Story House Egmont

Norsk Ukeblad gjenoppliver historisk forside ved bruk av AI

Del

Norsk Ukeblad feirer i disse dager sitt 90-årsjubileum, og i den anledning har redaksjonen tatt ett langt skritt tilbake i tid ved hjelp av moderne teknologi. Ved bruk av kunstig intelligens (AI) har de gjenskapt en av sine ikoniske forsideillustrasjoner fra lanseringsåret 1933.

Norsk Ukeblad feirer 90-årsjubileet med en AI-produsert forside basert på en utgave fra lanseringsåret 1933.  Foto/AI-redigering: Edmond Yang.
Norsk Ukeblad feirer 90-årsjubileet med en AI-produsert forside basert på en utgave fra lanseringsåret 1933. Foto/AI-redigering: Edmond Yang.

For nøyaktig 90 år siden, prydet et sjarmerende illustrert portrett av en ung jente en av de første forsidene av Norsk Ukeblad. Denne forsideillustrasjonen ble lansert i en tid ikke ulik det Norge vi kjenner i dag. For på 1930-tallet var økonomien trang og renten på dagens nivå. Men selv med tøffe kår ble ønsket om å unne seg noe hyggelig i hverdagen også større, og et ukeblad som ga livsglede og god underholdning traff dermed blink hos de norske husstandene. Nå gis forsiden et nytt liv i forbindelse med 90-årsfeiringen.

– Det var en spennende prosess å gjenskape en historisk forside til det vi kjenner som en tradisjonell Norsk Ukeblad-forside i dag. AI er nytt for oss og leseren, og det var derfor avgjørende å samarbeide med de beste folkene på feltet. Samtidig var det viktig for oss å være tydelige ovenfor leseren at denne forsiden er gjenskapt, og vi tildelte derfor også en hel side på innsiden i jubileumsutgaven, for å tydeliggjøre dette for leseren, forteller Trine Rasmussen, ansvarlig redaktør i Norsk Ukeblad.

Norsk Ukeblad brukte avansert AI-teknologi for å gjenskape dette tidløse portrettet. Ved hjelp av avanserte algoritmer har de brakt den unge jentens ansikt tilbake til livet, med en utrolig opplevelse av autentisitet og nostalgi. For å gjøre dette hentet de inn hjelp fra AI-ekspert Edmond Yang.

– Jeg er stolt over å bidra til å skape portrettet. Det er imponerende at en tradisjonell merkevare som Norsk Ukeblad bruker moderne teknologi for å fremheve noe så historisk. Vi er bare i begynnelsen av AI-revolusjonen, og jeg tror stadig flere vil benytte teknologien til å skape unike opplevelser, sier Yang.

Denne gjenskapte forsiden er ifølge Rasmussen en kjærlig hyllest til Norsk Ukeblads rike historie og dedikasjon til å holde seg i forkant av tiden.

– Det er gøy å følge med på trendene og teste ut nye teknikker, men i en tid hvor alt det digitale stadig får større plass, er det viktig å feire at Norsk Ukeblad fortsatt først og fremst gis ut på papir. Derfor var det ekstra interessant å bruke ny teknologi til å gjenskape noe av det historiske innholdet som kun tidligere har vært utgitt på papir, forteller Trine Rasmussen.

Norsk Ukeblad har også planlagt en rekke spennende aktiviteter og arrangementer for å feire sitt 90-årsjubileum gjennom hele året. Dette inkluderer spesialutgaver, konkurranser, og arrangementer som vil involvere både lesere og ansatte. Det vil også være muligheter for Norsk Ukeblads lesere å få sine egne kopier av den gjenskapte forsiden, da den pakkes som en del av den store jubileumspakken som selges i butikkhyllen denne uken. Alle abonnenter har så klart allerede fått den sendt hjem i postkassen.

Dette jubileet er en påminnelse om at selv i en verden i stadig endring, forblir Norsk Ukeblad en kilde til inspirasjon, underholdning og samhold for norske familier.

Nøkkelord

Kontakter

For mer informasjon, kontakt:

Pressekontakt: Kristin Hofsli, markedsansvarlig Norsk Ukeblad
Telefon: 905 67 829
E-post: kristin.hofsli@egmont.com

Bilder

Slik så forsiden til Norsk Ukeblad ut da den ble publisert for første gang tilbake i 1933.
Slik så forsiden til Norsk Ukeblad ut da den ble publisert for første gang tilbake i 1933.
Last ned bilde
Trine Rasmussen er redaktør for 90-årsjubilanten Norsk Ukeblad. Foto: Esten A. Borgos
Trine Rasmussen er redaktør for 90-årsjubilanten Norsk Ukeblad. Foto: Esten A. Borgos
Last ned bilde

Om Story House Egmont

Story House Egmont
Nydalsveien 12
0441 Oslo

+47 22 77 20 00

http://www.storyhouseegmont.no

Story House Egmont er Norges største utgiver av blader, magasiner, tegneserier og digitale tjenester til voksne, barn og unge. Selskapet har også investeringer i e-handel og digitalbyråer, og utgir over hundre kjente merkevarer. Story House er en del av Egmont - et av Nordens største mediekonsern med 6600 ansatte og aktivitet i 30 land. Vårt motte We bring stories to life har sterke publisistiske verdier. Egmont står bak mer enn 700 magasiner, tegneserier, Klikk.no, TV 2, Nordisk Film, kinodrift, samt flere deleide selskaper. Egmont er en stiftelse som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.

Følg pressemeldinger fra Story House Egmont

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Story House Egmont på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Story House Egmont

Egmont inngår avtale med Axpo og Soltech Energy Solutions om solcellepark i Sverige8.12.2023 10:00:00 CET | Pressemelding

Byggingen av en ny solcellepark i Sør-Sverige er resultatet av et unikt samarbeid mellom mediekonsernet Egmont, energiselskapet Axpo, og solenergiselskapet Soltech Energy Solutions. Denne parken vil dekke halvparten av Egmonts strømforbruk i Norge og Sverige ved bruk av fornybar energi. En annen solcellepark i Danmark, som har vært i drift siden sommeren 2023, dekker allerede nesten hele Egmonts danske strømforbruk.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom