Å Energi

Statsbudsjettet et steg i riktig retning for mer vannkraft

- Det er positivt at regjeringen har tatt til seg det tydelige budskapet fra fornybarbransjen og fjerner høyprisbidraget i statsbudsjettet for 2024. Denne avgiften har medført at vannkraftprosjekter har blitt satt på vent. Avviklingen av høyprisbidraget er viktig for å få mer utbygging av fornybar energi, sier Steffen Syvertsen, konsernsjef i Å Energi.

Konsernsjef Steffen Syvertsen på kontoret sitt.
Konsernsjef Steffen Syvertsen Å Energi Bruk i media

I statsbudsjettforslaget fra regjeringen ble det i dag tydeliggjort at høyprisbidraget tas bort med virkning fra 1. oktober i år. Høyprisbidraget og økt grunnrenteskatt utgjorde en uventet samlet skatteskjerpelse for vannkraft i statsbudsjettet for 2023. For Å Energi medførte dette en økt skatteregning på 600 millioner kroner i første halvår i år.

- Å Energi har planer om flere vannkraftprosjekter som inkluderer nye kraftverk, oppgraderinger og effektutvidelser. Til sammen utgjør dette investeringer for vel 11 milliarder kroner. Avviklingen av høyprisbidraget bidrar til større forutsigbarhet, som er avgjørende når vi skal gjennomføre store investeringer, sier Syvertsen.

Syvertsen forteller at Å Energi nå intensiverer arbeidet med vannkraftprosjektene, der flere kan realiseres innen 2030.

Trenger et bredt og langsiktig kraftkompromiss
Siden 2018 har investeringene i fornybar energi i Norge falt med nesten 40 prosent. I første halvår i 2023 er det kun blitt installert 225 MW ny kraftproduksjon i det norske kraftsystemet, som er en tidel av nivået i 2020.

Det er positivt at regjeringen har fjernet høyprisbidraget. Samtidig mener Syvertsen at det er svært beklagelig at ikke regjeringen reverserer økningen i grunnrenteskatten fra 37 til 45% på vannkraft. Økningen rammer først og fremst kommunale eiere i vannkraftselskaper. I tillegg svekker økningen i grunnrenteskatten kraftselskapenes løfteevne i en tid der behovet for store investeringer i fornybar energi er viktigere enn noen gang.

- Regjeringens statsbudsjett er et steg i riktig retning. Men dersom vi skal få den fortgangen i fornybarinvesteringer som trengs for å skape nye arbeidsplasser, kutte klimagassutslipp og sikre forutsigbare kraftpriser, må regjeringen gå lenger. Nå trengs et bredt og langsiktig fornybarforlik som legger til rette for at vi får de nødvendige investeringene og sikrer at Norge blir en fornybarnasjon også i fremtiden, sier Syvertsen.

Nomeland kraftverk i Iveland kommune.
Illustrasjonsbilde vannkraft
Konsernsjef Steffen Syvertsen på kontoret sitt.
Konsernsjef Steffen Syvertsen

Følg pressemeldinger fra Å Energi

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Å Energi på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Å Energi