Ny generalsekretær i UNICEF Norge vil fokusere på familiefattigdom og klimakrisa

Oslo, 25.09.2023, kl. 13.00: Styret i UNICEF Norge har ansatt Maria Greenberg Bergheim (42) som ny generalsekretær. De siste seks månedene har hun vært fungerende generalsekretær i organisasjonen.

Maria Greenberg Bergheim.
Maria Greenberg Bergheim. Foto: UNICEF Norge.

Greenberg Bergheim begynte i UNICEF Norge som utviklingsdirektør i januar 2022, og gikk inn i rollen som fungerende generalsekretær i april 2023, etter at Camilla Viken gikk av i mars.

- Maria har ledet UNICEF Norge som interimleder i et halvt års tid og oppnådd gode resultater med arbeidsmiljøet og skaffet seg solid innsikt i driften av stiftelsen. Hun har klare visjoner for det videre arbeidet og et varmt engasjement for medarbeidere og ikke minst for målet om å nå hvert barn i tide. Vi mener at Maria med sin bakgrunn, kan tilføre organisasjonen nye ideer og bidra til å gjøre verdens største hjelpeorganisasjon for barn enda mer synlig i Norge, sier president og styreleder i UNICEF Norge Hilde Britt Mellbye.

Før hun begynte i UNICEF har Greenberg Bergheim jobbet med politikk på Stortinget i flere år. Hun har bred erfaring med å jobbe med barnerettighetsspørsmål både nasjonalt og internasjonalt, og har ledet endringer for barn både gjennom sitt arbeid i politikken og fra sitt lederskap i sivilsamfunnsorganisasjoner. Hun har en mastergrad i strategisk ledelse fra Norges Handelshøyskole BI, samt juridisk fordypning i Barnekonvensjonen.

- Jeg er utrolig glad for å ha fått tilliten til å lede UNICEF sitt viktige arbeid videre. Det er en krevende tid med store globale kriser for verdens barn, og vi vil trenge et sterkt UNICEF både her hjemme og der ute. Behovet for en barnerettighetsorganisasjon med vårt mandat er tydeligere enn noen gang. Jeg gleder meg til å ta fatt på dette arbeidet sammen med mine kollegaer i Norge og resten av verden, sier Greenberg Bergheim.

Det er spesielt to områder Greenberg Bergheim vil fokusere på som generalsekretær. Å kjempe for barns rettigheter i saker som den økende familiefattigdommen vi ser, samt klimakrisen som rammer barna aller hardest. Dette er områder som er like relevante her hjemme som i den globale verden.

- UNICEF, som verdens største organisasjon for barn, har en helt unik posisjon og kraft til å virkelig skape varige endringer for barn og sørge for en verden hvor de kan overleve, vokse opp og utvikle samfunnet videre. Det er barna som skal leve lengst med de valgene vi som samfunn tar i dag. Tiden er knapp, og vi har ingen tid å miste. Vi ønsker å snakke med alle politiske partier på Stortinget og få med oss næringslivet i Norge, og vise dem hvordan de virkelig kan skape varig og betydelig endring i verden sammen med UNICEF, sier Greenberg Bergheim.

UNICEF jobber for å skape varige endringer og styrke rettighetene for alle barn. Som verdens største hjelpeorganisasjon for barn og en viktig del av FN, har vi unik gjennomslagskraft i over 190 land.

Vi kjemper for å redde barns liv, beskytte de mest sårbare og bygge en bedre fremtid i verdens mest belastede områder.

UNICEF Norges hovedformål er å inspirere til engasjement for verdens barn. Vi er én av 34 nasjonale støttekomiteer for UNICEF. Støttekomiteene jobber for å samle inn penger til UNICEFs internasjonale arbeid, og med opinionsarbeid for barns rettigheter.

«Vi tror at fremtiden tilhører dem med størst tro på at den kan endres. Derfor jobber vi også med å endre strukturen i samfunn hvor barns beste ikke blir ivaretatt og vårt mål er å nå hvert barn i tide».

For ytterligere kommentarer, kontakt:

Markeds- og kommunikasjonsdirektør, Marianne Myhrer Kristiansen: +47 920 36 194

Kommunikasjonssjef, Heidi Stubbs Holdal: +47 917 80 335