Google utvider Pixel-familien med fire nyheter fulle av AI-funksjoner

To splitter nye Pixel-telefoner og inntreden på det norske wearables-markedet er blant nyhetene som Google nettopp kunngjorde fra sitt årlige arrangement i New York.

PIXEL: Googles familie av fysiske produkter får en rekke nye medlemmer også her i Norge. I dag ble Pixel 8, Pixel 8 Pro, Pixel Watch 2 og Pixel Buds Pro lansert. Foto: Google

Om omtrent en uke vil Googles familie av fysiske produkter få en rekke nye medlemmer – også her i Norge. Under det årlige Made by Google-arrangementet i New York har selskapet nettopp presentert to nye telefoner, Pixel 8 Pro og Pixel 8, og en oppdatert versjon av Pixel Buds Pro-øretelefonene. Samtidig markerer lanseringen av Pixel Watch Googles inntog på det norske wearables-markedet.

Felles for de nye enhetene er at de inneholder smarte og AI-drevne funksjoner fra innsiden til utsiden, i tillegg til å være pakket inn i Pixels velkjente, skulpturelle design med myke silhuetter og matte overflater produsert av resirkulerte materialer.

– Vi går inn i en ny æra der folk samhandler med informasjon og digitale enheter på helt nye og mangfoldige måter, drevet av den raske utviklingen av kunstig intelligens. Dette åpner for spennende muligheter når det gjelder hvordan telefoner og klokker kan gjøre livet både enklere og morsommere. De nye Pixel-enhetene som vi i Google lanserer i dag er alle gode eksempler på nettopp det, sier Sondre Ronander, kommunikasjonssjef i Google Norge.

Pixel-telefoner fullspekket med AI

På telefonfronten kommer Pixel 8 og toppmodellen Pixel 8 Pro med Googles nyeste og raskeste ML-drevne prosessor, Tensor G3. Kameraet på 50 megapiksler har fått nok et ansiktsløft, som sikrer optimal bilde- og videokvalitet. I tillegg er flere AI-drevne verktøy og redigeringsmuligheter lagt til.

Der forgjengeren introduserte 'Magic Eraser', en funksjon som fjerner forstyrrende elementer i bilder, blir en lignende funksjon nå tilgjengelig for lydklipp. I tillegg inneholder Pixel 8 og 8 Pro også nye AI-funksjoner som 'Best Take', som gjør det mulig å justere ansikter i et gruppebilde, og 'Magic Editor', som med generativ AI gjør det mulig å justere plasseringen av elementer og endre størrelsen på motivet eller bakgrunnen.

Baksiden av Pixel 8 Pro har også blitt utstyrt med en temperatursensor som raskt skanner et objekt og måler temperaturen, slik at du for eksempel kan sjekke om en kjele er varm nok.

Pixel 8 kommer i fargene hazel, obsidian og rose, mens Pixel 8 Pro kommer i fargene bay, obsidian og porcelain.

Google går inn i det norske wearables-markedet

Med den nye Pixel Watch 2 går Google inn i det norske wearables-markedet med Googles hittil mest avanserte AI-pulsmålingsteknologi.

I tillegg til nøyaktige og stabile pulsmålinger kan klokken stilles inn til å gi påminnelser om treningsøkter, advarsler om tegn på stress og mulighet for å gi pårørende tilgang til å se nøyaktig hvor i hjemmet du befinner deg via nøddelingsfunksjonen.

Klokken kommer med et bredt utvalg av de mest brukte Google-appene som Gmail og Google Assistant, som gjør det enkelt å finne frem i historikk og resultater.

Pixel Watch 2 kommer i fire fargekombinasjoner: polert sølv/bay, polert sølv/porcelain, matt sort/obsidian og rose/hazel.

Til slutt lanserer Google også de oppgraderte Pixel Buds Pro-hodetelefonene. Disse tilbyr nå enda flere AI-drevne funksjoner for bedre samtalekvalitet med Googles Clear Calling-teknologi, samt muligheten for en automatisk av-på-funksjon som pauser musikken når du begynner å snakke.

Priser og tilgjengelighet

• Pixel 8

• 128 GB: 9.190,-

• 256 GB: 9.990,-