Yrkessjåførleder med klar oppfordring til politikerne etter valget
-Velgerne har sagt sitt. Nå forventer jeg at de som skal lede kommunene og fylkene de neste årene begynner å prioritere samferdsel på en helt annen måte. Vi trenger en storsatsing på vei og kollektiv i hele landet, sier Jim Klungnes, leder i Yrkestrafikkforbundet.
I en undersøkelse foretatt av Norgesbarometeret på vegne av YTF før valget svarte kun 7 % av lokalpolitikerne at de var fornøyde med eget fylkes prioritering av vedlikehold av veinettet og 14 % at de var fornøyde prioriteringen av kollektivtrafikken.
-Nå er det ny periode og nye muligheter. Jeg håper vi ser andre tall om fire år, sier Klungnes
Trenger forpliktende planer for fylkesveiene
Vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene har fylkene selv beregnet til over 100 milliarder kroner. Klungnes mener det viktigste grepet fylkene må gjøre er å lage en forpliktende plan for å redusere dette etterslepet.
-Disse planene må være konkrete og prioritere de mest brukte og mest ulykkesbelastede strekningene først. Risikoen for å bli drept eller hardt skadd på en fylkesvei er nesten 90 prosent høyere enn på riksvei. Der kan våre dyktige tillitsvalgte rundt omkring i landet bidra. Ingen kjenner veiene bedre enn yrkessjåførene. Det er ekspertisen, sier han.
Advarer mot kutt i kollektivtilbudet
Klungnes er bekymret for at fylkene reduserer satsingen på kollektivtransport.
-Hovedproblemet at kollektivtrafikken er underfinansiert etter at passasjerene ble frarådet å reise kollektivt under pandemien. Mange av passasjerene fant andre løsninger og har ikke kommet tilbake ennå, særlig i distriktene. Derfor vil mange fylker kutte i tilbudet eller øke takstene. Men da vil kollektivtrafikken miste enda flere passasjerer og passasjerinntekter og vi kommer inn i en ond spiral, sier han.
Han advarer mot at dette vil bli enda dyrere for fylkene på sikt.
-Hvis kollektivtilbudet blir dårligere vil flere velge bil, og kostnadene til veiutbygging og veivedlikehold vil øke. Å opprettholde bussdriften vil helt klart være lønnsomt på sikt.
Han er trygg på at passasjerene vil vende tilbake.
-Passasjerene vender gradvis tilbake, og vi nærmer oss tallene fra før pandemien. Derfor er det viktig at fylkespolitikerne å ha litt is i magen, sier Jim Klungnes i Yrkestrafikkforbundet.
Kontakter
Jim KlungnesForbundsleder
Tel:932 41 125Jim@ytf.noØyvind OlufsenFungerende kommunikasjonssjef
Tel:41461610oivind@ytf.noOm oss
Yrkestrafikkforbundet er et fagforbund for deg som arbeider i transportsektoren. Vårt viktigste mål er å jobbe for at du som yrkessjåfør har en arbeidsdag å leve med og en lønn å leve for. Dette arbeider våre 16 medarbeidere i sekretariatet og nesten 400 tillitsvalgte rundt om i Norge med hver dag.
Følg pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
EUs vedtak om å la 17-åringer kjøre lastebil møter motstand i Norge9.12.2024 08:51:28 CET | Pressemelding
EU-parlamentet har nylig vedtatt å åpne for at ungdom ned til 17 år kan kjøre tunge kjøretøy under oppsyn av en erfaren sjåfør, med mulighet for å kjøre alene fra fylte 18 år. Forslaget, som er ment å avhjelpe sjåførmangel i Europa, møter sterk motstand fra Yrkestrafikkforbundet (YTF). Forbundet frykter at en senking av aldersgrensen vil gå på bekostning av sikkerheten på veiene og advarer norske myndigheter mot å følge EU i dette spørsmålet.
Slutt på fri frakt og utnyttelse av varebilsjåfører – YTF sikret minstelønn til bransjen29.10.2024 15:57:00 CET | Pressemelding
Fra luselønn til rettferdig lønn: Et historisk vedtak sikrer varebilsjåfører en minstelønn på 222 kroner i timen og setter en stopper for utnyttelse i bransjen. Endelig får tusenvis av sjåfører i Norge betalt for jobben de gjør – og det er et tydelig signal til useriøse aktører.
Statsbudsjettet 2025: Busstilbudet flere steder står ovenfor kollaps7.10.2024 11:00:53 CEST | Pressemelding
Yrkestrafikkforbundet (YTF) slår alarm over regjeringens forslag til statsbudsjett for 2025. Busstilbudet i flere fylker står i fare for å kollapse dersom regjeringen ikke øker støtten til kollektivtransporten betydelig. Til tross for en videreføring av 6,45 milliarder kroner til store kollektivprosjekter, dekker dette ikke de skyhøye driftskostnadene og det vedvarende passasjertapet etter pandemien.
Yrkestrafikkforbundet krever allmenngjøring for varebilsjåfører i godsbransjen9.8.2024 13:48:54 CEST | Pressemelding
Yrkestrafikkforbundet (YTF) har nylig levert en begjæring til Tariffnemnda med krav om allmenngjøring av lønns- og arbeidsvilkår for varebilsjåfører i godsbransjen. Dette er et viktig skritt i forbundets langvarige arbeid for å sikre rettferdige arbeidsvilkår for alle arbeidstakere i bransjen.
Lastebilsjåførene har vedtatt lønnsoppgjøret med overveldende flertall.26.6.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
Godsjåførene får en lønnsøkning på 10,50 kroner. Minstelønnssatsene øker med 15 kroner. Det har medlemmene bestemt. Når vi teller stemmene fra Yrkestrafikkforbundet og Fellesforbundet ser vi at 92 % av medlemmene har stemt ja i uravstemningen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom