Miljøteknologiordningen på historisk lavt nivå

Regjeringens forslag til statsbudsjett gir en rekordlav tildeling til norske bedrifters viktigste tilskuddsordning for klima- og miljøomstilling, Miljøteknologiordningen.

Håkon Haugli
Håkon Haugli fra Innovasjonstalen 2023. Foto: Kilian Munch

Sammenliknet med årene før koronakrisen er Miljøteknologiordningen kuttet med om lag 150 millioner kroner. Budsjettforslaget for 2024 viderefører det rekordlave nivået – uten prisjustering.

- De neste årene skal Norge gjennom en omfattende omstilling. Da er det vanskelig å forstå at en ordning som fører til reduksjon av klimagassutslipp og bidrar til næringsutvikling i hele landet skal reduseres, sier Håkon Haugli, administrerende direktør i Innovasjon Norge.

- Miljøteknologiordningen gir tilskudd til utvikling, pilot og demonstrasjon av ny miljøteknologi. Det er store kostnader forbundet med å teste ny teknologi. Tilskuddet tar derfor ned risikoen for bedrifter som bidrar til det grønne skiftet i Norge. Slik risikoavlastning er det stort behov for, sier Haugli.