Story House Egmont

Kraftig leservekst for Egmonts interiørblader

Del

14 av 23 av Story House Egmont sine magasin- og tegneserietitler går frem i lesertallene for 2. kvartal 2023. Størst vekst har interiør- og kvinnesegmentet.

Én av titlene som har imponerende vekst er Maison Interiør, et magasin for interiørentusiaster. Det vokser med hele 19 prosentpoeng og 15 000 lesere! Dette er tall sammenliknet med tall for samme periode i 2022. 

–Leserne våre kaller ofte Maison Interiør for “det vakreste interiørmagasinet” i Norge, sier redaksjonssjef Helle Tjaberg.

– Vår ambisjon er å formidle en kombinasjon av klassisk eleganse og positiv maksimalisme! Våre lesere er opptatt av det personlige ved hjemmene våre, det som gir særpreg. Dette er i tråd med tidens ånd, hevder hun, og viser til Pinterest, et globalt nettsamfunn for interiørentusiaster, som har identifisert liknende tendenser blant brukerne sine.

En annen tittel som har pene lesertall er magasinet Kamille, som øker med nesten 14 prosentpoeng, eller 16 000 lesere.

– Vi har over tid bygget opp et magasin som gir kvinner en påminnelse om at de er gode nok som de er, at livet leves best med lave skuldre, og er sånn sett en motsats til tidens jag og krav. Det sier Kjersti Myhre, redaktør for Kamille.  

–Jeg tolker lesertallenes utvikling som en bekreftelse på at vi har truffet en nerve med vår vinkling, sier Myhre.  

Det er likevel ikke bare solskinn, forteller administrerende direktør for Story House Egmont, Nina Vesterby.  

– Markedet er tøffere enn på lenge. I likhet med andre medieaktører må også vi kutte kostnader. Vi snakker for øyeblikket om 70 millioner kroner med effekt i 2023 og 2024. Dette er krevende for alle i Story House Egmont. Da er det ekstra gledelig å se at våre titler fortsetter å begeistre leserne.  

Foruten Maison Interiør og Kamille gjør titler som Norsk Ukeblad, Jakt og Alt om Fiske byks i antall lesere. Hjemmet, Norges største ukeblad, holder seg også stabilt med 278 000 ukentlige lesere  

– Vi har over tid jobbet målrettet med å vokse digitalt. Ukentlig besøker 975.000 unike brukere klikk.no og antallet er økende. Trafikken har økt med 8 prosentpoeng sammenliknet med samme tid i fjor. Våre forum viser også positive og stabile tall med ukentlig, unike besøkende på 690.000. Ikke minst er vi fornøyde med at klikk+ fortsetter å vokse jevnt og trutt, avslutter Vesterby.  

Nøkkelord

Kontakter

Kontakt:
Helle Tjaberg. redaksjonssjef
Tlf. 924 93 802

Om Story House Egmont

Story House Egmont
Nydalsveien 12
0441 Oslo

+47 22 77 20 00

http://www.storyhouseegmont.no

Story House Egmont er Norges største utgiver av blader, magasiner, tegneserier og digitale tjenester til voksne, barn og unge. Selskapet har også investeringer i e-handel og digitalbyråer, og utgir over hundre kjente merkevarer. Story House er en del av Egmont - et av Nordens største mediekonsern med 6600 ansatte og aktivitet i 30 land. Vårt motte We bring stories to life har sterke publisistiske verdier. Egmont står bak mer enn 700 magasiner, tegneserier, Klikk.no, TV 2, Nordisk Film, kinodrift, samt flere deleide selskaper. Egmont er en stiftelse som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.

Følg pressemeldinger fra Story House Egmont

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Story House Egmont på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Story House Egmont

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye