Ringnes starter overgangen til festede korker
Ringnes bytter nå til korker som fortsatt vil henge fast til flasken etter at den er åpnet. Først ut er Farris. I løpet av de kommende månedene kommer hele Ringnes’ portefølje med de nye korkene. Det vil si Imsdal, Pepsi MAX, Mozell og Solo, blant annet. Bakgrunnen for endringen er et krav i EUs plastdirektiv.
- I arbeidet med å utvikle de nye korkene har vi vært opptatt av å finne en løsning som både er håndterbar og samtidig møter de nye kravene. I tillegg har det vært et selvstendig poeng å unngå å bruke mer plast enn det vi gjør med dagens løsning, forklarer kommunikasjonsdirektør i Ringnes, Johanna Ellefsen Rostad.
- Her har teamet som jobber med emballasjeutvikling gjort en solid jobb med å balansere ulike hensyn. I sum reduserer vi bruken av plast med 14 tonn årlig i forbindelse med denne overgangen, sier Johanna. – Dermed tar vi et steg i riktig retning for å levere på vårt Plastløfte, som er å redusere bruken av plast med 1000 tonn i løpet av 2025.
EU-direktiv
EU-kravet om festede korker på drikkeflasker trer i kraft 3. juli 2024. For å sikre at de er i mål med overgangen innen fristen starter Ringnes nå den første innfasingen av de nye korkene. Først ut er Farris. I løpet av de kommende månedene vil både Imsdal, Pepsi MAX, Mozell og Solo komme med festede korker.
Johanna forteller at Ringnes har registrert at det er delte meninger om de nye korkene blant folk flest.
- Vi anerkjenner reaksjonene der ute. Samtidig har vi ikke noe valg. Vi er forpliktet til å møte de nye EU-kravene, som kommer som en reaksjon på den økende forsøplingen fra emballasje. Så vi håper og tror at folk flest vil venne seg til de nye korkene, sier Johanna.
Intet unntak for Norge
EU har ikke åpnet for unntak fra kravet for markeder hvor flasker og korker ikke er en vesentlig kilde til forsøpling, som tilfellet i Norge.
- I Norge pantes 9 av 10 flasker, og hele 98 % av flaskene leveres tilbake med korken på. Vårt utgangspunkt har vært at vi kunne brukt teknologi og pant som et incentiv for å samle inn korkene på de gjenværende 2 % av flaskene. Men EU var altså ikke åpen for verken unntak eller bruk av teknologi eller incentiver i denne omgangen, avslutter Johanna som benytter anledningen til å skryte av nordmenns felles innsats for å sikre at vi får pantet alt – alltid.
BAKGRUNN
- Kravet om festede korker følger av EUs plastdirektiv, hvor det heter at korker skal henge fast på flasken etter åpning. Kravet trer i kraft fra 3. juli 2024.
- For å sikre at Ringnes oppfyller gjeldende krav innen angitt tidsfrist har vi følgende plan for overgang til de nye korkene:
- Farris-porteføljen Uke 40 2023
- Solo, Pepsi Max, 7 UP, Mozell og Villa 0,5 L flasker: Uke 47 2023, 1,5 L flasker: Uke 2 2024
- Imsdal Første kvartal 2024
- Fra plastdirektivet følger også krav om bruk av resirkulert materiale i flaskene, samt konkrete mål for innsamling av drikkevareemballasje. I Norge er vi allerede i mål på begge disse kravene.
- Inne i panteautomatene registreres flasker på strekkode og fasong før de klemmes sammen. På Infinitums anlegg sorters flaskene etter farge. Korkene som faller av etter komprimering samles i store sekker. Prosessen med resirkulering av plastflasker og korker skjer ved Veolias anlegg på Heia, som ligger vegg-i-vegg med panteselskapet Infinitums sorteringsanlegg.
Nøkkelord
Kontakter
Nicolay BruusgaardKommunikasjonssjef
Tel:+47 900 84 257nicolay.bruusgaard@ringnes.noEmma BjørkeBærekraftansvarlig
Tel:47334159emma.bjorke@ringnes.noBilder
Ringnes AS er Norges største bryggeriselskap med ca. 1000 medarbeidere. Selskapet eies av Carlsberg Group, som er et av verdens ledende bryggerikonsern. Vi leverer øl, brus og vann til hele det norske drikkemarkedet og vi er stolte av våre mange populære merkevarer!
Følg pressemeldinger fra Ringnes
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ringnes på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Ringnes
Norges sprekeste 90-åring26.3.2024 11:36:23 CET | Pressemelding
Solo, en av Norges mest kjente og kjære merkevarer, fyller 90 år. I flere tiår har den gule brusen vært en selvskreven del av norske påsketradisjoner og skapt glede og god stemning i norske hjem og hytter.
Det blir Solofest i påsken21.3.2024 13:59:46 CET | Pressemelding
For veldig mange er Solo en ufravikelig del av påskehyggen. Med et forventet forbruk på rundt 7 millioner liter Solo i og rundt påske, tilsvarer dette over 20 prosent av det årlige salgsvolumet til den folkekjære brusen.
Pepsi MAX i ny drakt19.3.2024 13:31:27 CET | Pressemelding
Denne uken kommer de første Pepsi MAX-boksene og flaskene med nytt design ut i butikkene. Endringene er en del av en global konseptfornyelse fra PepsiCo.
Grøttland til Ringnes29.2.2024 15:28:59 CET | Pressemelding
Ringnes styrker seg på kommunikasjon og bærekraft når Jeppe Grøttland går inn i en nyopprettet rolle som senior kommunikasjonssjef med ansvar for ESG fra 1. mars.
30 år siden Imsdaleventyret startet12.2.2024 11:42:08 CET | Pressemelding
- Da vi under OL på Lillehammer lanserte Imsdal, var det mange som var skeptiske. Vi fikk høre at vann på flaske ville være som å selge sand i Sahara. 30 år senere – med fasiten i hånd – kan vi trygt si at skeptikerne tok feil, sier merkevaresjef for Imsdal i Ringnes, Josefine Hagatun.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom