NAF

Bilavgifts-skrell kan gi avgifts-smell for bilistene

Del

Lavere nybilsalg og flere brukte biler som eksporteres ut av Norge betyr at staten får inn mindre inntekter fra bilavgiftene. - Vi frykter at finansminister Vedum dekker inn tapet ved å skru opp bilavgiftene i statsbudsjettet, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF. 

Det kan bli færre nye elbiler på norske veier neste år, dersom regjeringen skrur opp avgiftene. NAF advarer mot en økning i bilavgiftene.
Det kan bli færre nye elbiler på norske veier neste år, dersom regjeringen skrur opp avgiftene. NAF advarer mot en økning i bilavgiftene. NAF

Innen året er omme kan så mye som 1 milliard i bilavgifter gå tapt. Svak norsk krone og refusjon av engangsavgift har gjort det lukrativt å eksportere brukte biler fra Norge til Europa. Ved eksport av biler nyere enn fra 2014, får den som eksporterer igjen engangsavgift. Dette viser seg å utgjøre betydelige beløp. I juni hadde staten betalt ut 500 millioner kroner i refundert engangsavgift viser tall fra Skatteetaten, og det er forventet at eksporten fortsetter slik at sluttsummen ved nyttår er 1 milliard kroner i refundert engangsavgift. 

- Dette er et betydelig tap av avgiftskroner, sier Handagard. - I tillegg har salget av nye biler bremset kraftig i 2023. Det gir færre kroner inn i statskassa, fortsetter hun.

I år hadde regjeringen ventet at inntektene fra bilavgiftene skulle utgjøre 7,4 milliarder kroner.

Innførte vektavgift på alle nye biler

Fra i år ble det innført delvis moms på elbiler og innført en helt ny vektavgift. Regjeringen har fredet videre innføring av moms. Derfor kan det bli vektavgiften som skrus opp når avgiftsinntektene faller.

- At inntektene fra bilavgiftene skrelles ned må ikke bety at bilistene får en ny avgiftssmell i dette statsbudsjettet. Da skyter regjeringen ned sitt eget elbilmål, sier Handagard.  

Det politiske målet er at det i løpet av 2025 kun skal selges elbiler som nye biler i Norge. Lenge så det ut til at dette skulle nås, men med innføring av avgifter blir det vanskelig. Ytterligere avgiftsøkning på vekt, kan bremse utskiftningen av bilparken betraktelig.

- NAF advarer sterkt mot å øke avgiften. Tiden er ikke moden for flere avgiftsøkninger på elbil. Panikktilstramming av bilavgifter grunnet sviktende avgiftsinntekter, vil bremse hastigheten i overgangen til en utslippsfri bilpark, sier Ingunn Handagard.

Nøkkelord

Kontakter

Om oss

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 68 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye