Nordvegen Vind blir partner i Norges første havvind-akselerator

Etablerte industriaktører skal samarbeide med oppstartsselskaper, gründere og andre innovative miljøer for å styrke Norges konkurransekraft innenfor havvind.

Hav, bølger, svaberg
Illustrasjonsfoto: Økland Foto Å Energi/Økland Foto

- Å Energi skal være en fremtidsrettet havvindutvikler som ​bidrar til å skape en havvindindustri i verdensklasse. Gjennom akselerator-programmet kombineres kunnskapen til etablerte aktører med andre innovative selskaper som vil bidra til å utvikle nye teknologiløsninger for havvind, sier Jarle Dyrdal, ansvarlig for havvind i Å Energi.

Det er bransjeorganisasjonen Norwegian Offshore Wind (NOW) som har opprettet programmet «NOW Accelerator» for startups, scaleups, gründere og annet næringsliv innenfor havvind. Å Energi og det internasjonale havvindselskapet Corio er partnere i satsningen. Selskapene står bak «Nordvegen Vind» som satser på å utvikle flytende havvind på Utsira Nord.

- Som en av verdens ledende havvindutbyggere vet vi hvor viktig samarbeid er for å utvikle nasjonale havvindsatsninger. Nå får vi muligheten til å jobbe med innovative miljøer i Norge som kan bidra til smartere løsninger og komplementær kunnskap, sier Sonja Indrebø, ansvarlig for flytende havvind i Corio.

NOW Accelerator vil etablere en felles plattform for kunnskapsutveksling, metodikk, nettverk og finansiering. Equinor, Fred Olsen Seawind, Ørsted, Hafslund Eco, Deep Wind Offshore, Seagust og Vattenfall er blant de andre partnerne.

Akselerator-programmet ble lansert rett før sommeren og skal ledes av Nave Hansen. Han har en lang karriere innen entreprenørskap og et bredt globalt nettverk. Hansen kommer fra stillingen som global direktør for forretningsutvikling i Antler.

- Vi vil posisjonere programmet som det mest ettertraktede nettverket for kompetanse, innovasjon og forretningsutvikling. For å klare det må vi få med de beste selskapene innenfor fornybarsektoren. Derfor er vi svært fornøyde med at Å Energi og Corio blir med som partner, sier Hansen.

Skal sette Norge på kartet
Et av hovedmålene er å jobbe på tvers av bransjer og selskaper for å utvikle løsninger som skal forbedre tjenester og senke driftskostnadene. Dette skal bidra til at Norges havvindsatsning settes på det internasjonale kartet.

- Å Energi har allerede betydelig kompetanse og industrierfaring fra fornybar energi. Som partner i dette programmet får vi nå muligheten til å knytte oss opp mot innovative miljøer som kan utfordre, forbedre og komplimentere vårt arbeid. Vi ser frem til et givende samarbeid for et felles løft innen den norske havvindsatsningen, avslutter Dyrdal.

I tillegg til å delta i konkurransen om å bygge havvind i Sørlig Nordsjø II og Utsira Nord har Å Energi allerede bidratt til etableringen av Norges første utdanningsprogram for havvind ved Universitetet i Agder.

Norwegian Offshore Wind

• Norges største bransjeorganisasjon for havvindindustrien
  • Hovedkontor i Haugesund og tilstedeværelse i Oslo og Kristiansand
  • 380 selskaper er medlemmer i organisasjonen, deriblant DNB, Equinor og Å Energi
  • Administreres av Marine Energy Test Center (MET Centre) som er et av verdenes ledende testsenter for ny maritimteknologi innen fornybar energi

Dame og mann ute i regnvær, havet i bakgrunnen
Sonja Indrebø er ansvarlig for flytende havvind i Corio og Jarle Dyrdal er ansvarlig for havvind i Å Energi.
Hav, bølger, svaberg
Illustrasjonsbilde: Økland Foto