Seks personer druknet i september

Seks personer omkom i drukningsulykker i september. Så langt i år har 69 personer druknet i Norge. Det er én flere enn på samme tid i fjor.

(Illustrasjonsbilde) Å flyte er viktig om du havner i kaldt vann ved et uhell.

Fem menn og én kvinne druknet i september. Den yngste var i 30-årene, mens den eldste var i 80-årene. Halvparten av drukningsulykkene skjedde i Vestland fylke, som har flest drukningsulykker så langt i år. Se detaljert statistikk på rs.no/drukning

Tre av drukningsulykkene i september skjedde etter fall fra land. Det var én ulykke i tilknyting til et yrkesfartøy, én under bading og én person mistet livet da et kjøretøy havnet i sjøen. Én ulykke er også kategorisert som «Annet».

September-ulykkene

• Troms og Finnmark: En mann i 40-årene omkom etter at han falt i sjøen da han skulle gå om bord i en fiskebåt i Tromsø.
  • Trøndelag: En mann i 70-årene druknet etter å ha falt i sjøen i Rørvik.
  • Vestland: En mann i 80-årene døde etter at en personbil kjørte i sjøen i Austevoll.
  • Vestland: En mann i 60-årene omkom etter å ha falt i Bødalselva under en jakttur i Stryn. Hendelsen skjedde under kryssing av elva på en wire-innretning.
  • Vestland: En kvinne i 30-årene druknet i forbindelse med bading i en båthavn i Austevoll.
  • Rogaland: En mann i 50-årene omkom etter å ha falt i et vann i Sauda under sauesanking i bratt terreng.

Hummerfiske og kaldt i vannet

I oktober skjer de vanligste drukningsulykkene etter fall fra land og fra fritidsbåt, viser Redningsselskapets drukningsstatistikk for perioden 2017 – 2022.

– I oktober er det fremdeles en god del aktivitet på sjøen. Hummerfisket er høstens store eventyr for mange. Tenk sikkerhet før og under turen; Sjekk værmeldingen, bruk flyteplagg, kle deg godt og sørg for at du kan varsle om du trenger hjelp, sier Tanja Krangnes, som er fagsjef for drukningsforebygging i Redningsselskapet.

Se Redningsselskapets råd for hummerfisket

Redningsselskapet minner også om det er begynner å bli kaldt både i vannet og i lufta.

En person som faller i vann som er kaldere enn 15 grader, kan få kuldesjokk. Personen vil gispe ukontrollert, og står i fare for å puste inn vann og drukne. Kuldesjokk fører også til at hjertefrekvensen og blodtrykket øker raskt, noe som kan føre til hjertestans.

– Om det skulle skje er det viktig å vite at du skal konsentrere deg om å flyte til du får kontroll på pusten. Len deg bakover og prøv å puste normalt. Bruk hendene og beveg armene for å flyte. Når du har kontroll på pusten, kan du handle, sier Tanja Krangnes i Redningsselskapet.

Les mer om ulykker i kaldt vann

• Månedsstatistikken er foreløpig, og endres om det framkommer nye opplysninger.  Én hendelse for august er tatt ut av statistikken siden forrige oppdatering.
  • Dødsulykker med fritidsbåt som ikke skyldes drukning, er ikke en del av denne statistikken – se Sjøfartsdirektoratet for oversikt over totalt antall dødsulykker fra fritidsbåt.

Redningsselskapet er en frivillig, humanitær organisasjon. Vår visjon er «Ingen skal drukne».

Våre 1 500 redningsmenn og -kvinner bemanner 57 redningsskøyter langs hele kysten og på de to største innsjøene. Vi er som regel de første på stedet når uhellet er ute.