Kystverket søker teknisk samarbeidspartner til byggingen av Stad skipstunnel
Kystverket lyser ut en konkurranse for å inngå en ny rammeavtale med et rådgiverfirma for byggingen av Stad skipstunnel. – Den som får avtalen vil bli en viktig teknisk samarbeidspartner i alt arbeid med å få anskaffet og bygget Stad skipstunnel, sier prosjektleder Terje Skjeppestad.

Kystverket har fått i oppdrag å bygge Stad skipstunnel, verdens første fullskala skipstunnel. Selve byggeprosjektet skal utføres av en hovedentreprenør gjennom en totalentreprise. Det skal lyses ut i 2024 og det kan bli byggestart i 2025.
Skal bidra i alle faser
– Vi søker nå en rådgiver og samarbeidspartner som skal hjelpe oss med dette arbeidet. Vår nye samarbeidspartner blir med oss frem til tunnelen er ferdig bygget, altså både med forberedende arbeider og i tilbuds-, prosjekterings-, bygge- og avslutningsfasen., sier prosjektleder for Stad skipstunnel i Kystverket, Terje Skjeppestad.
Den tekniske samarbeidspartneren vil komplettere Kystverkets eget prosjektteam, som i dag består av 10 ansatte.
– Vi ser for oss at prosjektorganisasjonen vil bli en del større når vi skal i gang med selve byggingen av skipstunnelen, enten via faste ansettelser, innleie og/eller innleie via denne rammeavtalen, sier Skjeppestad.
Kontraktsverdi
Verdien på konkurransen og avtalen som nå er kunngjort i Doffin er estimert til 30 – 90 millioner kroner, og ved utløsning av opsjon på innleie er det satt et maksimal verdi på 150 millioner kroner.
Rådgivningsfirmaet skal bistå prosjekt Stad skipstunnel med ingeniørarbeid innenfor alle nødvendige tekniske fag. Særskilte fag som Kystverket vurderer som viktige er geoteknikk, geologi, konstruksjoner, tekniske installasjoner, korrosjon og HMS.
Prosjektleder Skjeppestad tror ikke det vil være vanskelig å finne en kontraktspartner som vil samarbeide med Kystverket om Stad skipstunnel.
– Vi opplever stor interesse rundt verdens første skipstunnel. Dette er et spektakulært prosjekt, både i norsk og internasjonal målestokk, så vi antar at det er endel rådgivningsfirmaer som ønsker å bidra inn i dette, sier Terje Skjeppestad.
FAKTA
Kystverket har fått i oppdrag å bygge Stad skipstunnel, verdens første fullskala skipstunnel. Selve byggeprosjektet skal utføres av en hovedentreprenør gjennom en totalentreprise. Det skal lyses ut i 2024 og det kan bli byggestart i 2025.
Målsettingen med prosjekt Stad skipstunnel er å forbedre fremkommelighet og sikkerhet for sjøtransport forbi Stad, trolig det mest værutsatte og farligste havstykket langs norskekysten. I tillegg skal prosjektet optimaliseres for å hente ut andre nyttegevinster.
Skipstunnelen skal bygges der Stad-halvøya er på det smaleste, mellom Moldefjorden og Kjødepollen, i Vanylvsfjorden. Tunnelen blir 1,7 kilometer lang (2,2 km med entringsområder), 50 meter høy og med en bredde på 36 meter − som betyr at fartøy opp til størrelsen på Kystruten/Hurtigruten vil kunne få en sikker seilas forbi Stadlandet.
Kystverket er en transportetat som ligger under Nærings- og fiskeridepartementet. Visjonen vår er å utvikle kysten og havområdene til verdens sikreste og reneste. Stad skipstunnel er en del av dette arbeidet.
Kontakter
Sveinung NedregottenSeniorrådgiver kommunikasjon
Tel:+47 920 63 154sveinung.nedregotten@kystverket.noBilder


Om Kystverket
Kystverket er ein nasjonal etat for kystforvalting, sjøsikkerheit og beredskap mot akutt forureining. Kystverket arbeider aktivt for ein effektiv og sikker sjøtransport gjennom å ivareta transportnæringas behov for framkome og effektive hamner. Kystverket driv førebyggande arbeid og reduserer skadeeffektane ved akutt forureining, og medverkar til ein bærekraftig utvikling av kystsona. Kystverket ligg under Nærings- og fiskeridepartementet.
Følg pressemeldinger fra Kystverket
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kystverket på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kystverket
Mo i Rana styrker havnen: Mudring fullført, dypvannskaia neste3.2.2025 12:15:50 CET | Pressemelding
Prosjektet for innseiling og ny dypvannskai i Mo i Rana har god fremdrift. Mudringsarbeidet ved Toraneset og Langneset er fullført innenfor mudringssesongen, og flere viktige milepæler for øvrig er nådd.
Disse entreprenørene vil bygge verdens første skipstunnel3.2.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
Seks entreprenører ønsker å delta i konkurransen om å få bygge Stad skipstunnel. Blant entreprenørene er der to norske, en fransk, en spansk/norsk og to kinesiske tilbydere.
Flere norske fyr du kan utforske – hjemmefra!31.1.2025 16:00:14 CET | Pressemelding
På fyr.kystverket.no kan du oppleve innsiden av fyrene fra din egen stue. Fem fyr er nylig lagt inn slik at du nå kan besøke 19 fyrstasjoner og én fyrlykt digitalt – og flere er på vei!
Einar Vik Arset held fram som kystdirektør24.1.2025 11:50:36 CET | Pressemelding
Einar Vik Arset sitt åremål som kystdirektør vart forlenga med nye seks år av Kongen i statsråd fredag 24. januar.
Søk Kystverket om støtte til effektive og miljøvennlige havner24.1.2025 08:41:29 CET | Pressemelding
Nå kan havner søke om støtte til investeringer som gir bedre logistikk og miljøgevinster. 128 millioner kroner er satt av til formålet i statsbudsjettet for 2025. Søknadsfrist er 26. februar 2025.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom