REMA 1000 kutter 420 kg plast under Oslo Maraton

Lørdag 16. september går Oslo Maraton av stabelen for 42. gang, og REMA 1000 er stolt hovedsponsor av løpefesten gjennom Oslos gater. Ved målgang deler REMA 1000 ut energipåfyll til slitne løpere i form av müslibarer, nøtteblanding og bananer. Vanligvis har deltakerne fått dette utdelt i en plastpose, noe som også er vanlig ved maratonløp andre steder i verden.
I år tar derimot REMA 1000 grep for å få ned plastforbruket betydelig under Oslo Maraton.
– I år kan deltakerne plukke med seg den maten og drikken de selv ønsker. På den måten får vi også ned matsvinnet, fordi deltakerne vil kun ta det de ønsker å spise, framfor at alle får alle produkter, sier Emilie Våge i REMA 1000, og fortsetter:
– Dette gjør at vi i år sparer hele 20 000 plastposer, noe som tilsvarer rundt 420 kg plast. Samtidig som matsvinnet går ned. Vinn-vinn!
Sparer både miljøet og lommeboka
I fjor brukte nordmenn i snitt 132 plastposer pr. innbygger. Målet er å komme ned til 40 poser pr. innbygger innen utgangen av 2025. 1. august i år økte derfor miljøavgiften butikkene betaler til Handelens Miljøfond, og prisen på plastposer gikk opp til 4,25 kr for å ta ned forbruket.
Allerede har forbrukerne redusert poseforbruket med 30-40 prosent.
– All ære til våre kunder som allerede er så godt igang med omstillingen til handlenett! Det er smart for både miljøet og lommeboka, sier Våge og forklarer:
– Når én forbruker bytter ut 132 plastposer i året med handlenett og avfallsposer, sparer det miljøet for 2,5 kg plast og forbruker for 562 kroner i året. Det er betydelige tall!
Kan vinne gullbillett
Under Oslo Maraton kan publikum besøke REMA 1000-teltet der dagligvarekjeden har fokus på den viktige omstillingen til handlenett og avfallsposer på rull. Blant annet deles det ut 2000 gjenbruksnett der det er mulig å vinne en «gullbillett».
– I ett av gjenbruksnettene ligger det en gullbillett. Den heldige vinneren får et gavekort på hele 1000 kroner, som kan løses i en REMA 1000-butikk, pluss et års forbruk av avfallsposer. For er det noe det ikke er gøy å bruke penger på, så er det søppel, sier Våge.
Plastforsøpling er en av vår tids største miljøutfordringer. REMA 1000 jobber aktivt med å få ned plastforbruket, og har som mål at all emballasje fra egne merkevarer er sirkulær og klimanøytral innen 2030.
Tre tips for å huske handlenett:
- Invester i flere. Ha et i jakkelomma, et i treningsbaggen og i arbeidsvesken, så har du alltid et for hånden når du skal på butikken.
- Ha flere handlenett i bilen, så husker du det alltid på vei til storhandelen. Eller oppbevar det sammen med bilnøkkelen.
- Legg panten i et gjenbruksnett, så har du allerede gjort deg selv en tjeneste når du skal pante og handle!
Nøkkelord
Kontakter
Anders MidtbøKommunikasjonsrådgiverREMA 1000
Tel:95709937Tel:95709937Anders.midtbo@rema.noBilder
Om REMA 1000
REMA 1000 AS omfatter virksomheten til REMA 1000 i Norge, Danmark og Sverige, samt REMA Industrier. Virksomheten eies 100 % av Reitangruppen. REMA 1000 er blant Norges største dagligvareaktør og en av landets sterkeste merkevarer. Siden 1979 har REMA 1000 tilbudt kunder over hele landet et godt valgt utvalg av dagligvarer av god kvalitet til de laveste prisene
Følg pressemeldinger fra REMA 1000
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra REMA 1000 på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra REMA 1000
Mai slår alle rekorder for kakesalg på nett9.5.2025 16:05:25 CEST | Pressemelding
Hos REMA 1000 selges det flere kaker i mai enn i noen annen måned i året – mer enn både jul og nyttår. Og mange velger å bestille kaken på nett og hente den ferdig i sin lokale REMA 1000-butikk.
REMA 1000 er Nordens beste dagligvarekjede på klimaledelse7.5.2025 08:33:29 CEST | Pressemelding
REMA 1000 har oppnådd toppkarakteren A fra det internasjonale vurderingssystemet Carbon Disclosure Project (CDP) – en prestasjon ingen andre dagligvarekjeder i Norge kan vise til. I år rangeres REMA 1000 blant de 2 prosent beste selskapene i verden på klimaledelse, gjennom en kompleks, helhetlig og transparent rapportering.
Startskuddet har gått for årets grillsesong30.4.2025 11:55:11 CEST | Pressemelding
Fint vær og fridager gjør det enkelt å velge middager fremover. Ifølge REMA 1000 rykende ferske grillundersøkelse er omkring halvparten av befolkningen godt i gang med årets grillsesong. Det reflekteres også i dagligvarebutikkene.
Påskens Frukt i løsvekt-kampanje ga rekordsalg24.4.2025 12:11:03 CEST | Pressemelding
REMA 1000 tok sats før påsken, og lanserte frukt i løsvekt som et sunnere alternativ til påskegodtet. Det ga salgsøkning på hele 66 prosent, sammenlignet med fruktsalget fra påsken i fjor. – En kjempesuksess, sier salgs- og markedsdirektør i REMA 1000, Pia Mellbye.
Grillsesongen: REMA 1000s testarena for nyheter24.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
For REMA 1000 er grillsesongen mer enn pølser og potetsalat – det er et utstillingsvindu for produktinnovasjon. Nå rulles årets nyheter ut i butikkene, og det kundene elsker mest i sommer, kan fort ende opp som helårsvarer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom