Kystverket søker teknisk samarbeidspartner til byggingen av Stad skipstunnel
Kystverket lyser ut en konkurranse for å inngå en ny rammeavtale med et rådgiverfirma for byggingen av Stad skipstunnel. – Den som får avtalen vil bli en viktig teknisk samarbeidspartner i alt arbeid med å få anskaffet og bygget Stad skipstunnel, sier prosjektleder Terje Skjeppestad.
Kystverket har fått i oppdrag å bygge Stad skipstunnel, verdens første fullskala skipstunnel. Selve byggeprosjektet skal utføres av en hovedentreprenør gjennom en totalentreprise. Det skal lyses ut i 2024 og det kan bli byggestart i 2025.
Skal bidra i alle faser
– Vi søker nå en rådgiver og samarbeidspartner som skal hjelpe oss med dette arbeidet. Vår nye samarbeidspartner blir med oss frem til tunnelen er ferdig bygget, altså både med forberedende arbeider og i tilbuds-, prosjekterings-, bygge- og avslutningsfasen., sier prosjektleder for Stad skipstunnel i Kystverket, Terje Skjeppestad.
Den tekniske samarbeidspartneren vil komplettere Kystverkets eget prosjektteam, som i dag består av 10 ansatte.
– Vi ser for oss at prosjektorganisasjonen vil bli en del større når vi skal i gang med selve byggingen av skipstunnelen, enten via faste ansettelser, innleie og/eller innleie via denne rammeavtalen, sier Skjeppestad.
Kontraktsverdi
Verdien på konkurransen og avtalen som nå er kunngjort i Doffin er estimert til 30 – 90 millioner kroner, og ved utløsning av opsjon på innleie er det satt et maksimal verdi på 150 millioner kroner.
Rådgivningsfirmaet skal bistå prosjekt Stad skipstunnel med ingeniørarbeid innenfor alle nødvendige tekniske fag. Særskilte fag som Kystverket vurderer som viktige er geoteknikk, geologi, konstruksjoner, tekniske installasjoner, korrosjon og HMS.
Prosjektleder Skjeppestad tror ikke det vil være vanskelig å finne en kontraktspartner som vil samarbeide med Kystverket om Stad skipstunnel.
– Vi opplever stor interesse rundt verdens første skipstunnel. Dette er et spektakulært prosjekt, både i norsk og internasjonal målestokk, så vi antar at det er endel rådgivningsfirmaer som ønsker å bidra inn i dette, sier Terje Skjeppestad.
FAKTA
Kystverket har fått i oppdrag å bygge Stad skipstunnel, verdens første fullskala skipstunnel. Selve byggeprosjektet skal utføres av en hovedentreprenør gjennom en totalentreprise. Det skal lyses ut i 2024 og det kan bli byggestart i 2025.
Målsettingen med prosjekt Stad skipstunnel er å forbedre fremkommelighet og sikkerhet for sjøtransport forbi Stad, trolig det mest værutsatte og farligste havstykket langs norskekysten. I tillegg skal prosjektet optimaliseres for å hente ut andre nyttegevinster.
Skipstunnelen skal bygges der Stad-halvøya er på det smaleste, mellom Moldefjorden og Kjødepollen, i Vanylvsfjorden. Tunnelen blir 1,7 kilometer lang (2,2 km med entringsområder), 50 meter høy og med en bredde på 36 meter − som betyr at fartøy opp til størrelsen på Kystruten/Hurtigruten vil kunne få en sikker seilas forbi Stadlandet.
Kystverket er en transportetat som ligger under Nærings- og fiskeridepartementet. Visjonen vår er å utvikle kysten og havområdene til verdens sikreste og reneste. Stad skipstunnel er en del av dette arbeidet.
Kontakter
Sveinung NedregottenSeniorrådgiver kommunikasjon
Tel:+47 920 63 154sveinung.nedregotten@kystverket.noBilder
Om Kystverket
Kystverket er ein nasjonal etat for kystforvalting, sjøsikkerheit og beredskap mot akutt forureining. Kystverket arbeider aktivt for ein effektiv og sikker sjøtransport gjennom å ivareta transportnæringas behov for framkome og effektive hamner. Kystverket driv førebyggande arbeid og reduserer skadeeffektane ved akutt forureining, og medverkar til ein bærekraftig utvikling av kystsona. Kystverket ligg under Nærings- og fiskeridepartementet.
Følg pressemeldinger fra Kystverket
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kystverket på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kystverket
To viktige avtaler for Kystverkets utbyggingsprosjekter er signert11.4.2024 15:18:42 CEST | Pressemelding
I Kystverkets arbeid med å forbedre farleder og havner langs norskekysten, er nå to sentrale rammeavtaler på plass.
COWI skal bistå Kystverket i byggingen av Stad skipstunnel11.4.2024 13:52:03 CEST | Pressemelding
Etter en anbudsrunde har Kystverket valgt COWI som teknisk rådgiver for byggingen av Stad skipstunnel. – COWI vil være en viktig teknisk samarbeidspartner i arbeidet med å få anskaffet og bygd verdens første skipstunnel, sier prosjektleder Terje Skjeppestad i Kystverket.
Vest Betong blir hovedentreprenør for Innseiling og dypvannskai Mo i Rana19.3.2024 16:18:49 CET | Pressemelding
Nå er avtalen som gjør Vest Betong til hovedentreprenør i samarbeidsprosjektet Innseiling og dypvannskai Mo i Rana signert.
Arrangerer Kyst- og havnekonferansen 2024 i september5.3.2024 16:04:36 CET | Pressemelding
Finn frem kalenderen og sett allerede nå av datoene 18.–19. september. Da er det nemlig, etter et års pause, igjen klart for Kyst- og havnekonferanse i Honningsvåg.
Disse kan få stein fra Stad skipstunnel27.2.2024 17:00:00 CET | Pressemelding
Kystverket og kommunene Stad, Kinn og Vanylven er nå enige om en prioriteringsliste over hvilke næringstiltak som kan motta steinmasser fra Stad skipstunnel. Se lista her!
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom