Fra nesten kastet til neste middag - 5 tips til mindre matsvinn

Fyldig lommebok eller full søppelbøtte?
Beregninger fra NORSUS i 2020 viste at 48 % av matsvinnet kommer fra forbrukerne. Dette betyr at hver og en av oss kaster i snitt 40 kg med mat årlig. Sparepotensialet, ifølge NORSUS og Matvett, er nærmere 6000 kroner for singelhusholdninger og over 10 000 kroner for en familie.
– For en enkelt husholdning er det tusenvis av kroner som går rett i søpla. Det er penger som kunne blitt brukt på smartere ting, spesielt når mange opplever økonomiske utfordringer som legger ekstra press på månedsbudsjettet, sier Knut Bjørgen, leder kommunikasjon og marked i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).
Gjenkjennelige matsvinn-scenarier du kanskje kjenner igjen?
- Glemte godsaker: Den digge middagen fra i går ble skjøvet helt bakerst i kjøleskapet og glemt der inne.
- Dato-dilemma: Den pakken med «best før»-dato gikk i bøtta fremfor å bli til en digg rett?
- Oppbevaringsuhell: Maten som ble oppbevart feil og som aldri holdt like lenge som den kunne ha gjort.
Men hvordan kan du snu matkastingen til mer penger i lommeboka? Opplysningskontorene i landbruket har fem enkle og effektive råd som fikser ditt neste måltid og booster din økonomi samtidig:
- Planlegg godt: Lag ukemeny og planlegg innkjøp. Skaff deg oversikt over hva du allerede har i kjøleskap og brødboks før du handler.
- Oppbevar maten riktig: Hold maten ved rett temperatur i egnet emballasje. Kjøleskapet skal holde mellom 2-4 °C og fryseren -18 °C.
- Bruk sansene: Se, lukt og smak for å vurdere om maten fortsatt er god. «Best før»-dato og «Siste forbruksdag» er ikke det samme.
- Organiser kjøleskapet: Hold orden i kjøleskapet slik at du får en god oversikt og sørger for at den eldste maten blir brukt først.
- Spis restene: Rydd i kjøleskap og fryser, og bruk opp restemat så ofte du kan.
– En av tankene med disse tipsene er blant annet at folk skal åpne kjøleskapet med en innstilling som er mer i retning av «Hvordan kan jeg få mest mulig ut av det jeg har her» i stedet for «Hva kan jeg kaste?», forklarer Elisabeth Skjegstad, innholdsrådgiver i Opplysningskontoret for frukt og grønt.
– Du er fritt fram for å være litt kreativ med restemat og det du har igjen. Alt handler ikke om å lage gourmetmåltider, men heller å ta bedre vare på den maten man har. Og du kommer garantert til å spare mye penger på å bruke opp det du har handlet inn også, avslutter Torunn Nordbø, daglig leder i Opplysningskontoret for brød og korn.
----------------------------------------------
*Opplysningskontorene i landbruket består av Opplysningskontoret for frukt og grønt (frukt.no), Opplysningskontoret for egg og kjøtt (matprat.no), Opplysningskontoret for brød og korn (brodogkorn.no) og Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).
Kontakter
Knut BjørgenLeder kommunikasjon og marked
Tel:93007600knut@melk.noBilder





Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vår oppgave er å øke kunnskapen om disse matvarene basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Verdens Melkedag: Melken gjør comeback som trygg motvekt30.5.2025 09:25:18 CEST | Pressemelding
Etter nesten femti år med jevn nedgang, er melken på vei oppover igjen. Nye tall viser at salget av helmelk og smaksatt melk øker – og at stadig flere nordmenn finner tilbake til det kjente og trygge. Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) ser en positiv utvikling i forkant av Verdens Melkedag 1. juni.
Proteinboom på norske kjøkken13.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Norske forbrukere fyller kjøleskapene med proteinrike meieriprodukter som aldri før. I første kvartal 2025 økte salget av cottage cheese med hele 40 %, kvarg med 36 % og naturell yoghurt med 24 %, viser ferske tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Smør og helmelk i vinden: Norske forbrukere søker ekte smak30.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn vender seg mot mer naturlige råvarer: Salget av smør økte med 5,8 % i første kvartal 2025 sammenlignet med samme periode året før, viser nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Helmelk følger samme trend med en økning på 4,5 %. Økningen peker mot en bredere bevegelse der flere ønsker mat laget fra bunnen av – basert på rene og tradisjonelle ingredienser.
Lag påskens beste vafler – og unngå matsvinn14.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nystekte vafler bidrar til hyggelig påskestemning – enten du er på fjellet, ved sjøen, i byen eller bare vil gjøre noe koselig sammen med familie og venner. Og når ferien går mot slutten og det fortsatt står melk, yoghurt eller rømme igjen i kjøleskapet, er vaffelrøra en enkel og smakfull redning.
Yoghurt naturell i vinden: Opp 40 % siden 202010.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Yoghurt naturell vokser kraftig i popularitet. Nye tall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter viser at salget har økt med 40 prosent siden 2020. Bare det siste året steg volumet med 17 prosent. I 2024 ble det solgt over 13 700 tonn yoghurt naturell i Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom