Høstferie: Snø i vente - er bilen riktig skodd?

Høstferien i Innlandet står for tur og flere planlegger en tur til fjells. Meteorologene melder kaldere vær og muligheter for snø flere steder i høyden. Skift til vinterdekk før du drar, og sjekk kvaliteten på dekkene dine.

Det blir ofte mange bilskader ved årets første snøfall. Bremselengden øker drastisk om du ikke har skiftet til vinterdekk når den første snøen kommer.

- Bytt dekk i tide, avpass farten, hold god avstand til bilen foran og la mobilen ligge når du kjører på høstferie, er rådene fra forsikringssjef Kjetil Nyborg i SpareBank 1 Østlandet.

Dyr uaktsomhet

Dersom du kjører uten tilstrekkelig veigrep i forhold til føre, risikerer du en reaksjon fra politiet i form av en anmeldelse.

– Husk at du som bilist selv har ansvar for å ha tilstrekkelig veigrep. Ofte blir høstens første snøfall varslet i god tid. Fjellvettregelen gjelder for så vidt også for bilførere – ta hensyn til værvarselet, sier forsikringssjefen.

Sjekk mønsterdybde – elbiler sliter dekkene raskere

På vintertid, fra 1. november til og med første søndag etter 2. påskedag, er det krav om å ha minimum 3 millimeter mønsterdybde. Du kan ikke bruke sommerdekk på vinterføre, fordi sommerdekk ikke har tilstrekkelig veigrep på is og snø.

- Dette betyr i praksis at du må bytte til vinterdekk når føret tilsier det, eller senest 1. november. Husk også at levetiden på dekkene varierer med hvor langt du kjører og underlaget du kjører på. Etter tre år bør du sjekke mønsterdybde og kvalitet nøye, og når dekkene er over fem år bør du vurdere nye selv om du kjører lite. Og husk, elbiler sliter dekkene raskere da de er langt tyngre enn de fleste bensin- og dieselbiler, sier Nyborg.

Risikerer redusert erstatning

En annen konsekvens ved å kjøre med for dårlige dekk eller sommerdekk på vinterføre, kan være at også forsikringsselskapet mener du har opptrådt grovt uaktsomt. Da risikerer du redusert erstatning på opp mot 30 prosent av skadekostnaden.

– Det er smart å bytte dekk tidlig, og i alle fall ikke kjøre dersom du er i tvil om du har veigrep. En ting er at det fort blir dyrt, men verre er det at du risikerer å skade deg selv eller andre. Bytt dekk i tide eller la bilen stå, sier forsikringssjef Nyborg.

Forsikringssjef SpareBank 1 Østlandet

SpareBank 1 Østlandet er landets fjerde største sparebankkonsern med drøyt 1 100 kompetente og stolte medarbeidere. Gjennom 176 år har vi bygget en solid markedsposisjon på Østlandet ved å være tilgjengelige og yte kreditt til personer og bedrifter i bygd og by. Vi har i dag 36 kontorer spredt rundt om i Oslo, Viken og Innlandet, og har en forretningskapital på 232 milliarder kroner. Gjennom våre datterselskaper og SpareBank 1-alliansens produktselskaper er vi et komplett finanshus for våre person- og bedriftskunder. Vi er et børsnotert og selvstendig finanskonsern med dype røtter på Østlandet og hovedkontor i Hamar. Banken har bidratt til verdiskaping i markedsområdet gjennom flere generasjoner.