Få støtte til ditt prosjekt
NorgesGruppen ber matbransjen – blant annet produsenter, leverandører, organisasjoner, gründere og kunnskapsinstitusjoner – om deres beste ideer for å gjøre den norske verdikjeden for mat enda mer bærekraftig. Bærekraftsfondet HANDLE vil støtte prosjektene med størst potensial for konkrete resultater.

NorgesGruppens bærekraftsfond HANDLE åpner igjen opp for at alle i den norske verdikjeden for mat og drikke kan søke om støtte til sine bærekraftsprosjekter. Fondet ser etter prosjekter som kan skape resultater, og øke samarbeidet gjennom flere ledd, i verdikjeden.
– Vi skal bruke 100 millioner til å støtte gode ideer, og har til nå støttet 19 prosjekter. Mange av disse leverer allerede gode, konkrete resultater. Nå vil vi finne nye prosjekter som kan bidra til raskere bærekraftig utvikling av bransjen vår. Vi vurderer potensialet for konkrete resultater, og økt bærekraft-samarbeid i flere ledd av verdikjeden, også denne gangen, sier Signe Bunkholt Sæter, bærekraftsdirektør i NorgesGruppen.
Støtte fra HANDLE gir resultater
Folk kan allerede finne produkter i butikkhyllene som er realisert ved hjelp av støtte fra HANDLE. Bærekraftsfondet har tidligere støttet prosjekter som har redusert matsvinn, økt dyrevelferd, gitt lavere klimagassutslipp og bedret utnyttelse av ressursene.
– HANDLE har blant annet støttet prosjekter som redder store mengder grønnsaker og frukt fra å bli kastet, og heller lager velsmakende produkter av dem. Prosjekter som dette går rett inn i hjertet på samfunnsproblemet med matsvinn. Denne gangen håper vi spesielt på spennende ideer som kan bidra i arbeidet med å redusere den store mengden mat som kastes hvert år – enten ideen eller prosjektet handler om teknologi, råvarer, produksjon, eller annet, fortsetter Bunkholt Sæter.
Miljø, Helse & Mennesker
NorgesGruppens viktigste bærekraftsområder er miljø, helse og mennesker, HANDLE ser derfor etter prosjekter innen disse områdene. Eksempler kan være prosjekter på matsvinn, emballasje, sunnere eller grønnere produktutvikling, sosiale forhold, helseprosjekter og klimatiltak. Alle aktører som har et relevant prosjekt eller en idé, og som vil samarbeide med NorgesGruppen, oppfordres derfor til å søke.
Om HANDLE – NorgesGruppens bærekraftsfond
NorgesGruppens bærekraftsfond HANDLE er det første av sin art i det norske matmarkedet. Frem mot 2025 gir HANDLE 100 millioner til prosjekter som skaper en vesentlig bærekraftig utvikling i flere ledd av verdikjeden for mat her i landet.
Alle aktører med relevante prosjekter, som vil samarbeide med NorgesGruppen, kan nå søke om midler til bærekraftsprosjekter innen områdene miljø, helse eller mennesker.
Søknadsfrist er 1. november, 2023. Etter en utvelgelsesprosess vil tildeling skje i desember.
Bærekraftsfondet har et tildelingsutvalg som har det overordnede ansvar for utlysning av søknader, samt tildeling av midler til prosjekter. Dette utvalget fastsetter rammen for utlysning av søknadsrunder. Fondet har også et fagutvalg som gir innspill til tildelingsutvalget på aktuelle bærekraftområder. Tildelingsutvalget og fagutvalget er satt sammen av intern kompetanse fra NorgesGruppen, og ekstern ressurs med bred kompetanse på bærekraft.
Kontakter
Jeanett SølyKommunikasjonssjef Konsern, Finans og BærekraftNorgesGruppen ASA
Tel:93253456jeanett.soly@norgesgruppen.noSigne Bunkholt SæterDirektør bærekraft
Tel:90137294Signe.Seter@norgesgruppen.noBilder

Om oss
Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.
NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.
Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.
Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.
Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.
Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen
ASKO OSLO kjører nå 100 % elektrisk – distribuerer dagligvarer helt uten utslipp1.9.2025 15:36:23 CEST | Pressemelding
Fra og med i dag leverer ASKO OSLO dagligvarer til over 200 butikker i Oslo og Akershus helt uten bruk av fossile drivstoff. Med 28 elektriske lastebiler i drift og over 1,5 millioner kilometer kjørt årlig, er ASKO OSLO nå først ut i ASKO-konsernet med helelektrisk distribusjon.
Ny KIWI-rapport løfter butikkyrket28.8.2025 14:35:21 CEST | Pressemelding
Under Arendalsuka lanserte KIWI rapporten Kassevis av muligheter, som gir et unikt innblikk i hverdagen i dagligvarebransjen og viser hvordan butikkyrket kombinerer kompetanse, ansvar og reelle karrieremuligheter. Rapporten handler om stolthet, inkludering, kompetanse og muligheter, og viser hvordan KIWI gir unge og voksne en vei inn i arbeidslivet – og en mulighet til å bli værende.
Uendret resultatmargin, økt omsetning for NorgesGruppen første halvår27.8.2025 15:02:43 CEST | Pressemelding
NorgesGruppen la i dag frem regnskapet for første halvår 2025. Tallene viser en omsetningsvekst på 5,6 prosent. Resultatmarginen er uforandret sammenlignet med samme periode i fjor. De tilknyttede selskapene, som Dagrofa i Danmark, bidrar positivt til bunnlinjen.
UNIL tilbakekaller Fiskemannen Fiskeburger Torsk & Hyse27.8.2025 10:52:36 CEST | Pressemelding
UNIL kaller tilbake én holdbarhetsdato (24.09.2025) av Fiskemannen Fiskeburger Torsk & Hyse 80 % fisk, grunnet funn av listeria.
NorgesGruppen anker Konkurranseklagenemndas avgjørelse i prisjegersaken21.8.2025 09:05:19 CEST | Pressemelding
Konkurranseklagenemnda har i dag opprettholdt Konkurransetilsynets vedtak i den såkalte prisjegersaken. NorgesGruppen er sterkt uenig i avgjørelsen, og vil anke saken inn for lagmannsretten.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom