Henie Onstad Kunstsenter

Banebrytende skulpturer vises i ny Magdalena Abakanowicz-utstilling på Henie Onstad

Del
27. oktober åpner Magdalena Abakanowicz: Floker av tråd og tau på kunstsenteret. Utstillingen byr på en sjelden mulighet til å oppleve den polske kunstnerens ekstraordinære arbeid.
Installasjonsfoto: Christian Tunge / Henie Onstad Kunstsenter
Installasjonsfoto: Christian Tunge / Henie Onstad Kunstsenter

På 1960- og 70-tallet skapte den polske kunstneren Magdalena Abakanowicz (1930-2017) banebrytende, ekspressive og ruvende skulpturer av vevd fiber. De ble kjent som abakaner. Laget av organiske materialer som hestehår, sisal og hampetau, brøt disse komplekse tredimensjonale formene ny mark for kunst på 1960- og 70-tallet. Offentligheten hadde aldri sett noe lignende, og abakanene gjorde at Abakanowicz ble en av sin tids ledende kunstnere.

 Abakanowicz var en pioner i sin tid og publikum vil møte et monumentalt arbeid som virkelig tar pusten fra deg. Det er ekstraordinært hva hun klarte å lage i tekstil, sier direktør for samling og utstilling og kurator for utstillingen på Henie Onstad, Caroline Ugelstad. 

Floker av tråd og tau sporer Magdalena Abakanowiczs utvikling som tekstilkunstner fra midten av 1950-tallet og fram til 1980-tallet. Den begynner med hennes utprøving av dekorative stoffer og malte tekstiler, men utvider seg snart til å inkludere skulptur og installasjonskunst. Gjennom flere av de viktigste abakanene utforsker utstillingen hvordan hennes vevde former løsrev seg fra veggen og inn i tredimensjonale rom. Noen av abakanene som vises er over fem meter høye og publikum vil bevege seg gjennom en skog av storslåtte skulpturer, med tvetydige former og jordnære dufter. Abakanowicz var selv opptatt av å bli omtalt som skulptør og hun ble en ledestjerne for de mange tekstilkunstnerne, som på denne tiden kjempet for at tekstil skulle vurderes på lik linje med maleri og skulptur.

– 
Abakanowicz fikk stor innflytelse på norske tekstilkunstnere på 1960- og 70- tallet, blant annet gjennom Henie Onstads omfattende utstilling Magdalena Abakanowicz. Organiske Strukturer i 1977. Abakanowicz har en viktig virkningshistorie i Norge, som utstillingen også er opptatt av å tematisere, sier Ugelstad.  

Magdalena Abakanowicz utviklet et personlig formspråk som er tett knyttet til kunstnernes forhold til natur, og til hennes egne barndomsminner i Polen, hvor hun vokste opp isolert på familieeiendommen langt inne i de polske skogeneTil tross for at hun etter andre verdenskrig studerte og levde under restriksjonene til kommunistregimet, var hun fast bestemt på å engasjere seg i global skala. Allerede før 1970 fikk hun internasjonal anerkjennelse for sine revolusjonerende installasjoner. Hun krysset jernteppet mer enn noen annen kunstner og deltok i hundrevis av utstillinger over hele verden. 

Magdalena Abakanowicz ble en stor kunstner i sin levetid, og arbeidene hennes er del av museumssamlinger i USA, Europa og Asia.  

I nært samarbeid med Tate Modern i London og Toms Pauli Fondation ved Musée cantonal des Beaux-Arts i Lausanne, presenterer Henie Onstad nå en storstilt utstilling av verkene til Magdalena Abakanowicz. For første gang utforskes utviklingen i hennes praksis fra hennes malte tekstiler fra midten av 1950-tallet til ambisiøse og radikale abakanerUstillingen har allerede høstet strålende kritikker i London og Lausanne. 

Verkene i utstillingen lånes fra en rekke internasjonale museer og fra offentlige og private samlinger, inkludert Tate Modern i London, Nasjonalmuseet i Stockholm, The Art Institute of Chicago, Nasjonalmuseet i Poznań og Toms Pauli Fondation. 

Magdalena Abakanowicz: Floker av tråd og tau er kuratert av Caroline Ugelstad, sjefskurator, Henie Onstad Kunstsenter, Ann Coxon, kurator, internasjonal kunst, Tate Modern, og Mary Jane Jacob, uavhengig kurator. 

Utstillingen er produsert av Tate Modern, London, i samarbeid med Henie Onstad Kunstsenter og Fondation Toms Pauli ved Musée cantonal des Beaux-Arts i Lausanne/Plateforme 10. Henie Onstad ønsker å rette en stor takk til Sparebankstiftelsen DNB og Abakanowicz Arts and Culture Charitable Foundation for støtte til utstillingen.  

En omfattende katalog med nye, vitenskapelige essays fra en rekke forfattere, inkludert kuratorene, følger utstillingen. 


Kort oppsummert:   

Tittel: Magdalena Abakanowicz: Floker av tråd og tau 
Kunstner: Magdalena Abakanowicz 
Kurator: Caroline Ugelstad, Ann Coxon og Mary Jane Jacob 
Utstillingsperiode: 27. oktober 202325. februar 2024 
Pressevisning: Torsdag 26. oktober kl. 10, påmelding til tm@hok.no 
Sted: Henie Onstad Kunstsenter   
Åpningstider: Tirsdag-søndag, kl. 11–17, torsdag kl. 11–21  
Hjemmeside: hok.no

 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Installasjonsfoto: Christian Tunge / Henie Onstad Kunstsenter
Installasjonsfoto: Christian Tunge / Henie Onstad Kunstsenter
Last ned bilde
Installasjonsfoto: Christian Tunge / Henie Onstad Kunstsenter
Installasjonsfoto: Christian Tunge / Henie Onstad Kunstsenter
Last ned bilde
Magdalena Abakanowicz, Abakan Orange (detalj), 1971. Installasjonsfoto: Christian Tunge / Henie Onstad Kunstsenter
Magdalena Abakanowicz, Abakan Orange (detalj), 1971. Installasjonsfoto: Christian Tunge / Henie Onstad Kunstsenter
Last ned bilde
Installasjonsfoto: Christian Tunge / Henie Onstad Kunstsenter
Installasjonsfoto: Christian Tunge / Henie Onstad Kunstsenter
Last ned bilde
Installasjonsfoto: Christian Tunge / Henie Onstad Kunstsenter
Installasjonsfoto: Christian Tunge / Henie Onstad Kunstsenter
Last ned bilde
Installasjonsfoto: Christian Tunge / Henie Onstad Kunstsenter
Installasjonsfoto: Christian Tunge / Henie Onstad Kunstsenter
Last ned bilde
Installasjonsfoto: Christian Tunge / Henie Onstad Kunstsenter
Installasjonsfoto: Christian Tunge / Henie Onstad Kunstsenter
Last ned bilde
Installasjonsfoto: Christian Tunge / Henie Onstad Kunstsenter
Installasjonsfoto: Christian Tunge / Henie Onstad Kunstsenter
Last ned bilde
Installasjonsfoto: Christian Tunge / Henie Onstad Kunstsenter
Installasjonsfoto: Christian Tunge / Henie Onstad Kunstsenter
Last ned bilde
Installasjonsfoto: Christian Tunge / Henie Onstad Kunstsenter
Installasjonsfoto: Christian Tunge / Henie Onstad Kunstsenter
Last ned bilde
Installasjonsfoto: Christian Tunge / Henie Onstad Kunstsenter
Installasjonsfoto: Christian Tunge / Henie Onstad Kunstsenter
Last ned bilde
Magdalena Abakanowicz under installasjonen av utstillingen på Henie Onstad i 1977. Foto: Henie Onstad arkiv
Magdalena Abakanowicz under installasjonen av utstillingen på Henie Onstad i 1977. Foto: Henie Onstad arkiv
Last ned bilde
Installasjonsfoto fra utstillingen Magdalena Abakanowicz. Organiske strukturer, 1977. Foto: Henie Onstad arkiv
Installasjonsfoto fra utstillingen Magdalena Abakanowicz. Organiske strukturer, 1977. Foto: Henie Onstad arkiv
Last ned bilde
Magdalena Abakanowicz under installasjon av utstillingen Magdalena Abakanowicz. Organiske strukturer på Henie Onstad i 1977. Foto: Henie Onstad arkiv
Magdalena Abakanowicz under installasjon av utstillingen Magdalena Abakanowicz. Organiske strukturer på Henie Onstad i 1977. Foto: Henie Onstad arkiv
Last ned bilde
Magdalena Abakanowicz, Brun frakk, 1968, Henie Onstad-samlingen. Foto: Norbert Piwowarczyk / Abakanowicz Arts and Cultural Charitable Foundation
Magdalena Abakanowicz, Brun frakk, 1968, Henie Onstad-samlingen. Foto: Norbert Piwowarczyk / Abakanowicz Arts and Cultural Charitable Foundation
Last ned bilde
Magdalena Abakanowicz, Abakan Yellow, 1967. Foto: Norbert Piwowarczyk / National Museum in Poznan
Magdalena Abakanowicz, Abakan Yellow, 1967. Foto: Norbert Piwowarczyk / National Museum in Poznan
Last ned bilde
Magdalena Abakanowicz, Situation Variable II, 1971.
Foto: Norbert Piwonwarczyk / Art Collection of the city of Biel-Bienne, Switzerland © Abakanowicz Arts and Culture Charitable Foundation.
Magdalena Abakanowicz, Situation Variable II, 1971. Foto: Norbert Piwonwarczyk / Art Collection of the city of Biel-Bienne, Switzerland © Abakanowicz Arts and Culture Charitable Foundation.
Last ned bilde
Henie Onstad Kunstsenter, foto: Simen Øvergaard / Henie Onstad Kunstsenter
Henie Onstad Kunstsenter, foto: Simen Øvergaard / Henie Onstad Kunstsenter
Last ned bilde

Om Henie Onstad Kunstsenter

Henie Onstad Kunstsenter
Henie Onstad Kunstsenter
Sonja Henies vei 31
1311 Høvikodden

67 80 48 80http://hok.no/

Henie Onstad Kunstsenter er en ledende arena for nasjonal og internasjonal billedkunst, med et bredt utstillingsprogram, en sentral kunstsamling, samt aktiviteter innen musikk og performance. Kunstsenteret er omgitt av et praktfullt parkområde på Høvikodden i Bærum. I tillegg til utstillingsar­ealer på ca. 4000 m2, rommer senteret Lab for barn og unge, møtelokaler for utleie, egen butikk, samt kafé.

Følg pressemeldinger fra Henie Onstad Kunstsenter

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Henie Onstad Kunstsenter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Henie Onstad Kunstsenter

Alia Farid – recipient of the Lise Wilhelmsen Art Award – is presented in a major solo exhibition at Henie Onstad Kunstsenter in Oslo2.7.2024 08:00:00 CEST | Press release

Henie Onstad Kunstsenter in Oslo, Norway, is delighted to present the largest solo exhibition to date of the artist Alia Farid, announced as the third recipient of The Lise Wilhelmsen Art Award in 2023. Alia Farid: Bneid Al Gar showcases four crucial works from the artist’s career to date alongside new works on paper. The exhibition opens at Henie Onstad Kunstsenter on 13 September 2024 and continues until 5 January 2025.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye