Styrket skogsatsing skal sikre strømnettet

Det har vært en markant økning i skogveksten de siste årene. Kombinert med stadig mer ekstremvær utfordrer dette strømnettet i Sør Norge. For Glitre Nett, som har mer enn 30.000 km med linjer og kabler på Agder, i Buskerud og på Hadeland, betyr det økt skogsatsing for å sikre strømnettet.

Styrket skogsatsing skal sikre strømnettet til Glitre Nett
Styrket skogsatsing skal sikre strømnettet til Glitre Nett Foto: May Britt Risbruna - Glitre Nett

– Vi jobber hele tiden med å optimalisere vedlikeholdet og drifte strømnettet på en best mulig måte. Vel 7000 km av vårt strømnett er høyspent luftnett, hvor en stor andel står i områder med mye skog i dag. Skogen vil være der i fremtiden også, og da blir det viktig å sørge for at vedlikeholdet av skogen langs linjene våre blir gjort på en måte som gir trygg og sikker strømleveranse, sier Petter Tollefsen, leder av seksjon Drift og vedlikehold i Glitre Nett.

Økt skogsatsing for Glitre Nett betyr nå flere medarbeidere med skogfaglig kompetanse i arbeidet med skogen langs linjenettet.

– Glitre Nett har i dag et dyktig team som jobber med datainnsamling og skoganalyse, og utarbeider planer for hogst av skog langs linjenettet.  Vi har nå ute to stillinger som rådgiver i skogarbeid, en i Kristiansand og en i Drammen, som skal bidra til å styrket skogsatsing, forteller Petter Tollefsen.

Glitre Nett gjennomfører hvert år fotoinspeksjon og laserskanning av linjenettet. Dette gjøres for raskt å få oversikt over eventuelle skader på stolper, linjer og andre elektrotekniske installasjoner samt å drive målrettet linjehogst.

– Overvåkning av linjenettet er viktig for å sikre god forsyningssikkerhet til våre kunder. Som en del av vårt samfunnsansvar er det også viktig at vi gjør denne jobben på en trygg og miljøvennlig måte, og vi har hatt gode erfaringer med bruk av drone til dette arbeidet de siste årene. Dataene vi får inn fra laserskanningen danner grunnlag for analyser og prioriteringer for hogst av skog langs linjenettet. Dette skal igjen bidra til høy forsyningssikkerhet, sier Petter Tollefsen, som ser frem til å få på plass nye medarbeidere i Glitre Nett i arbeidet med skogutfordringene.

Styrket skogsatsing skal sikre strømnettet til Glitre Nett