Godt og trygt arbeidsmiljø i et digitalt arbeidsliv
Digitalisering skaper nye muligheter for effektivitet og produktivitet, men også nye utfordringer i arbeidsmiljøet. Nå settes kampanjen «Godt og trygt arbeidsmiljø i et digitalt arbeidsliv» i gang, for å øke bevisstheten på hvordan digitalisering påvirker arbeidslivet.

Kampanjen organiseres av Det europeiske arbeidsmiljøorganet (EU-OSHA). Målet er å øke bevisstheten rundt hvordan nye digitale teknologier påvirker arbeid og arbeidsplasser og hvordan de skal håndteres. Arbeidstilsynet leder kampanjen i Norge; i samarbeid med Statens Arbeidsmiljøinstitutt (STAMI) og arbeidsgiver- og arbeidstakerforeningene i norsk arbeidsliv.
– Endringer skjer raskt i digitaliseringen vi står i. Da gjelder det for virksomhetene å følge godt med på hvordan det påvirker eget arbeidsmiljø. Virksomheter må henge med på utviklingen ved å være enda bedre på kartlegginger og risikovurderinger, lage gode handlingsplaner og gjennomføre tiltak for å gjøre arbeidsmiljøet bedre, sier direktør Trude Vollheim i Arbeidstilsynet.
Kick-off webinar
Arbeidstilsynet markerer starten på kampanjen med kick-off webinar den 25. oktober.
Hva skal til for å lykkes med å ta i bruk digitale løsninger i arbeidet som kunstig intelligens, robotisering, maskinlære eller sensorer som kan måle stress? Det skal vi forsøke å svare på i webinaret Godt og trygt arbeidsmiljø i et digitalt arbeidsliv.
Les mer om webinaret og hvordan du melder deg på
Fem prioriterte områder
Kampanjen retter oppmerksomheten mot fem prioriterte områder der digitalisering vil kunne påvirke arbeidsmiljøet:
- arbeid på digitale plattformer
- robotikk: automatisering av oppgaver
- fjern- og hybridarbeid
- personalstyring ved bruk av KI
- smarte digitale systemer
Gjennom kampanjeperioden skal Arbeidstilsynet arrangere ulike veiledningsaktiviteter innenfor de fem prioriterte områdene.
Nøkkelord
Kontakter
Sofie Skarholt OttesenKommunikasjonsrådgiver
Tel:41659879sofie.skarholt.ottesen@arbeidstilsynet.noOm Arbeidstilsynet
Arbeidstilsynet er en statlig etat, underlagt Arbeids- og inkluderingsdepartementet. Etatens hovedoppgave er å føre tilsyn med at virksomhetene følger arbeidsmiljølovens krav.
Følg pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Arbeidstilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Husk beskyttelse mot sola – også på jobb11.7.2025 13:45:31 CEST | Pressemelding
Bønder, postbud og veiarbeidere er blant yrkesgruppene som har høyere risiko for skader fra solas UV-stråling. Arbeidstilsynet har fem råd for å unngå solstråling på jobb.
Syk i ferien?10.7.2025 10:22:35 CEST | Pressemelding
Mange har logget av PC-en og satt arbeidsskoene på hylla. Hva skjer om du er så uheldig å bli syk mens du har ferie?
Jobber du i sommervarmen? Pass på dette.9.7.2025 10:11:05 CEST | Pressemelding
Nå melder meteorologer om høye temperaturer og sommervarme i store deler av landet. Skal du jobbe i varmen? Snakk med din leder om du opplever at det er ubehagelig varmt på jobb.
Advarer mot farlig praksis i stillasbygging3.7.2025 10:00:25 CEST | Pressemelding
Deformerte og knekte stillasdeler, og koblinger som ikke tåler å brukes som festepunkt for fallsikring. Det kan være resultatet når stillasdeler fra ulike produsenter blandes.
Arbeidstilsynet vil bidra til at færre frisører blir syke av jobben30.6.2025 12:17:42 CEST | Pressemelding
Arbeidstilsynet gjennomfører nå tilsyn med frisørvirksomheter over hele landet. Målet er å styrke det forebyggende arbeidsmiljøarbeidet, slik at flere frisører kan bli i yrket over tid.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom