Jordbruksoppgjør og svak kronekurs bidrar til prisvekst
Årsprisveksten på mat og alkoholfrie drikkevarer var 9 prosent i august. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Dermed var årsveksten omtrent på samme nivå som i juli.

- Prisveksten på 9 prosent trekkes opp av importvarer. En viktig årsak var den svake kronekursen. Også landbruksvarer som fikk økt pris i jordbruksoppgjøret bidrar til prisveksten, sier Bendik Solum Whist, bransjedirektør for Virke dagligvare.
Prisveksten i Sverige og Danmark har lenge vært høyere enn den norske, men i disse markedene har vi sett en avtagende trend de siste månedene. De siste tolv månedene har matvareprisene økt noe mer i Sverige enn i Norge, men noe mindre i Danmark. Sistnevnte kan ha sammenheng med at Danmark har fast valutakurs mot euro, mens den norske og svenske kronen har vært svak.
Knalltøff konkurranse i dagligvaresektoren
- Vi har lenge hatt unormalt høy prisvekst i alle ledd i verdikjeden. Likevel har det norske prisnivået på mat økt noe mindre enn i våre naboland, sier Whist.
Han mener det henger sammen med tøff konkurranse imellom dagligvareaktørene.
- Det er klart at knalltøff konkurranse mellom dagligvarekjedene har vært avgjørende for å dempe prisveksten. Om det ikke var for den, ville økningen i priser vært høyere gjennom første halvår, sier Whist.
Nøkkelord
Kontakter
Pressetelefon
Tel:476 00 888Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 25 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Reisepuls: En av fire skal ha høstferie27.9.2023 06:30:00 CEST | Pressemelding
Virkes Reisepuls viser at det fortsatt er reiselyst og en av fire nordmenn planlegger for høstferie. Likevel viser tallene en viss nedgang fra tidligere år.
Klær, ur og dyr er handelsvinnerne21.9.2023 08:00:00 CEST | Pressemelding
Virkes årlige handelsrapport, den mest komplette analysen av norsk detaljhandel, blir i dag presentert under konferansen Virke Arena. Den viser at det stadig blir viktigere å være til stede både på nett og i fysisk butikk. Klokkeforhandleren Urmaker Bjerke var den mest lønnsomme norske handelsaktøren i 2022, tett fulgt av Kid Interiør og Voice.
Halvparten opplever svekket økonomi - Et alvorlig bakteppe for statsbudsjettet19.9.2023 09:43:54 CEST | Pressemelding
Virkes nye forbrukerundersøkelse viser at annenhver nordmann opplever svekket økonomi sammenliknet med for et år siden. Seks av ti kjøper færre ting enn før. Virkesjefen mener husstandenes svekkede økonomi er et alvorlig bakteppe når regjeringen legger frem forslaget til statsbudsjett i starten av oktober.
Invitasjon til Virkes konjunkturseminar: Slik blir høsten i norsk handel18.9.2023 09:29:46 CEST | Pressemelding
Hvordan ser slutten av 2023 ut for norske handelsbedrifter? Hvilke bransjer vil holde seg sterke i møte med fallende kjøpekraft og økende renter? Virke ønsker velkommen til lansering av årets siste konjunkturapport for 2023. Presentasjonen avholdes på Virkes handelskonferanse den 21. september 10:40 av sjeføkonom Lars E. Haartveit på Colusseum kino. Det vil være tid til en 1-til-1 intervjuer i etterkant. Påmelding: gullik.slagsvold.store@virke.no
Gjennomslag for norsk reiseliv: Blir nasjonal eksportsatsing.7.9.2023 16:30:00 CEST | Pressemelding
Virke har lenge jobbet for å gjøre reiseliv til en nasjonal eksportsatsning. I dag kom bekreftelsen fra næringsministeren.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom