Tøff klimakontrakt – Mesta leverer

Den elektriske betongbilen kjører opp til 800 meters høyde med lavkarbonbetong. Mesta leverer på tøffe klimakrav. Se listen over elektriske maskiner.

Elektriske betongbiler, elektrisk gravemaskin med elektrisk borretårn, elektrisk varebil, trafo og hurtiglader til fjells. Foto: Mesta

-   Mesta er først ute med nullutslippsløsninger høyt til fjells. Det betyr at vi har testet utstyr som ingen andre og har nå fått erfaring med gode løsninger for framtiden, sier konserndirektør for kontrakt og produksjonsinnsats i Mesta, Rolf Dale.

Eviny ønsket å sette en ny standard for anleggsarbeid. Derfor søkte de etter en entreprenør som kunne levere på bærekraft – og særlig på utslippsreduksjon da dammen på Svartavatnet i Vestland skulle rehabiliteres. Mesta vant kontrakten og er nå i ferd med å utføre et anleggsarbeid på snaufjellet som setter spor.

Reduserer utslippene

–  Eviny skal produsere mer fornybar energi og hjelpe andre i jakten på nullutslipp. Derfor går vi foran for å bidra til en ny miljøstandard for denne type anleggsarbeid, sier konsernsjef Ragnhild Janbu Fresvik i Eviny.

Mesta har tidligere etterlyst klimakrav blant annet i drift- og vedlikeholdskontrakter på vei. Kontrakten fra Eviny har stilt de kravene som Mesta her etterlyst og har bidratt til uttesting av gode klimaløsninger. Samtidig har den gitt ringvirkninger.

- Klimakrav i kontraktene gir trygghet for at bedrifter også tør å satse på innkjøp av vesentlig dyrere maskiner, sier Rolf Dale. Det bekrefter betongleverandøren OH Betong.

Elektrisk maskinpark
- Jeg har kjøpt inn to elektriske betongbiler for å levere betong i dette prosjektet, forteller daglig leder i OH Betong, Jan Otto Midttun i Bergen. Disse bilene går også på andre prosjekter i området. I tillegg til elektrisk frakt, er betongen som benyttes av type lavkarbonbetong, noe som også gir stor reduksjon i utslippene. Total mengde betong som går med i prosjektet er om lag 900 tonn. Mesta har aldri tidligere hatt så mange elektriske anleggsmaskiner samlet på ett sted.

Ikke helt elektrisk
- Vi skaper løsninger hele tiden, og prosjektet utvikler seg underveis, sier anleggsleder Gunnhild Gjeraker.
For det har ikke bare gått på skinner for å få prosjektet mest mulig bærekraftig. Mesta hadde lovet en elektrisk pumpemaskin i prosjektet. Der maskinen går på diesel, men som har en elektrisk pumpe som pumper betongen fra bilen og opp i forskalingen på dammen. De elektriske pumpemaskinene viste seg å være for tunge til at bruene opp til anlegget tålte belastningen. Men underveis ble det utviklet en ny og lettere pumpemaskin som gjør det mulig å kjøre opp til anlegget, der TG Pumpeservice kunne levere den. Denne er nå tatt i bruk i prosjektet.

Nye løsninger hele tiden

- Vi vil selvfølgelig levere på kravene og vi leter hele tiden etter nye løsninger. Men vi klarer ikke å levere all betongen på elektriske biler. Det er ikke nok elektriske betongbiler tilgjengelig for at vi skal klare det, påpeker Gunnhild Gjeraker i Mesta. Samtidig viser det seg at den elektriske gravemaskinen med det elektriske boretårnet fint klarer et skift når den kan lade i lunsjpausen. Og lading skjer på hurtiglader som er satt opp på anleggsområdet i prosjektfasen.

Nytenking på flere områder

Eviny har tenkt flere måter når det gjelder å redusere utslippene. Omfanget er redusert og materialene er valgt ut med tanke på utslipp, blant annet lavkarbonbetong og resirkulert armering. I tillegg er måten det jobbes på, som elektriske anleggsmaskiner, vært et strategisk valg.

– Vi har tenkt nytt og utfordret etablert praksis og tenkt bærekraft hele veien. Både entreprenør og underleverandører har løst utfordringer på mesterlig vis, sier prosjektleder Håvard Fosse i Eviny. Med standard prosjektgjennomføring ville utslippet av CO2 blitt på over 1000 tonn. I dette prosjektet er utslippene redusert til ned mot 350 tonn.

Arbeidet på Svartavatnet ferdigstilles 2024.

DETTE ER MASKINENE MESTA BRUKER I PROSJEKTET:

Til betongarbeidet:

Elektrisk anleggskompressor (blir også brukt til boring av fjellbolter)
Elektrisk kraning med kranbil (sjølve framdrift er fossil, men elektrisk drift av kran under løft)
Elektrisk betongbiler til transport av betong. Transportavstand er 90 km (ein veg)

Til anleggsarbeidet:

Helelektrisk gravemaskin (25 tonn) med boretårn og elektrisk kompressor. All boring av fjellbolter foregår elektrisk.
Det meste av personbiltrafikk inn til anlegget foregår med elektriske biler
All betong blir levert som lavkarbon klasse A.
Prosjektet skal Breeam-sertifiseres (construction only) Dette skjer når prosjektet er ferdig.
Mobilt batteri og lade (200 KW effekt)

FAKTA OM SVARTAVATNET
Ligger på om lag 800 meter over havet i Modalen og Masfjorden kommuner
Dammene er opprinnelig bygd i 1966 og senere påbygd i 1981.
Anleggsplassen er om lag 800 meter over havet
Hvor: Anleggsplassen ligger 20 km anleggsvei fra E39, og 75km fra nærmeste betongblandeverk.
Svartavatnet er inntaksmagasin for Vemundsbotn kraftverk. Hoveddammen er en 270 meter lang steinfyllingsdam. Sekundærdammen er bygget i betong og er 385 meter lang.
Oppgraderingen skjer for å tilfredsstille nye sikkerhetskrav fra myndighetene, blant annet som følge av klimaendringer og fremtidige flomsituasjoner. Over 600 dammer i Norge er sårbare for økte flommer i framtiden.

FAKTA OM OPPDRAGET PÅ SVARTAVATNET
Forsterke dammen med tanke på framtidige flomsituasjoner basert på klimaendringer.
Bygge nytt overløp og forsterke eksisterende dam.
Nytt supplerende overløp skal redusere flomvannsstigning.
Det skal bygges inn instrumentering for overvåking av dam og forbedre lekkasjemålingen
Vedlikeholdsarbeid som nye bolter og oppstrøms betongplate på sekundærdam.

null
Sammen om gode klimakrav i kontrakten. Rolf Dale, konserndirektør for kontrakt og produksjonsinnsats i Mesta og Ragnhild Janbu Fresvik, konsernsjef i Eviny Foto: Mesta
null
- Vi skaper nullutslippsløsninger til fjells, slår anleggsleder i Mesta, Gunnhild Gjeraker fast. Foto: Mesta