53 prosent bekymrer seg for strømregningen til vinteren

Det viser en fersk undersøkelse fra Respons Analyse. Fjordkraft-sjef Magnar Øyhovden kan fortelle at utsiktene for vinteren er langt bedre enn på samme tid i fjor.

Magnar Øyhovden er administrerende direktør i Fjordkraft. Foto: Fjordkraft

På oppdrag fra Fjordkraft har Respons Analyse gjennomført en fersk befolkningsundersøkelse om strøm. Den viser at mer enn halvparten av befolkningen er bekymret for strømregningen til vinteren.

Selv om store deler av landet har hatt svært lave strømpriser gjennom sommeren og høsten, er det åpenbart at erfaringene fra sist vinter ikke er glemt.

Godt med vann i magasinene

Magnar Øyhovden, administrerende direktør i Fjordkraft, ønsker imidlertid å berolige de som gruer seg til vinteren.

– Slik det ser ut nå venter vi betydelig lavere priser enn det vi opplevde sist høst og vinter. Produsentene har mye vann i magasinene, og gasslagrene i Europa er velfylte. Landets sørligste prisområde, NO2, har skilt seg ut med høyere priser enn resten av landet, men også her er risikoen for høye pristopper lavere enn i fjor, sier Øyhovden.

De store nedbørsmengdene den siste måneden har bidratt til en positiv hydrologisk balanse på cirka 10 TWh mot minus 10 TWh på samme tid i fjor. Grunnen til at NO2 har hatt høyere priser er at det fortsatt er god plass i vannmagasinene i dette området, i tillegg til utenlandskablene som kobler Norge til kontinentet.

Tar forbehold

Øyhovden er likevel tydelig på at det ikke er mulig å komme med garantier.

– Det er viktig å understreke at vi ikke kan si noe helt sikkert. Får vi en veldig kald start på vinteren i Europa kan vi få økte gasspriser, noe som igjen smitter over på strømprisene, sier Øyhovden.

Dersom prisene skulle stige minner Fjordkraft-sjefen om at strømstøtten fra 1. september dekker 90 prosent av prisen over 87,50 øre per kWh hver eneste time. Det gir privatkunder en god beskyttelse mot høye timespriser.

– Folk blir dessuten stadig mer interessert i å optimalisere eget strømforbruk, for å kutte både strøm- og nettleiekostnader. I første kvartal hadde vi 400 000 unike brukere og nesten 17 millioner besøk i Fjordkraft-appen, sier Øyhovden.

7 av 10 følger med på strømprisene

Undersøkelsen fra Respons Analyse viser at interessen for strømforbruk og -priser er stor:

• 71 prosent av befolkningen følger med på strømprisene. Blant de som ikke har strøm-app er tilsvarende andel 53 prosent.

• 33 prosent oppgir at de bruker en eller flere strømsparingsapper for å kutte strømforbruket.

Bakgrunnstall for "53 prosent bekymrer seg for strømregningen til vinteren" (brutt ned på alder, lokasjon, inntekt osv.) er tilgjengelig som vedlegg i Fjordkrafts nyhetsrom hos NTB kommunikasjon.

Magnar Øyhovden er administrerende direktør i Fjordkraft.
Fjordkraft-appen gir kundene oversikt og verktøy som kan bidra til å redusere strøm- og nettleiekostnader.
Magnar Øyhovden er administrerende direktør i Fjordkraft.

Fjordkraft er det største sluttbrukerselskapet for strøm i Norge. Fjordkraft startet med mobiltelefoni i privatmarkedet i april 2017 og Fjordkraft Mobil er Norges største mobilaktør uten eget nett. Fjordkraft tilbyr tjenester for lavutslippssamfunnet og drifter et alliansekonsept bestående av en rekke mindre strømselskaper som kjøper tjenester av Fjordkraft. Hovedkontoret er i Bergen. Selskapet har også kontorer på Sortland og Hamar, og i Trondheim og Sandefjord. Fjordkraft er en del av Elmera Group ASA, som inkluderer strømleverandører i Norge, Sverige og Finland, samt teknologi- og tjenesteselskaper knyttet til kraftmarkedet. Elmera Group ASA er børsnotert.