Klar for høstferie? Slik får du lave skuldre på flyplassen

Hundretusener av nordmenn skal på høstferie, og svært mange reiser til eller fra Avinors flyplasser. – Vårt viktigste råd er å senke skuldrene, vi skal gjøre alt vi kan for å gi deg en god feriestart, sier kommunikasjonssjef på landets hovedflyplass Oslo lufthavn, Harald Nygaard Kvam.

De reisende lurer på så mangt før en ferietur, og ofte ligger svaret i e-posten fra, eller appen til flyselskapet ditt.

– Mange spørsmål er det flyselskapet ditt som har det beste svaret på: når du bør møte opp, hva slags bagasje kan du ta med deg og hvilke rettigheter du har. Les informasjonen fra flyselskapet nøye, eller last ned appen deres. På Avinors egen app eller nettside, kan man også finne mye nyttig informasjon, sier kommunikasjonssjef på Oslo lufthavn, Harald Nygaard Kvam.

Også før du sitter i om bord i flyet, er det mye du kan gjøre selv for å få lave skuldre.

– Sjekk inn digitalt på forhånd hvis du kan. Da har du allerede boardingkortet klart på mobilen. På Flytoget kan du skrive ut bagasjelappen allerede før du kommer til Oslo lufthavn. Og på alle Avinors flyplasser kan du selv sjekke inn og feste bagasjelappene fra automatene våre i avgangshallen, sier Nygaard Kvam.

I høstferien er det også mye spesialbagasje, da flere årstider møtes.

– Noen skal til syden, noen skal spille en siste golfrunde og andre skal på høstjakt eller fjelltur. Sjekk på forhånd hvor mye, og hva slags bagasje du har inkludert i billetten din, avslutter Kvam.

Her er noen flere reisetips fra oss i Avinor:

• Forbered deg på sikkerhetskontrollen:
    • Løse gjenstander kan du putte i jakkelomma eller i sekk/veske. Da slipper du å glemme noe på veien videre.
    • Væske skal i klar plastpose, maks 10 enheter på 100 milliliter, og totalt en liter.
    • Mer om sikkerhetskontrollen kan du lese her.

• Bagasjetips og triks:
    • Husk å merke innsjekket bagasje godt med navn og nummer. Vi ser en del bagasje uten dette, og det kan føre til problemer om bagasjelappen også forsvinner på turen.
    • Husk å feste bagasjelappen godt! Ta vare på kvitteringen, som du river av og klistrer på f.eks. passet ditt. Og sett på et av de små klistremerkene med strekkoden.
    • Du bør ikke legge passet, viktig medisin, nøkler og annet viktig i innsjekket bagasje. Ei heller flytende væske, om det knuses en rødvin kan du måtte erstatte bagasje som ødelegges grunnet dette. Mat er også en dårlig idé i den innsjekkete bagasjen.

Se vedlegget med passasjertall for Oslo lufthavn.

Dokumenter