Godt og trygt arbeidsmiljø i et digitalt arbeidsliv
Digitalisering skaper nye muligheter for effektivitet og produktivitet, men også nye utfordringer i arbeidsmiljøet. Nå settes kampanjen «Godt og trygt arbeidsmiljø i et digitalt arbeidsliv» i gang, for å øke bevisstheten på hvordan digitalisering påvirker arbeidslivet.

Kampanjen organiseres av Det europeiske arbeidsmiljøorganet (EU-OSHA). Målet er å øke bevisstheten rundt hvordan nye digitale teknologier påvirker arbeid og arbeidsplasser og hvordan de skal håndteres. Arbeidstilsynet leder kampanjen i Norge; i samarbeid med Statens Arbeidsmiljøinstitutt (STAMI) og arbeidsgiver- og arbeidstakerforeningene i norsk arbeidsliv.
– Endringer skjer raskt i digitaliseringen vi står i. Da gjelder det for virksomhetene å følge godt med på hvordan det påvirker eget arbeidsmiljø. Virksomheter må henge med på utviklingen ved å være enda bedre på kartlegginger og risikovurderinger, lage gode handlingsplaner og gjennomføre tiltak for å gjøre arbeidsmiljøet bedre, sier direktør Trude Vollheim i Arbeidstilsynet.
Kick-off webinar
Arbeidstilsynet markerer starten på kampanjen med kick-off webinar den 25. oktober.
Hva skal til for å lykkes med å ta i bruk digitale løsninger i arbeidet som kunstig intelligens, robotisering, maskinlære eller sensorer som kan måle stress? Det skal vi forsøke å svare på i webinaret Godt og trygt arbeidsmiljø i et digitalt arbeidsliv.
Les mer om webinaret og hvordan du melder deg på
Fem prioriterte områder
Kampanjen retter oppmerksomheten mot fem prioriterte områder der digitalisering vil kunne påvirke arbeidsmiljøet:
- arbeid på digitale plattformer
- robotikk: automatisering av oppgaver
- fjern- og hybridarbeid
- personalstyring ved bruk av KI
- smarte digitale systemer
Gjennom kampanjeperioden skal Arbeidstilsynet arrangere ulike veiledningsaktiviteter innenfor de fem prioriterte områdene.
Nøkkelord
Kontakter
Sofie Skarholt OttesenKommunikasjonsrådgiver
Tel:41659879sofie.skarholt.ottesen@arbeidstilsynet.noOm Arbeidstilsynet
Arbeidstilsynet er en statlig etat, underlagt Arbeids- og inkluderingsdepartementet. Etatens hovedoppgave er å føre tilsyn med at virksomhetene følger arbeidsmiljølovens krav.
Følg pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Arbeidstilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Sørg for trygt arbeid under oppryddingen etter ekstremværet «Amy»5.10.2025 14:00:59 CEST | Pressemelding
Opprydding etter ekstremvær er risikofylt arbeid, som må foregå på en sikker måte, advarer Arbeidstilsynet.
22 dødsulykker i jordbruket på fem år18.9.2025 13:53:26 CEST | Pressemelding
En ny rapport viser at 22 mennesker har mistet livet i jordbruket de siste fem årene. I 19 av ulykkene jobbet de omkomne alene.
Bilpleievirksomheter må levere lovpålagt dokumentasjon til Arbeidstilsynet17.9.2025 09:49:13 CEST | Pressemelding
Flere virksomheter som driver med bilvask, dekkskift og dekklagring må nå sende Arbeidstilsynet oppdatert dokumentasjon. Dokumentasjonen skal vise at de fortsatt oppfyller kravene til godkjenning.
Slik skal lastebilkraner kontrolleres19.8.2025 13:17:53 CEST | Pressemelding
Etter to dødsulykker med lastebilkran i 2023, har Arbeidstilsynet publisert en avklaring som presiserer hvordan en sakkyndig kontroll skal utføres. Varslingssystemet for kranarm og støtteben skal være montert, fungere, og kontrolleres av sertifisert virksomhet.
Sterkere lut mot arbeidslivskriminalitet11.8.2025 12:38:23 CEST | Pressemelding
Vi skal gå tøffere til verks mot de kriminelle i arbeidslivet. Nye virkemidler, økte bevillinger og tettere samarbeid med bransjene er noen av midlerne som skal bidra til å beskytte sårbare arbeidstakere og redusere de kriminelles handlingsrom.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom