NAF

Må bidra med 23 milliarder: Fullt frislipp på bompenger

Del

Statsbudsjettet for 2024 viser at norske bilister får økte utgifter neste år. Og den store satsningen på vedlikehold av fylkesveier uteblir. - Her får bilistene en avgiftssmell både på bompenger og drivstoff. Samtidig er det lite nytt på vei og vedlikehold, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF, Norges Automobil-Forbund.

Regjeringen legger opp til et bidrag på 22,9 milliarder i bompenger i neste års budsjett. Samtidig uteblir viktige satsninger på vedlikehold og skredsikring av fylkesveiene
Regjeringen legger opp til et bidrag på 22,9 milliarder i bompenger i neste års budsjett. Samtidig uteblir viktige satsninger på vedlikehold og skredsikring av fylkesveiene NAF NAF

Neste år blir rammen for bompenger satt til hele 22,9 milliarder, sett opp mot investeringer i veiprosjekter på 43,1 milliarder. Det er ny bompengerekord. I år ligger det an til at bompengeregningen blir på 15,2 milliarder. Også det er ny rekord.  

- Flere kan måtte betale mer i bompenger neste år. Vi vet at det er mange nå som sliter med økningene, og vi er sterkt kritiske til at en så stor andel av veiinvesteringene og bypakkene lempes over på bilistene, sier Skjøstad.  

Fylkesveiene forsømmes fortsatt 

Regjeringen kommer ikke med en kraftig satsning på fylkesveiene, slik NAF har vært en pådriver for. De store pengene uteblir, og det blir igjen opp til det enkelte fylke å prioritere nok midler til å hente opp forfallet på fylkesveiene. Heller ikke på skredsikring kommer det satsning.  

- Det betyr enda ett år der vi kan se forfallet på veiene øke. Dette har store konsekvenser for hverdagsreisen i distriktene, der mange frykter for sikkerheten på veiene på grunn av det dårlige vedlikeholdet, sier Skjøstad.  

Løftebrudd på drivstoff 

Det blir dyrere å fylle tanken neste år, når regjeringen skrur opp avgiften på drivstoff. Samtidig senkes trafikkforsikringsavgiften noe.  

- Å skru opp avgiftene nå er det siste norske bilister trenger. For de som ikke har mulighet til å kutte bilbruken, er dette et uheldig signal. Her går regjeringen tilbake på egne løfter, sier Skjøstad.  

Øker ikke nybil-avgiftene  

Et viktig gjennomslag for bilistene er at regjeringen ikke øker vektavgiften på nye biler. Avgiften justeres i tråd med prisvekst.  

- Det er et riktig valg å holde avgiften på stedet hvil i år. Økte avgifter på nye biler kunne bremset bilsalget kraftig, og vi er fornøyde med å ha blitt hørt på dette, sier Skjøstad.  

Saken er redigert 07.10. Endret ingress til å vise sammenhengen mellom rammen for bompenger neste år og investeringer i vei . 

Kontakter

Bilder

Om oss

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 68 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye