Harald A. Møller AS: Skuffet over firmabilskatten

Norges største bilimportør er lettet over at regjeringen ikke foreslår skjerpelser i elbilavgiftene, men er skuffet over at man ikke har funnet gode løsninger for å elektrifisere markedet for firma- og leiebiler.

Volkswagen ID.4

- Brorparten av de som kjøper nye fossilbiler i dag, er firmabilkjøpere eller bilutleie- eller bildelingsaktører. Det er ikke noe som tyder på at dette statsbudsjettet kommer til å endre på det. Da må vi feste vår lit til SV, sier Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller AS.

Han legger til:

- Dette er fossile biler som kommer til å gå på norske veier i årevis, så vi savner tydeligere grep som raskest mulig driver frem et helt nødvendig teknologiskifte.

Hekneby understreker også:

- Vi må samtidig være takknemlige overfor regjeringen, som tross alt unngår å trappe opp avgiftene for elbiler inn i et nøkkelår for den norske elbilsuksessen fremover.

Myndighetens 2025-mål skal legge til rette for at alle nye personbiler som selges fra 2025 skal være fullelektriske. Det tverrpolitiske målet har vært utgangspunktet for en offensiv elbilpolitikk gjennom flere år.

Tidligere denne uka ble det kjent at regjeringen foreslår en økning av drivstoffavgiftene, men at dette skal balanseres opp overfor bileiere gjennom reduksjoner i andre avgifter. Store deler av bilbransjen har ønsket seg incentiver for firmabilkjøpere til å velge elbil. Dette ønsket er ikke innfridd i regjeringens statsbudsjett.
Tidligere har firmabilbrukere som velger elbil fått en fordelaktig beskatning av firmabilen. Dagens regjering har faset ut denne elbilfordelen, og paradoksalt nok kan det nå hevdes å være mer fordelaktig for denne målgruppen å velge fossilbil.

- Høye drivstoffavgifter dekkes i dag av arbeidsgiver, uten at denne fordelen beskattes. Det betyr at skattefordelen er større for de som velger fossil firmabil enn for de som velger elbil, sier Hekneby.

Han er også tvilende til at regjeringens statsbudsjett gjør det mer attraktivt for bilutleiemarkedet å velge elektriske biler:

- Det vi trenger, er at momsfritaket for elbiler også gjelder aktører som leier ut biler og driver bildelingstjenester, sier Hekneby.

Harald A. Møller AS er importør av bilmerkene Volkswagen, Audi, ŠKODA, CUPRA og Volkswagen Nyttekjøretøy i Norge. De er en del av Møller Mobility Group, som er det største bilkonsernet i Norden og Baltikum. Gjennom mange år har de jobbet aktivt for å bidra til å nå 2025-målet om et fullelektrisk nybilmarked for personbiler. Nylig gikk selskapet ut og lovte at Volkswagen personbil utelukkende skal tilby fullelektriske modeller i nybilporteføljen sin etter 2023.

Harald A. Møller og Volkswagen markerer i disse dager sitt 75-årsjubileum som partnere i Norge, på dagen ti år etter at Volkswagen registrerte sin første elbil i det norske markedet.

Ulf Tore Hekneby, adm.dir Harald A. Møller AS