Golden Energy tar levering av første av fire skip

Del

Golden Energy Offshore har i dag tatt levering av Energy Paradise, det første av fire skip kjøpt fra Vroon - i en avtale som kraftig transformerer og posisjonerer selskapet. 

Golden Energy Offshore har i dag tatt levering av det første av fire skip kjøpt av Vroon - Energy Paradise
Golden Energy Offshore har i dag tatt levering av det første av fire skip kjøpt av Vroon - Energy Paradise

Onsdag kveld hentet Golden Energy Offshore 359 millioner kroner i en kapitalutvidelse for å finansiere kjøpet av skip fra nederlandske Vroon, og i dag tok selskapet levering av det første, Energy Paradise. Selskapet har fra før to skip av samme design som har vært populære i markedet, med høy utnyttelsesgrad.

– Det vil være mange fordeler av å ha flere skip som er så like, ikke minst skaper det god fleksibilitet når det kommer til tilgjengelighet. Det er nå et sterkt offshore marked, optimismen er høy og fremtidsutsiktene peker på mer aktivitet. Vi rigger oss for nok et offshoreeventyr på Sunnmøre, sier administrerende direktør i Golden Energy Offshore Services, Per Ivar Fagervoll, og legger til:

– Vi har lenge vært optimistiske til offshoremarkedet, og nå ser vi at det tiltar i styrke. Vi er svært positive til tiden fremover, og vi er svært godt rigget til å ri en offshorebølge som vi tror vil vare lenge.

Nylig inngikk også Golden Energy en avtale om salg av flerbruksskipet kjøpt av Vroon. Avtalt salgspris er 15 millioner euro, og fullførelse vil innebære et betydelig overskudd for selskapet. Kjøpsprisen var 9,4 millioner dollar.

Moderne skip godt rustet for fremtiden

Skipene passer godt som PSVer for olje og gass, men er også aktuelle kandidater for ombygginger til offshore vind-markedet. Det er flere eksempel på at skip av samme design har blitt konvertert til SOVer for vindmarkedet. Dette sikrer ytterligere fleksibilitet.

Energy Paradise er av det velkjente Ulstein PX 121 design, og er et moderne skip fra 2015 med gode kapasiteter, kapabilitet og lavt drivstofforbruk.

Skrogformen, Ulstein X-Bow® i kombinasjon med riktig dimensjonert dieselelektrisk fremdriftsystem, sikrer gode prestasjoner for energieffektiv fart gjennom vannet og opprettholding av posisjon i dårlig vær.

Fremdriftssystemet består av fire hovedmaskiner, i to forskjellige størrelser, som kan kjøres i den mest effektive kombinasjonen; to azimuth thrustere i hekken og to tunnelthrustere i baugen. Dimensjonene på skipet er 84,3m lengde, 18m bredde, 4200 dødvektstonn og innredning for 26 personer.

Kapasiteter: 850m2 dekk, 1950t dekkslast, 4200 dødvekt ton, 1035m3 ferskvann, 1474m3 diesel, 1292m3 mud, 1163m3 brine, 1674m3 drillvann, 153m3 methanol, 257m3 baseolje, 255m3 tørrbulk.

Kontakter

Bilder

Maritim Operasjonssjef Nils Kåre Bondhus og Chartering Manager Svein Terje Fagervoll ser begge frem til å kjøre skipet i markedet.
Maritim Operasjonssjef Nils Kåre Bondhus og Chartering Manager Svein Terje Fagervoll ser begge frem til å kjøre skipet i markedet.
Last ned bilde
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye