Renteradar

Dobling av boliglånskunder som vurderer å bytte bank

Andelen av Renteradars brukere som vurderer å bytte bank har mer enn doblet seg i løpet av det siste året. Økte rentenivåer får selv boliglånskunder med mindre besparelser til å vurdere bankbytte, ifølge en analyse utført av Hayon, selskapet bak forbrukertjenesten Renteradar.

Markedssjef i Renteradar, Sindre Noss

Endring i bankkunders byttevilje

Det er tydelig at vi i løpet av året har sett et skifte i lojaliteten hos bankkundene, sier Sindre Noss, markedssjef i Renteradar. Bankene kan ikke lenger ta for gitt at boliglånskundene forblir i banken hvis de kan spare på flytte boliglånet til en annen bank.

Tidligere har det først og fremst vært de som kan spare mye på boliglånet som har vurdert å bytte. Nå ser Renteradar en betydelig økning i tilbøyelighet til å bytte hos brukere som kun kan spare noen få tusenlapper i året. Økningen skjer i takt med strammere økonomi forårsaket av økte renter og høy inflasjon.

Hayons boliglånsrapport

Analysen er en del av Hayons boliglånsrapport som utgis kvartalsvis. Rapporten tar også for seg en rekke andre utviklingstrekk i boliglånsmarkedet som markedsandeler, gjeldsbetjeningsevne og bankenes lønnsomhet innenfor boliglån. Nytt i rapporten er at Hayon ser nærmere på utviklingen i Renteradars 140 000 brukeres tilbøyelighet til å bytte bank.

Renteradars bytteindeks

Kilde: Hayon / Renteradar

Hver fjerde bankkunde vurderer å bytte bank det neste året

Vi har i over et år fulgt andelen av brukerne som klikker på andre bankers tilbud for å vurdere bankbytte, sier Noss. Det skjedde et skift i brukeradferden i 2023 og utover våren. En langt større andel av Renteradars brukere logget ikke bare inn på tjenesten for å få oversikt, men trykket på andre bankers tilbud for å starte et eventuelt bankbytte.

Hayons analyse stemmer bra med bankundersøkelsen til EPSI som viste at hver fjerde bankkunde vurderer å bytte bank det neste året.

- Hittil har de fleste bankene fokusert på å tiltrekke seg førstegangskjøperne i håp om at de blir i banken livet ut. Nå kan konkurransen om hverandres kunder tilspisses når bankkundene virker mindre lojale enn for et år siden, sier Sindre Noss.

Gjennomsnittsbrukeren på Renteradar kan spare ca 10 000 kroner i året på å bytte til bank med best tilbud.

Om Hayon / Renteradar

Hayon er et fintech selskap som driver forbrukertjenesten Renteradar. I tillegg utarbeider vi analyser om bankmarkedet.

Renteradar har over 140 000 registrerte brukere i Norge og vokser raskt. På Renteradar kan man enkelt sammenligne sine betingelser med beste relevante tilbud. Man kan sjekke ut beste tilbud og starte bankbytte eller enkelt forhandle på renten hos banken sin.

Følg pressemeldinger fra Renteradar

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Renteradar på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Renteradar