Frende vant internasjonal AI-konkurranse
Frende fronter høy digitaliseringstakt, og hentet i dag hjem en prestisjefull internasjonal pris for bruk av kunstig intelligens og robot i skadebehandling.

Av Frendes 320 ansatte er 80 teknologer innen IT, analyse, AI/ML og robotisering. Sammen med kolleger fra ulike operative enheter jobber de i tverrfaglige utviklingsteam for å løse forretningsproblemer, forbedre kundeopplevelser og øke graden av automatisering og selvbetjening.
- Et prosjekt som kombinerer kunstig intelligens (AI) og robotprosesser for å automatisere skaderapportering har gitt oss Dataiku Frontrunner Award for beste bruk av NLP, forteller Roald Heie, som er leder for data og innsikt i Frende. NLP står for Natural Language Processing, en kunstig språkintelligens.
Dataiku Frontrunner Awards setter søkelyset på ekstraordinære data- og domeneeksperter som baner vei for implementering av AI. Frende var eneste norske bidrag blant 84 bidrag fra hele verden. Prisutdelingen skjer i New York i dag.
Trent AI-modell på over 10 000 e-poster
- Vi bruker AI og robot for å automatisere skadebehandlingen, og har vunnet prisen for hvordan vi bruker denne typen språk-AI for å prosessere e-post, forteller Roald Heie. Teamet som har vært med på å utforme og forbedre prosessen underveis er data scientist AI/ML Anders Dræge, prosesskonsulent i oppgjør Kathrine Kleppestø og robotutvikler Christer Tellefsen.
- I prosjektet har vi trent opp en kunstig intelligens til å tolke e-poster som kommer til oppgjør og finne ut hvilken skadeenhet e-posten hører innunder. Robot utfører jobben med selve videresendingen av e-postene, forteller Anders Dræge. AI-modellen har øvd seg på over 10 000 e-postmeldinger for å forutsi riktig enhet for innkommende e-post, og har oppnådd en nøyaktighetsgrad på 98-99 prosent for å omdirigere eposter til riktig avdeling.
- Dette er et strålende eksempel på samarbeid på tvers av disipliner og avdelinger, som totalt kommer til å spare oss for minst 75 timers arbeid per måned, sier Dræge.
Først ute med robot
- I Norge var Frende først ute med roboter i forsikringsbransjen. Prosesser der mennesker ikke kan bidra med verdiskaping i vesentlig grad blir kontinuerlig robotisert. Teknologien frigjør medarbeidere til å gjøre andre og mer spennende oppgaver, noe som gir økt medarbeidertilfredshet, sier Christer Tellefsen.
Gjennom året behandler robot totalt sett rundt en halv million saker, noe som tilsvarer ti prosent av hele bemanningen i Frende.
Av alle skadesakene i Frende blir rundt 60 prosent meldt digitalt, og rundt 20 prosent ferdig behandlet digitalt.
- I tillegg til økt grad av selvbetjening har vi også fokus på automatisering av støtteprosesser og enkle skader. Dette gir rask tilbakemelding til kunden og frigjør tid for saksbehandlerne til mer manuelle og tyngre oppgjør som kan kreve tettere oppfølging og mer omsorg for kunden, sier han.
Automatiserer flere prosesser
- I detalj er det en API, opprettet med Dataikus API-designer, som forenkler videresendingen av e-post, og en «human in the loop»-tilnærming som kontinuerlig forbedrer modellen. Prosjektet er skalerbart og gir en mer effektiv og positiv kundeopplevelse. Prosessen er allerede produksjonssatt, og kan gjenbrukes for å automatisere lignende prosesser, forteller Anders Dræge.
Frende fikk den høyeste totale poengsummen i Natural Language Processing-kategorien basert på relevans, innovasjon, originalitet, oppnådd effekt og verdien tilført av Dataiku. De andre finalistene i kategorien var Aviva og NEC Networks & System Integration Corporation.
Nøkkelord
Kontakter
Anders Dræge
Team Lead AI/ML
Mobil: +47 97112291 | E-post: anders.drage@frende.no
Heidi Tofterå Slettemoenkommunikasjonssjef
Tel:+47 97 02 97 02heidi.slettemoen@frende.nowww.frende.no/aktuelt/Bilder


Lenker
Om Frende Forsikring
Frende Forsikring har noen av Norges mest fornøyde forsikringskunder. Vi bryr oss litt ekstra om deg, ditt og dine!
Helnorske Frende eies av solide sparebanker og brannkasser og har rådgivere landet rundt. Vi har over 300 ansatte ved hovedkontoret i Bergen, og rundt 270.000 privat- og bedriftskunder med forsikringsløsninger innen skadeforsikring og livsforsikring.
Følg pressemeldinger fra Frende Forsikring
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Frende Forsikring på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Frende Forsikring
2 av 5 bruker fortsatt levende lys på juledekorasjoner23.12.2025 07:52:00 CET | Aktuelt
De yngste er desidert verst. - Er det virkelig nødvendig med åpne flammer, når det er så mange fine og branntrygge løsninger?
Sørlendinger er mest ensomme i jula22.12.2025 07:46:00 CET | Aktuelt
12 prosent sier i ny undersøkelse at de kjenner på ensomhet i jula. - Spør hvordan de rundt deg har det, spesielt akkurat nå. En utstrakt hånd kan være enormt viktig for de som trenger det.
Drikking i jula: - La det heller bli et glass for lite21.12.2025 08:03:00 CET | Aktuelt
Mange synes noen rundt seg drikker for mye i jula, ifølge undersøkelse. - Tenk over hvor mye alkohol det blir og hvor ubehagelig det kan bli for andre.
Ta ladepraten med julegjestene20.12.2025 08:02:00 CET | Aktuelt
- Før snakket vi om brannfaren i lyspærene på julepynten. Nå er brannfaren oftere i ladekablene.
- Julelys skal ikke gå i arv18.12.2025 07:59:00 CET | Aktuelt
Noen har kjøpt ny i år, mens andre sverger til julebelysning som er mer enn ti år gammel. - Ikke la det gå for lenge før du skifter, julelys skal ikke gå i arv.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom