Vellykket jammetest på Andøya: – Kan bli et globalt testsenter for jamming

Fordelene med tjenester fra globale satellittnavigasjonssystemer (GNSS) er mange – de kan blant annet gjøre det mulig med førerløse biler på norske veger. Men da kreves det at systemene som brukes er pålitelige og motstandsdyktige mot angrep og forstyrrelser. Det er dette offentlige etater, bilprodusenter og teknologileverandører fra hele verden har testet på Andøya denne uka.
Utstyret har blitt utsatt for jamming (forstyrrelser eller blokkering av blant annet radio- og GPS-signaler) og spoofing (utsending av falske signaler for å lure mottakeren av signalene til å tro at den befinner seg på et annet sted – eller et annet tidspunkt.
Ingen overlevde = suksess
– Det har vært en ganske hektisk uke, der vi har startet med noen enkle forsøk, forteller sjefingeniør Tomas Levin i Statens vegvesen.
– Folk har kanskje vært litt kjepphøye: «Utstyret tåler dette, det her går fint», men etter hvert som vi har økt vanskelighetsgraden har det blitt vanskeligere og vanskeligere for utstyret å overleve. Etter å ha tatt en runde gjennom lokalet nå, så er det ingen som kan si at utstyret deres har overlevd alle angrepene vi har kjørt, og det viser at vi har vært på rett nivå.
1 000 vaffelplater
Til sammen har Jammetest 2023 hatt over 200 deltakere med 50 biler fra 80 bedrifter/virksomheter i 19 land. Arrangementet har generert 1 200 overnattingsdøgn og omtrent like mange middagsserveringer på Andøya, og damene på samfunnshuset på Bleik har servert omtrent 1 000 vaffelplater til testdeltakerne i løpet av uka.
– Det har vært mange smil, mye god mat og mye vær. «Antennebyen» utenfor lokalet her har vært offer for at folk ikke har tjoret fast ting godt nok, så man lærer når man er i felt, både om GNSS og det nordnorske været. Veldig mange av aktørene ønsker å komme tilbake hit, og det setter vi som arrangør av jammetesten stor pris på, sier Levin.
«Andøya approved»
Ericsson-konsernet er en av verdens største produsenter av utstyr for utbygging av nettverk for mobilkommunikasjon. Senior specialist Ulf Ekstedt er full av lovord om Jammetest 2023:
– Det har vært virkelig «skoj» å se det gode samarbeidet og hvordan arrangørene får denne fantastiske aktiviteten til å fungere. Vi har fått veldig mye tilrettelagt for oss, og vi er veldig takknemlige for å ha blitt invitert hit. Derfor forsøker så godt vi kan å betale tilbake ved å dele den kunnskapen vi har med de andre deltakerne.
De to deltakerne fra Ericsson har kjørt helt fra Stockholm med testbilen, og blant annet passert vintertestbanen på Arjeplog. Ekstedt mener det er lett å trekke paralleller mellom det å teste biler og det å teste GNSS-mottakere.
– Andøya kan bli et globalt testsenter for jamming. De bratte fjellene er perfekte for å skjerme omverdenen mot forstyrrelser - det er ingen andre i Europa som kan tilby et slikt teststed. Justervesenet, Forsvarets forskningsinstitutt, Nasjonal kommunikasjonsmyndighet, Norsk romsenter og Statens vegvesen, som arrangerer jammetesten, sitter på en slik mengde kunnskap at det er veldig attraktivt for oss å komme hit og gjøre tester. Vi behøver å teste blant annet tidsnøyaktighet, og her leverer Justervesenet «perfekt tid». Vi behøver også å teste posisjonering og motstandskraft. Alle disse tingene kan vi teste her. Det er nesten så man skulle hatt et eget kvalitetsstempel på utstyr som testes her: «Andøya approved», smiler Ulf Ekstedt.
Viktig for utviklingen av det digitale transportsystemet
- Det har vært veldig interessant å se det store samarbeidet mellom offentlige etater, industri og leverandører av utstyr, og få en forståelse av hvordan GNSS-systemer påvirker utviklingen i samfunnet, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland, som besøkte jammetesten på onsdag.
- Vi i Statens vegvesen ønsker å være driver i utviklingen av transportsystemet. I Norge har vi en god tradisjon med offentlig/privat samarbeid for å sikre innovasjon og utvikling, og det er mange som nå ser til oss på grunn av den testarenaen som jammetesten på Andøya nå har blitt. De testene som gjøres her er viktige for Statens vegvesen fordi resultatene bidrar til utviklingen av det digitale transportsystemet og automatisert kjøring.
Kontakter
Tomas LevinSjefingeniør / prosjektlederStatens vegvesen Transport og samfunn
Tel:97790916tomas.levin@vegvesen.noBilder



Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Mjøsbrua på E6 vil være nattestengt fram til 18. juli8.7.2025 14:48:51 CEST | Pressemelding
Arbeidet i Moelvtunnelen på E6 i Innlandet er forsinket. Dermed vil tunnelen og også Mjøsbrua være nattestengt en ekstra uke.
Parkeringskaos: Innfører strengere regler i Lofoten og på Stegastein4.7.2025 12:20:27 CEST | Pressemelding
Fra midten av juli tester Statens vegvesen ved Nasjonale turistveger om strengere parkeringsregler kan løse flokene med camping og parkering i Lofoten og på Stegastein på Aurlandsfjellet.
Må asfaltere E16 Dysterud–Sandnesmoen også på søndag3.7.2025 13:41:21 CEST | Pressemelding
Asfalteringen på E16 i Sør-Odal er godt i gang, men været har gjort at det også blir asfaltering førstkommende søndag.
Bruk sommeren til å øvelseskjøre3.7.2025 09:06:48 CEST | Pressemelding
Øvelseskjøring gir bedre sjåfører og fører til at flere består teoriprøven og oppkjøring første gang de prøver.
Bru på E6 på Saltfjellet blir lysregulert2.7.2025 15:08:55 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har avdekket skader på kantdragerne på Viskisbrua på E6 i Saltdal kommune. Derfor blir det lysregulering og nedsatt fart over brua fremover.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom