Elkjøp Nordic

Elkjøp tar opp kampen med finn.no

Brukt-boost hos teknologihungrige nordboere gjør at markedsleder Elkjøp satser for å vinne markedet for brukte telefoner i hele Norden.

I en undersøkelse fra Deloitte sier 14% at de kjøper sin nye telefon brukt. Markedet er forventet å doble seg innen 2028 ifølge tall fra Statista. For å møte etterspørselen lanserer Elkjøp salg av brukte smarttelefoner i alle nordiske markeder, og planene for brukte nettbrett og PCer ligger klare.

- Vi er ikke først, men ambisjonen er å bli størst, og å bli like førende på brukt elektronikk som på ny. Etterspørselen etter brukte varer øker som følge av økt bevissthet rundt pris og bærekraft, og vi ser et stort markedspotensial. Vi tilbyr allerede brukte hvitevarer, og i et femårs perspektiv er målet at 10% av vår nordiske omsetning kommer fra bruktsalg, innbytte- og reparasjonstjenester, sier Fredrik Tønnesen, konsernsjef for Elkjøp i Norden.

Tryggere og enklere
Vi handler stadig mer brukt og i andre kanaler enn i tradisjonsrik varehandel. Brukttrendene sprer seg nå til alle produktkategorier, også elektronikk.

Per i dag er det størst tilbud og flest transaksjoner i det private bruktmarkedet, fra person til person, gjennom plattformer som finn.no og Tise. Det vil Elkjøp utfordre.

- En brukt smarttelefon koster fortsatt mange penger, og handler du av en privatperson har du ingen garanti for hva du får. Vi er sikre på at nøkkelen til å lykkes er at enda flere tør å kjøpe brukt, og Elkjøp vil tilby sikkerheten som ligger i å handle med markedslederen innen elektronikk. Alle våre telefoner er grundig tømt, reparert, kvalitetssjekket og kommer med to års garanti. Å kjøpe brukt er like enkelt som å kjøpe et nytt produkt hos oss, dette gjør brukthandel litt tryggere og enklere, forklarer Tønnesen.

Nytt liv

For Elkjøp er satsningen et viktig steg i retning av en mer sirkulær forretningsmodell.

- Som markedsleder har Elkjøp et stort ansvar, og vi jobber daglig med å gjøre det lettere for kundene våre å ta mer bærekraftige valg - ved å fremme produkter med lang levetid, og å tilby tjenester for reparasjon, ombruk og resirkulering. Skal det hele bli bærekraftig må vi på sikt også tjene penger på dette. Gjennom bruktsalg gir vi produktene nytt liv, som kommer både kunden, miljøet og oss til gode - som jo er sirkulærøkonomi i praksis, sier Tønnesen.

Fakta

• Elkjøp Nordic jobber mot målet om at 10% av konsernets omsetning skal komme fra salg av brukte produkter og sirkulære tjenester som; reparasjon, renovering, innbytte, resirkulering og utleie innen 2028.
  • Elkjøp starter salg av brukte mobiler under navnet Nystart i Norge den 22. september. Tilbudet lanseres i alle nordiske markeder denne høsten.
  • Planene ligger klare for å utvide til å også inkludere salg av brukte nettbrett og PCer.
  • Produktene leveres av den nordiske leverandøren Foxway som har spesialisert seg på renovering og gjenbruk av blant annet smarttelefoner.
  • Alle brukte telefoner blir grundig testet og kvalitetssjekket før de selges på nytt: de blir renset for alle data, før alle riper og skader på mobilen utbedres. Defekte komponenter blir byttet med originaldeler, og har batteriet dårlig kapasitet blir det satt inn et nytt.
  • En brukt telefon selges med akkurat samme garantier som en ny telefon hos Elkjøp.
  • Elkjøp selger allerede brukte hvitevarer i samarbeid med Norsk Ombruk, som siden 2013 har reddet 85.000 hvitevarer fra å bli el-avfall.
  • Med en årlig innsamling på over 30.000 tonn er Elkjøp størst på el-avfall i Norden, og flesteparten av hvitevarene Norsk Ombruk selger kommer fra innsamling ved Elkjøps butikker
  • Fortsatt støver mange produkter ned i norske hjem, blant annet rundt 10 millioner gamle mobiltelefoner. Derfor har Elkjøp lansert El-pant for å kunne sikre at enda mer el-avfall blir samlet inn på en forsvarlig måte.

Følg pressemeldinger fra Elkjøp Nordic

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Elkjøp Nordic på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Elkjøp Nordic

Elkjøp Nordic viser tidlige tegn på bedring i fortsatt beintøft marked18.12.2023 08:09:35 CET | Pressemelding

Halvårsresultatet til den nordiske elektronikkgiganten viser en solid fremdrift på tross av all motvind. Med effektive kostnadstiltak motvirker Elkjøp en fortsatt nedgang i markedet og løfter marginene tilbake til samme nivå som for to år siden. Halvveis i finansåret 23/24 viser resultatene at EBIT økte med 138 millioner kroner – mer enn en seksdobling sammenlignet med første halvår i fjor - til tross for en reduksjon i omsetning på -5,8%.