Fremtind

De yngste størst behov for psykisk helsehjelp

Del

Fire av ti nordmenn under 34 år oppgir at de eller noen i familien har hatt behov for psykisk helsehjelp de siste to årene. Samtidig blir stadig flere unge mennesker uføre. Slit og problemer i hverdagen er vanligste årsak. 

Tre av ti nordmenn oppgir at de eller noen i familien har hatt behov for psykisk helsehjelp siste to år. Fire av ti under 34 år svarer det samme. Foto: Signe Fuglesteg Luksengard/Fremtind.
Tre av ti nordmenn oppgir at de eller noen i familien har hatt behov for psykisk helsehjelp siste to år. Fire av ti under 34 år svarer det samme. Foto: Signe Fuglesteg Luksengard/Fremtind.

Det viser en undersøkelse Respons Analyse har gjennomført for Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.  

På spørsmål om de selv eller noen i familien har hatt behov for profesjonell hjelp som følge av psykiske problemer de siste to årene, svarer fire av ti (41 prosent) mellom 18 og 34 år dette.  

– Det er ikke overraskende at det er flest unge som sliter. Våre tall viser at dette er en utvikling som startet for flere år siden. Vi ser også at stadig flere unge mennesker blir uføre, sier Therese Barski, som jobber med personforsikringer i Fremtind.  

Statistikk fra Nav viser at andelen uføre blant de yngste er rekordhøy. Unge uføre under 30 år utgjør en nesten dobbelt så stor andel av alle uføretrygdede sammenlignet med 2013.  

Slit og problemer i hverdagen vanligste årsak

Hovedårsaken til at mange av de yngste trenger hjelp, er slit og problemer i hverdagen. Hele 58 prosent av de som har hatt behov for profesjonell hjelp, som er mellom 18 og 24 år, oppgir dette.  

Andre hovedårsaker blant den yngste aldersgruppen, er at de er blitt sittende mye alene og manglet sosial støtte. 23 prosent av de mellom 18 og 24 år svarer dette.

– Mange av de unge står i en overgangsfase i livet. Kanskje har de flyttet hjemmefra, startet studier eller er på vei ut i arbeidslivet. Vi vet at slike overganger er ekstra krevende, og tidlig hjelp er viktig for at en ikke skal få forverret situasjonen sin. For noen vil det være godt å snakke med en god venn, mens andre vil ha behov for å snakke med en profesjonell samtalepartner, sier Barski. 
  

Dette er årsakene til at mange trenger hjelp:

  • Slit og problemer i hverdagen: 45 prosent
  • Alvorlige sykdommer: 24 prosent
  • Blitt sittende mye alene: 17 prosent
  • Konfliktfylt familieforhold: 16 prosent   
  • Vedvarende fysiske smerter: 14 prosent
  • Utilfredsstillende studie- eller arbeidsmiljø: 13 prosent
  • Konfliktfylt parforhold: 10 prosent
  • Økonomiske bekymringer: 10 prosent
  • Samlivsbrudd: 8 prosent
  • Mistet eller permittert fra jobben: 4 prosent
  • Flyttet alene for første gang: 2 prosent
  • Annen årsak: 13 prosent  


Fremtind har en stor markedsandel på private uføreforsikringer, også kalt uførepensjon. Forsikringsselskapet ser en markant økning de siste årene, både i hvor mange som mottar utbetaling og størrelsen på utbetalingene. 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

– Våre tall viser at dette er en utvikling som startet for flere år siden. Vi ser også at stadig flere unge mennesker blir uføre, sier Therese Barski, som jobber med personforsikringer i Fremtind.  Foto: Fremtind.
– Våre tall viser at dette er en utvikling som startet for flere år siden. Vi ser også at stadig flere unge mennesker blir uføre, sier Therese Barski, som jobber med personforsikringer i Fremtind.  Foto: Fremtind.
Last ned bilde
Tre av ti nordmenn oppgir at de eller noen i familien har hatt behov for psykisk helsehjelp siste to år. Fire av ti under 34 år svarer det samme. Foto: Signe Fuglesteg Luksengard/Fremtind.
Tre av ti nordmenn oppgir at de eller noen i familien har hatt behov for psykisk helsehjelp siste to år. Fire av ti under 34 år svarer det samme. Foto: Signe Fuglesteg Luksengard/Fremtind.
Last ned bilde

Om Fremtind

Fremtind – størst på forsikring i bank

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.

Vår oppgave er å hjelpe og motivere deg til å ta vare på deg selv, tingene dine og de du er glad i, og vi skal være der når det trengs. Vi jobber med å finne nye og smarte løsninger, som gjør hverdagen din enklere og tryggere.

Fremtind Service er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med Fremtind Service finner du kontaktinformasjon her.

Følg pressemeldinger fra Fremtind

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremtind på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Fremtind

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye