Historisk samarbeid om storstilt skandinavisk dramaserie
I dag annonserte TV 2 Norge, TV4 Sverige og TV 2 Danmark at de inngår samarbeid om å produsere en storstilt dramaserie for Skandinavia. Det er første gang de tre landene inngår en slik allianse, med ønske om å styrke den lokale dramasatsingen.

Store kutt i mediebransjen fører til kostnadsbesparende tiltak og press på programbudsjetter. Ved å inngå et samarbeid med de kommersielle kringkasterne i Sverige og Danmark vil TV 2 fortsette å sikre ekstraordinært innhold til eget marked.
– Presset på programbudsjettene er stort, og mediehus over hele Norden har annonsert kostnadskutt. Da er det viktig at vi finne nye måter å jobbe på - og at vi sammen kan finansiere drama på nye måter. Slikt samarbeid mellom kanaler på tvers av landegrensene vil bli viktigere og viktigere i tiden som kommer, sier Trygve Rønningen, programredaktør og direktør for innholdsstrategi i TV 2.
De tre kommersielle kringkasterne initierer et betydelig spleiselag og søker skandinaviske dramaserier av høy produksjonsverdi, med troverdig forankring i de skandinaviske landenes kultur og historie. Ambisjonen er å publisere den første store skandinaviske dramaserien i løpet av 2026.
– Vår felles ambisjon er å styrke skandinavisk drama og løfte historier som engasjerer bredt på tvers av landegrensene. Vi deler mye av den samme historien, men det mangler ikke på rivalisering og kulturelle forskjeller, som danner et godt utgangspunkt for en god historiefortelling, sier Alice Sommer, Dramasjef i TV 2.
– Vi har i flere år distribuert hverandres dramaproduksjoner til egne markeder, så dette er en naturlig videreføring av samarbeidet oss imellom. Vi har en felles interesse og har nå funnet en samarbeidsform som gjør at vi kan investere stort i skandinavisk drama, sier Sommer.
Målet er å øke nedslagsfeltet på store produksjoner, som engasjerer et publikum på tvers av landegrensene. I tillegg ønsker de tre kommersielle kringkasterne å fremheve den lokale kompetansen blant de skandinaviske produsentene og serieskaperne.
– De siste årene har vi sett globale aktører satse mer på lokalt innhold i de nordiske markedene. Det forteller oss at vi har et attraktivt marked, og det blir desto viktigere å styrke TV 2s posisjon i eget territorium, forteller Sommer, og fortsetter:
– Ambisjonen med samarbeidet er å løfte store dramasatsinger med en naturlig forankring i de skandinaviske landene. Her er det mange kreative muligheter. Skulle for eksempel Danskebåten på vei fra Oslo treffe Øresundbroen mellom Sverige og Danmark, har man sporenstreks en trippel forankring, smiler Sommer lurt.
Samarbeidet ble annonsert under Seriedagene 28. september, der de tre kommersielle allmennkringkasterne, representert ved dramasjefene Piodor Gustafsson (TV4), Mette Nelund (TV 2 Danmark) og Alice Sommer (TV 2 Norge), sto sammen på scenen.
Kontakter
Tonje ØvervollProsjektleder og kommunikasjonsansvarlig
Internasjonalt og innkjøpt innhold, Tina – Jakten på en drapsmann, Åsted Norge
Bilder




Om oss
Vi er TV 2
Vi er TV 2, et redaktørstyrt mediehus og kommersiell allmennkringkaster. Vi formidler, skaper og forteller historier som gjør nyheter, aktualiteter, sport og underholdning tilgjengelig for folk uansett når, hvor og hvordan de måtte ønske. Gjennom en rekke ulike kommersielle TV-kanaler, digitale plattformer og tjenester tilbyr vi et bredt spekter av innhold som spenner fra lett underholdning til tung journalistikk.
TV 2 er en del av Egmont, som er et av Nordens største mediekonsern med over 6000 ansatte og aktivitet i 30 land. TV 2s eier Egmont er en stiftelse, som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.
Følg pressemeldinger fra TV 2
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TV 2 på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra TV 2
Knallsuksess for Nepobaby - TV 2 bestiller ny sesong27.10.2025 12:08:00 CET | Pressemelding
Etter en strålende åpningshelg med høye seertall og gode anmeldelser, så kan TV 2 bekrefte at de bestiller en ny sesong av Nepobaby.
TV 2 bekrefter enda en sesong etter monstertall23.10.2025 15:00:00 CEST | Pressemelding
De ni første episodene av «Norges dummeste» sesong to har et snitt på over én million seere, da er det ingen overraskelse at TV 2 bekrefter enda en sesong.
TV 2 og Viaplay deler rettighetene til vintersport fra Østerrike20.10.2025 13:00:00 CEST | Pressemelding
TV 2 og Viaplay skal kommende sesong dele rettighetene til verdenscupen i alpint, hopp og kombinert fra Østerrike.
Presseinvitasjon: Førpremiere «Kompani Lauritzen: Tropp 4»20.10.2025 09:35:35 CEST | Presseinvitasjon
TV 2 ønsker pressen velkommen til å møte deltakere og befal på førpremieren av «Kompani Lauritzen: Tropp 4» fredag 24. oktober kl. 18.00.
Priv. til red.: TV 2 lanserer ny pressetjeneste15.10.2025 14:43:17 CEST | Pressemelding
Mandag 3. november lanserer TV 2 ny pressetjeneste. Den gamle pressetjenesten vil da avvikles. Allerede nå kan brukere registrere seg og ta den nye i bruk.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom