Horde

Hordes nye AI-assistent skal gi deg lavere boliglånsrente

ChatGPT-utfordreren Horde Plus kan blant annet forhandle med bankene på brukernes vegne. – Vi skal bli de første som lager kunstig intelligens som faktisk gjør en stor forskjell i folks hverdag, sier Horde-grunnlegger Alf Gunnar Andersen.

Det bergensbaserte fintech-selskapet Horde har over 200.000 registrerte brukere, og er mest kjent for spare-appen med samme navn. I dag lanserer de en ny chat-robot-tjeneste kalt Horde Plus. Tjenesten kommer med ferdige assistenter som løser praktiske oppgaver ved hjelp av kunstig intelligens. I bunn ligger OpenAIs språkmodell GPT4, som brukes i premium-versjonen av ChatGPT.

– ChatGPT har gjort kunstig intelligens til allemannseie, men mest som en teknologisk kuriositet. Språkmodellene har et stykke igjen å gå for å bli praktiske arbeidsverktøy som gjør en stor forskjell i folks hverdag. Det er fordi man har bygget store, generelle modeller, men vi tror fremtiden er flere små, spesialiserte modeller som er gode på én ting, sier Andersen.

Horde Plus fungerer som en nettleserbasert chat-tjeneste der brukeren får tilgang til spesialtrente assistenter utviklet av Horde. Brukere har også mulighet til å lage sine egne assistenter og derav få billigere tilgang til en mer brukervennlig versjon av GPT4. De spesialtrente assistentene har unike roller og en rekke ekstra funksjoner som å kommunisere over e-post, tilgang til norske oppdaterte datakilder, tilgang til brukerens økonomiske data (selvsagt samtykkebasert), samt kan lese data fra internettsider.

Horde Plus har så langt laget to spesialtrente assistenter:

• Boliglånsforhandleren som reforhandler lån på brukerens vegne. Roboten har full oversikt over brukerens lån, estimerer boligens verdi, og kan med brukerens samtykke kontakte banker via e-post for å be om tilbud om lavere rente.
  • Økonomiassistenten som gir persontilpassede økonomiråd. Roboten har tilgang til brukerens kontoer, gjeld og transaksjoner via Horde-appen, og gir råd om hvordan brukeren kan redusere unødvendig forbruk og betale ned gjeld.

– Særlig Boliglånsforhandleren var en så innlysende idé at det er forbausende ingen har gjort det før oss. Mange nordmenn betaler både ett og to prosentpoeng mer i rente enn de hadde trengt. Det skyldes blant annet at de ikke vet hvordan de ber om lavere rente eller ikke har tid til å forhandle med mange banker. Da er det genialt å ha en assistent som kan forhandle på dine vegne, sier Andersen.

Fikk 1 prosentpoeng lavere rente
Assistenten ble først testet i en lukket beta for Horde-ansatte. En av de første testerne fikk satt ned renten med ett prosentpoeng. Med et lån på 5 millioner, utgjør ett prosentpoeng 50.000 kroner mer i året.
Andersen ser også stor verdi i assistentene brukerne selv kan lage. For eksempel kan Horde Plus brukes som sekretær, research-assistent, korrekturleser, kode-debugger, podkast-anbefaler og personlig trener. Brukerne trenger bare skrive inn hva de trenger hjelp til, basert på dette foreslår systemet en prompt som brukeren kan benytte, eller tilpasse selv.

Horde utvikler også nettleserfunksjon som kan lese og hente ut relevant informasjon fra lange nettsider. Denne funksjonen blir ikke en egen assistent, men en funksjon som skal være tilgjengelig i alle de brukelagde assistentene. Funksjonen blir riktignok først rullet ut noen uker etter lanseringen.

– Boliglånsforhandleren er typisk noe du vil bruke én eller to ganger i året, avhengig av hvor store endringer det er i rentemarkedet. Det testbrukerne våre kommer jevnlig tilbake for, er de skreddersydde assistentene som gjør hverdagen enklere, sier Andersen.

– Personlig brukte jeg nylig tjenesten til å lage en assistent som bisto meg i rollen som toastmaster i et bryllup. Den lagde lister, husket på ting, satt opp kjøreplan og kom med innspill på talene. Superdigg, sier Andersen.

Fremover vil Horde Plus rulle ut nye ferdiglagde assistenter og flere funksjoner. Selskapet utvikler blant annet assister som skal reforhandle forsikringer og behandle lange dokumenter. På sikt skal Horde Plus også gjøres stemmeaktivert, slik at brukerne kan snakke til assistentene.

Om Horde Plus

• Norsk, abonnementsbasert AI-tjeneste der brukerne kan lage og chatte med skreddersydde, personlige assistenter.
  • Horde Plus kommer også med ferdiglagde premium-assistenter, blant annet en assistent som kan reforhandle boliglån på brukerens vegne.
  • Tjenesten bygger på språkmodellen GPT4 fra OpenAI.
  • Horde Plus er en abonnementstjeneste som gir tilgang til et visst antall forespørsler, eller kreditter, hver måned. Brukere kan velge mellom tre forskjellige nivåer:
    • Standard til kr 149 i måneden. Gir 200 kreditter per måned.
    • Pro til kr 199 i måneden. Gir 500 kreditter per måned.
    • Maks til kr 499 i måneden. Gir 1500 kreditter per måned.
  • Horde Plus ble offisielt lansert 3.oktober 2023.

Les mer om Horde Plus her