BankID BankAxept lanserer det nye varemerket Stø
To av Norges mest brukte tjenester får nå selskap av et helt nytt varemerke: Stø. Fra i høst vil Stø bli innført på flere tjenester fra selskapet BankID BankAxept, både i og utenfor BankID-appen.

– Stø er et kort, enkelt og nordisk navn. Det gir assosiasjoner til noe stødig, bunnsolid og trygt, og det er akkurat det løsninger fra Stø skal være. Vi gleder oss til lansering av en rekke nyttige tjenester i ny drakt fremover, sier Ida Håvik, leder for Marked og kommunikasjon i BankID BankAxept.
Da BankID BankAxept AS ble eget selskap for litt over et år siden, startet arbeidet med å finne et nytt varemerkenavn. De eksisterende varemerkene BankID og BankAxept og selskapsnavnet BankID BankAxept AS videreføres, mens nye tjenester som ikke naturlig hører inn under disse, vil fremover samles under varemerket Stø.
Stø-navnet skal blant annet gjøre det synlig at selskapet har mer å by på enn infrastruktur for banknæringen.
– Vi er i ferd med å gå fra å være en leverandør av infrastruktur til å bli en tjenesteleverandør, og nå har vi et varemerke der vi kan innovere utenfor bankboksen. Navneletingen har tatt tid, men viktigst for oss var å lande på noe vi virkelig likte og som føltes som oss. NoA Consulting og Anti skal ha kudos for solide leveranser på merkenavn og visuell identitet, sier Håvik.

Stø Kundesjekk og ID-sjekk
Den første draktendringen vil skje for tjenester som har vært i markedet en stund, deriblant kjenn-din-kunde-tjenesten Kundesjekk og pass-legitimeringstjenesten ID-sjekk. Fremover vil det også lanseres flere nye verdiøkende tjenester i Stø-drakten, både i og utenfor BankID-appen.
– Mulighetene er uendelige. Vi har tro på at Stø vil kunne få et solid fotfeste, sammen med våre to andre sterke merkevarer, gjennom nye og nyskapende tjenester. Nå må vi bevise det, sier Ida Håvik.

Nøkkelord
Kontakter
Ida HåvikLeder Marked og kommunikasjon BankID BankAxept
Tel:+47 975 22 627ida.havik@bidbax.noHege SteinslandKommunikasjonssjef BankID BankAxept
Tel:+47 900 12 748hege.steinsland@bidbax.noOm oss
BankID og BankAxept er Norges mest brukte tjenester innen ID og betaling. Selskapet BankID BankAxept eies av bankene i Norge og leverer trygg og enkel betaling og innlogging for hele Norge. I tillegg tilbyr selskapet flere tjenester som kjenn-din-kunde-tjenesten Kundesjekk og Kontanttjenester i butikk.
BankAxept er Norges desidert mest brukte og kostnadseffektive betalingssystem. BankAxept har gjort Norge til verdens mest kontantløse samfunn og håndterer over 80 prosent av alle korttransaksjoner i fysisk handel. Nesten 9 av 10 betalinger skjer med tæpping av kortet. Butikkene foretrekker BankAxept på grunn av pris, stabilitet, sikkerhet og raskt oppgjør.
4,4 millioner nordmenn har BankID som brukes til alt fra nettbank, offentlige tjenester og private tjenester innenfor mange bransjer. BankID gir trygg og enkel identifisering og signering på nett, og brukes nær 1 milliard ganger i løpet av et år.
Følg pressemeldinger fra Stø
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stø på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stø
BankID styrker kampen mot svindel26.5.2025 08:24:51 CEST | Pressemelding
I fjor stanset bankene og BankID svindel for 3 milliarder kroner. – BankID har en unik mulighet til å avdekke og forhindre svindel på tvers av sektorer, og det må vi som samfunn utnytte enda bedre, sier Øyvind Westby Brekke, leder for Stø AS.
17. mai: Ny digitalrekord for BankAxept19.5.2025 13:21:51 CEST | Pressemelding
Nasjonaldagen ga ny rekord for BankAxept i digitale kanaler: Nesten 20 prosent var betalinger med mobilen.
Ina Porsholt Jensen ny kommunikasjonssjef i Stø15.5.2025 13:04:11 CEST | Pressemelding
– Det er fantastisk å bli en del av gjengen i Stø og få jobbe i et selskap i stor utvikling og med oppgaver som er viktige for samfunnet, sier Ina Porsholt Jensen.
Selskapet BankID BankAxept AS bytter navn til Stø5.5.2025 06:59:56 CEST | Pressemelding
Stø AS er det nye navnet på selskapet bak to av Norges mest brukte tjenester, BankID og BankAxept. Navneendringen markerer et strategisk skifte der selskapet vil satse tyngre på bekjempelse av økonomisk kriminalitet.
Endelig Glemt-passord-funksjon i BankID7.4.2025 06:49:51 CEST | Pressemelding
Nå kan du lage nytt passord til BankID ved å skanne passet eller ID-kortet i BankID-appen. – Endelig har vi en trygg og enkel glemt-passord-funksjon i BankID, sier Øyvind Westby Brekke, leder for BankID BankAxept.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom