orientering, etterfulgt av konsultasjoner, om FNs oppdrag i Irak (UNAMI). Spesialrepresentant og leder for UNAMI Jeanine Hennis-Plasschaert og en sivilsamfunnsrepresentant forventes å orientere.

Onsdag: Et møte med troppebidragende land i FN-oppdraget for folkeavstemningen i Vest-Sahara (MINURSO) er planlagt. Rådet vil også motta en orientering, etterfulgt av konsultasjoner, om Colombia. Spesialrepresentant og leder av FNs verifikasjonsmisjon i Colombia, Carlos Ruiz Massieu, leder av fredsbyggingskommisjonens ambassadør Ivan Šimonović, og en sivilsamfunnsrepresentant er de forventede brieferne.

Torsdag: Det er forventet at Rådet vil holde en orientering om samarbeidet mellom FN og regionale og subregionale organisasjoner, med fokus på Den afrikanske union (AU). Spesialrepresentant for AUs generalsekretær og leder av FNs kontor til AU (UNOAU), Parfait Onanga-Anyanga, forventes å orientere. En AU-representant vil sannsynligvis også orientere Rådet. Det er også trolig at Rådet vil stemme over en ny autorisering av tiltak i resolusjonen knyttet til ulovlig eksport av petroleum fra Libya. Konsultasjoner om FNs oppdrag på Golanhøydene (UNDOF) er også planlagt. Det forventes at FNs assisterende generalsekretær for Midtøsten, Asia og Stillehavet, Mohamed, Khaled Khiari, vil orientere Rådet.

Fredag: Sikkerhetsrådet vil holde sin månedlige orientering om Jemen i lukkede konsultasjoner. FNs spesialutsending for Jemen, Hans Grundberg, direktøren for OCHAs operasjons- og påvirkningsavdeling, Edem Wosornu, og lederen av FNs oppdrag for å støtte Hodeida-avtalen (UNMHA), generalmajor Michael Beary, forventes å orientere. På Russlands forespørsel vil Rådet også diskutere spørsmålet om vestlige våpenleveranser til Ukraina.

Ellers denne uken, forventes det at Rådet vil fortsette å forhandle om et utkast til en presidenterklæring om Den demokratiske republikken Kongo (DR Kongo), som ble foreslått av Frankrike etter møtet holdt 28. september. Medlemmene kan også fortsette diskusjonene om et russisk foreslått utkast til en presidenterklæring om angrepet på Nord Stream-rørledningene i Østersjøen i slutten av september 2022.

Midtøsten-krise: FN engasjerer partene

FN-topper jobber med nøkkelaktører midt i den israelsk-palestinske konflikten. FNs fredsbevarende styrker observerte rakett- og artilleriild utvekslet over grensen mellom Israel og Libanon i forkant av søndagens hastemøte i Sikkerhetsrådet om krisen. Les saken på UN News.

Israel: FN fordømmer på det sterkeste dødelige angrep. Les saken på UN News.

Uttalelse fra utenriksministeren om angrepene på israelske sivile. Les saken på regjeringens sider.

Armenia: FN lanserer «hasteappell» for å hjelpe mennesker på flukt fra Karabakh

FN har lansert en beredskapsplan for å hjelpe 136 000 mennesker på flukt, og trenger 97 millioner dollar for å svare på akutte behov til dem som har flyktet fra Karabakh-regionen og deres vertsamfunn i Armenia. Les saken på UN News.

Afghanistan-jordskjelv: Hjelpeinnsatsen trappes opp raskt med økende dødstall. Les saken på UN News.

Haiti: Sikkerhetsrådet godkjenner «historisk» støtteoppdrag. Les saken på UN News.

Syria: Dødelig militærakademiangrep «forferdelig påminnelse» om nedtrappingsbehovet. Les saken på UN News.

UNICEF: Middelhavet blir en «kirkegård» for barn og deres fremtid. Les saken på UNICEFs sider.

Norge har innført nye sanksjoner mot Russland. Les saken på regjeringens sider.

null
Narges Mohammadi, en kvinneaktivist og menneskerettighetsforkjemper som for tiden sitter fengslet i Iran, er årets vinner av Nobels fredspris. Her er noen ting du kanskje ikke visste om henne. Foto: Amnesty Deutschland/Flickr.

5 ting du kanskje ikke visste om årets fredsprisvinner

Narges Mohammadi er årets Nobels fredsprisvinner. Her er fem ting du bør vite om henne. Les saken på fn.no.

Kvinner og jenter fortsetter å bli drept, kun basert på kjønn. Les saken på UN News.

Australia: FN-eksperter oppfordrer til støtte i valg om «urfolksstemmer». Les saken på OHCHRs sider.

Hvordan Costa Rica utarbeidet Latin-Amerikas første hatstrategi. Les saken på UN News.

Russland vil bli med i FNs menneskerettighetsråd igjen. Les saken på fn.no.

Global framdriftsrapport om bærekraftsmål 16: Handling for fred, rettferdighet og inkludering. Les saken på UNDPs sider.

Arbeidsliv

null
Fredag 6. oktober overleverte den norske FN-ambassadøren i Genève, Tormod Cappelen Endresen, ratifikasjonsdokumentet til ILO-konvensjon nr. 190. Her står han sammen med ILOs generaldirektør, Gilbert F. Houngbo. Foto: ILO.

Norge ratifiserer ILOs konvensjon om vold og trakassering på arbeidsplassen

Norge er det 33. landet som slutter seg til ILO-konvensjon nr. 190 – den første internasjonale avtalen som anerkjenner alles rett til et arbeidsliv fritt for vold og trakassering. Les saken på fn.no.

Arbeidslivsnytt - september 2023

Etter en spennende ILO-konferanse (ILC) i juni og FNs høynivåforum for bærekraftig utvikling (HLPF) i juli, der FN-sambandet også var til stede sammen med flere parter i arbeidslivet, har anstendig arbeid og sosial rettferdighet også vært i søkelyset i august og september. Les saken på fn.no.

Anstendig arbeid og økonomisk oppgang i den digitaliserte detaljhandelen. Les saken på ILOs sider.

Matsikkerhet

null
Brutal vold i Artibonite, som gjenspeiler volden i Port-au-Prince, har tvangsflyttet familier og forstyrret ris- og landbruksproduksjonen, en livline for økonomien. Over 22 000 mennesker ble fordrevet i juni, opp fra mindre enn 10 000 i april. Foto: OCHA/Christian Cricboom.

Væpnet vold slår rot i Haitis «riskurv»

Volden i Haitis hovedstad, Port-au-Prince, eskalerer nå på samme måte i Artibonite, landets viktigste risdyrkende region. Dette truer barn og familier og ødelegger levebrød – en trippel trussel av usikkerhet, underernæring og kolera. Les saken på UNICEFs sider.

WFP: Den asiatiske utviklingsbanken trapper opp støtte til familier i Afghanistan i harde tider der 15 millioner mennesker sulter. Les saken på WFPs sider.

Matsikkerhet: Verdensbankens svar på økende matmangel. Les saken på Verdensbankens sider.

Helse

null
Dårlig mødrehelse og underernæring ligger til grunn for et høyt antall for tidlige fødsler. Foto: Omar Lopez/Unsplash.

FN advarer: Én av ti babyer er født for tidlig og med komplikasjoner

Anslagsvis 13,4 millioner babyer ble født tidlig (før 37 svangerskapsuker) i 2020. Dette tilsvarer rundt én av ti av alle barn født, ifølge en detaljert studie publisert i Lancet. Les saken på WHOs sider.

Ny avtale fremmer rusfri sport, støtter folkehelse. Les saken på UN News.

Klima og miljø

null
Et alarmerende gjennomsnitt på 20 000 barn har blitt fordrevne hver dag de siste seks årene. Foto: WMO/Muhammad Amdad Hossain

UNICEF: 43,1 millioner barn fordrevne på seks år grunnet værkatastrofer

Værrelaterte katastrofer har tvunget svimlende 43,1 millioner barn i 44 land til å flytte i løpet av de siste seks årene. Les saken på UN News.

WMO: Den varmeste september noensinne, trolig at 2023 også slår rekorden. Les saken på WMOs sider.

Norge skal nå klimamålene. Les saken på regjeringens sider.

Høyt bistandsbudsjett og ny statlig garantiordning for fornybar energi i utviklingsland. Les saken på regjeringens sider.

Utviklingsministerens svar på et spørsmål om hvorfor garantifondet for fornybarinvesteringer er lagt til Norad. Les saken på regjeringens sider.

Utvikling

null
FNs nye migrasjonssjef oppfordrer land til å se på migranter først og fremst som mennesker, og erkjenne deres enorme bidrag til våre samfunn og økonomier. Foto: OCHA/Vincent Tremeau.

FNs nye migrasjonssjef: — Vi har det bedre, takket være migranter

Med mennesker som flytter på seg på et «enestående» nivå globalt, er FNs nye sjef for migrasjon klar i sin tale. I stedet for å se på migrasjon som et problem, bør vertsland som Norge erkjenne at migranter er det økonomiene våre trenger mest. Les saken på fn.no.

FN-organisasjoner ber Pakistan om å beskytte afghanske flyktninger. Les saken på UN News.

UNCTAD: Global økonomi er «blandet drops» med en usikker horisont. Les saken på UN News.

Merk deg! Kommende arrangementer

null
Den andre internasjonale frokosten arrangert av FN-sambandet skal handle om situasjonen i Mali, og vil holdes på torsdag 12. oktober på Deichman Tøyen. Plakat: FN-sambandet.

11. september13. oktober: Den 54. sesjonen av FNs menneskerettighetsråd. Les mer her.

9.–11. oktober: Utenriksminister Anniken Huitfeldt besøker Brasil. Les mer her.

9.–13. oktober: Den andre internasjonale konferansen om klimaendringer og kjernekraft, arrangert av IAEA. Les mer her.

9.–15. oktober: Årsmøtene til Verdensbanken og Det internasjonale pengefondet (IMF), som i år holdes i Marrakech. Utviklingsminister Anne Beathe Tvinnereim deltar 11. oktober. Les mer her.

10. oktober: Utviklingsminister Anne Beathe Tvinnereim deltar i et digitalt møte med FNs nødhjelpskoordinator Martin Griffiths, sammen med de andre nordiske ministrene. Les mer her.

10. oktober: Norsk Folkehjelp, Kulturhuset and Tankesmien Agenda arrangerer et seminar om hvorvidt bistandspengene reduserer ulikhet. Les mer her.

12. oktober: FN-sambandets arrangerer en internasjonale frokost om Mali. Les mer og meld deg på her.

12. oktober: Lansering av Verdens meteorologiorganisasjons (WMO) tilstandsrapport om globale vannressurser. Les mer her.

12. oktober: Lansering av den globale rapporten om utdanningsbistand utarbeidet av UNESCO. Statssekretær Bjørg Sandkjær deltar. Les mer her.

13. oktober: Statssekretær Bjørg Sandkjær møter FNs uavhengige menneskerettighetsekspert for Haiti, William O’Neill.

Fra FN-kalenderen

null
I år skal FN-dagen handle om menneskerettigheter. FN-sambandet, i samarbeid med Elevkanalen/TV 2 Skole, arrangerer årets direktesending som vises på tirsdag 24. oktober, der vi spør: — Hvorfor trenger vi fortsatt disse rettighetene? Plakat: FN-sambandet.

Om oss

Følg pressemeldinger fra FN-sambandet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra FN-sambandet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra FN-sambandet