Godt og trygt arbeidsmiljø i et digitalt arbeidsliv
Digitalisering skaper nye muligheter for effektivitet og produktivitet, men også nye utfordringer i arbeidsmiljøet. Nå settes kampanjen «Godt og trygt arbeidsmiljø i et digitalt arbeidsliv» i gang, for å øke bevisstheten på hvordan digitalisering påvirker arbeidslivet.

Kampanjen organiseres av Det europeiske arbeidsmiljøorganet (EU-OSHA). Målet er å øke bevisstheten rundt hvordan nye digitale teknologier påvirker arbeid og arbeidsplasser og hvordan de skal håndteres. Arbeidstilsynet leder kampanjen i Norge; i samarbeid med Statens Arbeidsmiljøinstitutt (STAMI) og arbeidsgiver- og arbeidstakerforeningene i norsk arbeidsliv.
– Endringer skjer raskt i digitaliseringen vi står i. Da gjelder det for virksomhetene å følge godt med på hvordan det påvirker eget arbeidsmiljø. Virksomheter må henge med på utviklingen ved å være enda bedre på kartlegginger og risikovurderinger, lage gode handlingsplaner og gjennomføre tiltak for å gjøre arbeidsmiljøet bedre, sier direktør Trude Vollheim i Arbeidstilsynet.
Kick-off webinar
Arbeidstilsynet markerer starten på kampanjen med kick-off webinar den 25. oktober.
Hva skal til for å lykkes med å ta i bruk digitale løsninger i arbeidet som kunstig intelligens, robotisering, maskinlære eller sensorer som kan måle stress? Det skal vi forsøke å svare på i webinaret Godt og trygt arbeidsmiljø i et digitalt arbeidsliv.
Les mer om webinaret og hvordan du melder deg på
Fem prioriterte områder
Kampanjen retter oppmerksomheten mot fem prioriterte områder der digitalisering vil kunne påvirke arbeidsmiljøet:
- arbeid på digitale plattformer
- robotikk: automatisering av oppgaver
- fjern- og hybridarbeid
- personalstyring ved bruk av KI
- smarte digitale systemer
Gjennom kampanjeperioden skal Arbeidstilsynet arrangere ulike veiledningsaktiviteter innenfor de fem prioriterte områdene.
Nøkkelord
Kontakter
Sofie Skarholt OttesenKommunikasjonsrådgiver
Tel:41659879sofie.skarholt.ottesen@arbeidstilsynet.noOm Arbeidstilsynet
Arbeidstilsynet er en statlig etat, underlagt Arbeids- og inkluderingsdepartementet. Etatens hovedoppgave er å føre tilsyn med at virksomhetene følger arbeidsmiljølovens krav.
Følg pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Arbeidstilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Ofte stilte spørsmål om ferie15.5.2025 14:07:15 CEST | Pressemelding
Sommarferien nærmar seg, og Arbeidstilsynet får mange spørsmål om ferie. Her svarer vi på det fleire lurar på.
Når kan jeg ta min ekstra ferieuke som senior?15.5.2025 10:31:53 CEST | Pressemelding
Arbeidstakere over 60 har krav på en ekstra uke med ferie – den såkalte senioruken. Men når kan denne ferieuka avvikles?
Mange butikkansatte hadde mangelfulle arbeidsavtaler12.5.2025 09:45:31 CEST | Pressemelding
Halvparten av butikkene Arbeidstilsynet kontrollerte manglet lovpålagt informasjon i arbeidsavtalene. Arbeidstilsynet har ført tilsyn med 600 virksomheter i varehandelen hittil i år, og skal besøke flere i sommer.
God ergonomi på arbeidsplassen kan redusere helseplager og sykefravær8.5.2025 09:49:31 CEST | Pressemelding
Mange virksomheter jobber ikke godt nok med det ergonomiske arbeidsmiljøet sitt. God ergonomi på jobb bidrar til trygge arbeidsforhold og færre arbeidsrelaterte helseplager.
Kan arbeidsgiver bestemme når jeg skal ta sommerferie?5.5.2025 14:42:12 CEST | Pressemelding
Mange er godt i gang med planleggingen av årets sommerferie. Men hvem har egentlig siste ordet når det kommer til tidspunktet for ferieavviklingen? Du eller sjefen?
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom