Statsbudsjettet må inneholde penger til klimatilpasninger
Mesta forventer at regjeringen legger fram et statsbudsjett som tar klimatilpasningene for kritisk infrastruktur på alvor. Og at det bevilges penger.

- Skal vi ta vare på veiene våre, må pengene på bordet, sier konsernsjef i Mesta, Marianne Bergmann Røren. Hun viser til at statsbudsjettet for 2024 må ha en tydelig plassering av både ansvar og midler for hvordan Norge skal tilpasse seg et våtere og villere klima. Og at det blir bevilget penger til opprettholdelse og styrking av kritisk infrastruktur.
- Det er avgjørende at det avsettes nødvendige midler for å sikre veiene våre mot endrede klimaforhold.
Sårbart og krever handling
Sommerens ødeleggelser etter regnværet «Hans» illustrerer hvor sårbart samfunn vi har og gir en pekepinn på framtidige ødeleggelser med et endret klima. Mesta var raskt på plass underveis og etter flommene i sommer, og har dokumentert ødeleggelsene av de enorme vannmengdene.
- Skal vi holde veiene våre åpne, må veiene tilpasses belastningen med våtere og villere vær. Det vil koste og må vises i budsjettet, sier Røren.
Krever innsats for framtidig klima
- Budsjettet for 2024 må vise en vilje til å gjøre grep for å sikre kritisk infrastruktur. Alternativet til en innsats nå er at nye, framtidige flommer gir større ødeleggelser, påpeker Marianne Bergmann Røren. Hun mener regjeringen må følge opp egne planer.
Regjeringen la i 2023 fram en egen melding om klimatilpasning «Klima i endring – sammen for et klimarobust samfunn». Her ble regjeringens plan for det nasjonale arbeidet med klimatilpasning for perioden 2024–2028.
Riksrevisjonen la i 2022 fram en stortingsmelding om kritisk infrastruktur som konkluderte med at myndighetene det ikke er iverksatt nødvendige forebyggende tiltak og at det mangler kunnskap om hvor utsatt eksisterende bebyggelse og transportinfrastruktur er i et fremtidig klima.
Samtidig med den økte belastningen på veinettet i forbindelse med klimaendringen, bærer veiene preg av et akkumulert vedlikeholdsbehov. Særlig gjelder dette særlig fylkesveiene.
OM MESTA:
Mesta er landets største entreprenør på veivedlikehold på oppdrag fra Statens vegvesen og fylkeskommunene. Kontraktene dekker fra Arendal i sør til Kirkenes i nord og dekker over 20 000 kilometer vei.
Kontakter
Hulda TronstadPressesjefMesta
Tel:99 26 18 16hulda.tronstad@mesta.noBilder

Om oss
Mestas samfunnsoppdrag er enormt viktig: Vi skal sørge for at du kommer deg trygt frem – hver dag.
Følg pressemeldinger fra Mesta
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mesta på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mesta
Himalaya-salt på norske veier1.4.2025 08:30:00 CEST | Pressemelding
Fra i dag bruker veientreprenøren Mesta Himalaya-salt på veiene. Saltets unike egenskaper skal optimalisere kjøreforholdene for norske bilister.
Ny rekord fra Mesta: Nå med elektrisk pickup31.3.2025 08:50:00 CEST | Pressemelding
Reduserte utslipp og klimakrav i kontrakter har gitt kjøpsrekord av den elektriske pickupen, Ford Lightning. Nå kjøper Mesta 35 stykker. Og det stopper ikke der.
Personbiler skal gi Mesta friksjonsdata19.2.2025 08:55:00 CET | Pressemelding
Det er bilene som ruller på veien som forvalter sannheten om hjulene spinner på grunn av glatt føre. Mesta tar nå i bruk friksjonsdata fra 30.000 personbiler til å bedre kvaliteten på vinterdriften.
Mesta satser i Sogndal17.2.2025 09:05:00 CET | Pressemelding
Mesta har inngått avtale om nye kontorlokaler i Sogndal. Det nye kontoret betyr samlokalisering av to avdelinger med en omsetning på 2,5 milliarder årlig.
Mesta vinner storkontrakt for Nye Veier29.1.2025 13:24:19 CET | Pressemelding
Mesta har vunnet veidriftskontrakt på E6, E18 og E 39 til en verdi av inntil 1, 2 milliarder kroner.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom