Nortura

Nortura forbedrer resultatet med 200 millioner kroner

Del
Den positive resultatutviklingen i Nortura fortsetter i andre tertial. Resultat før finansposter, skatt og avskrivninger (EBITDA) ende på 267 millioner kroner, en økning på rundt 100 mnok sammenliknet med samme periode i fjor.

Omsetningen i konsernet øker med 900 millioner kroner, og ender på 10,2 milliarder kroner for andre tertial.

- Nortura leverer nå resultater fra tiltakspakken som ble iverksatt etter at den kraftige kostnadsveksten på energi, transport og råvarer ødela resultatet i fjor. Så langt i år har vi bedret EBITDA resultatet med over 200 millioner kroner, sier konsernsjef Anne Marit Panengstuen.

Det ble iverksatt både kort- og langsiktige tiltak etter kostnadsøkningene som kom etter Russlands invasjon av Ukraina i fjor, og som førte til et negativt årsresultat i 2022. 

Tiltakene består blant annet av operasjonelle forbedringer i produksjonen, reforhandling av en rekke avtaler og målrettede og kortsiktige kostnadskutt. Nortura nyttiggjør seg også at vi har fått videreført deler av den kostnadsøkningen som rammet selskapet i fjor gjennom økte energipriser, transport- og råvarekostnader.

-Vi er i tillegg i gang med omlegging av industristrukturen for hvitt og rødt kjøtt. I tertialet har vi gjort store fremskritt i industristrukturen for rødt kjøtt, og konsernstyret har vedtatt en helt ny industri- og produsentstruktur for kylling. Dette er helt nødvendige tiltak for å sikre fremtidig vekst og lønnsomhet, sier Panengstuen.

Videre arbeider konsernet med en ny strategi for de neste årene for å utnytte vekstmuligheter møte utfordringer som endrede markedsforutsetninger skaper.

-Vi må møte konkurransen om både tilførsler og i sluttmarkedet på en ny måte. I konkurransen mot industriaktører som er sentralisert i husdyrtette områder, må Nortura gjøre grep for å tilpasse forretningsmodellen til endringene og et lavere kostnadsnivå. Vi er godt i gang med utviklingen av en ny konsernstrategi som skal levere konkurransekraft og lønnsomhet til våre eiere i hele landet, sier Panengstuen.

Svakt marked

Til tross for god resultatutvikling så langt i år, er det stor usikkerhet knyttet til markedsutviklingen fremover. Lavere salg og overskuddssituasjonen i det nasjonale markedet for særlig svin og storfe vil kunne bidra marginpress for bransjen som helhet.

Salget gjennom dagligvarehandelen har fortsatt å falle gjennom andre tertial, drevet av et svakt grillsalg på grunn av dårlig vær, lavere etterspørsel etter rødt kjøtt og vridning fra uavhengige merkevarer og over på EMV-produkter.

Samle er sluttmarkedssalget ned 2,8 prosent så langt i år, sammenliknet med de to første tertialene i 2022.

Se mer på nortura.no

Kontakter

Bilder

Om Nortura

Nortura
Nortura
Schweigaards gate 15
0191 Oslo

955 18 000http://www.nortura.no

Nortura er en av Norges største matprodusenter, med kjente merkevarer som Gilde og Prior.

Vi jobber hver dag for matglede, helse, bærekraft og verdiskaping over hele landet.

Følg pressemeldinger fra Nortura

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nortura på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Nortura

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye