Kollektivtrafikken drukner i kø i Østfold- slipp bussene fram, krever Yrkestrafikkforbundet
Byene i Østfold drukner i kø. Men skal politikerne nå målet om at flere skal velge kollektivt, hjelper det ikke med flere busser og lavere priser. Bussene må slippe køen, sier leder i Yrkestrafikkforbundet avdeling Østfold, Jan Larsen.
Larsen viser til at all erfaring og forskning tilsier at fremkommelighet og punktlighet er de viktigste faktorene for å velge kollektivt, særlig for pendlerne.
-Det er vel og bra med lavere priser og hyppigere avganger, men det er ikke det som får folk til å parkere bilen og velge å ta bussen til jobb. Hvis du begynner på jobb kl. 8 og ikke vet om du er fremme 8 eller 9, så kan man like godt ta bilen, sier han.
Han peker på at problemet gjelder flere byer i Østfold.
-I Moss er jo køproblemet på Rv19 godt kjent. Vi er regelmessig 15 minutter forsinket allerede ved Nesparken, og en tur fra Jeløy som skal ta 10 minutter kan ofte ta fra 45 minutter til en time. I Halden er det ikke uvanlig med sammenhengende stillestående kø fra Svinesundsparken og helt inn til krysset Rødsveien/Ringveien. Og i Sarpsborg er det store utfordringer fra krysset Fv109/Fv118 hele veien til Sandbakken. Tilsvarende fra Årumkrysset til Hafslund, sier han.
Må stenge veier for biltrafikk
På kort sikt mener Larsen at å stenge utvalgte veier for gjennomkjøring vil være en god løsning.
– Det eneste måten på kort sikt som sørger for at bussene kommer frem, er å legge opp traseer slik at enkelte veier stenges for gjennomkjøring med automatbom slik at bare bussene får kjøre gjennom, samt kollektivfelt der dette er mulig. Først da vil det være mulig for bussene å kjøre tilnærmet køfritt.
-Vi må også få på plass lysregulering som prioriterer kollektivtrafikk og omlegging av fotgjengeroverganger der dette bidrar til økning av kø, sier han.
Han er opptatt av at en permanent løsning på problemet vil kreve tett samarbeid mellom partene.
-Kommunale veier, fylkeskommunale veier, og riksveier forvaltes av henholdsvis kommune, fylkeskommune og Statens veivesen. Dette byr på tidvis store utfordringer, særlig med tanke på å få til enhetlige veiplaner og fremkommelighet for busstrafikken. De ulike eierne må snakke sammen, sier Larsen.
Må prioritere det viktigste
-Nå er det snart valg, og vi skal velge politikere til kommunestyrene og «nye» Østfold fylke. Jeg forventer at de som skal styre de neste fire årene setter seg ned sammen med oss og finner løsninger. Alle ønsker at flere skal velge kollektivt, men da må vi gjøre det som virker, sier Jan Larsen i Østfold YTF.
Kontakter
Jan LarsenLeder YTF avd. Østfold
Tel:90928326jan.larsen60@gmail.comØyvind OlufsenFungerende kommunikasjonssjef
Tel:41461610oivind@ytf.noOm oss
Yrkestrafikkforbundet er et fagforbund for deg som arbeider i transportsektoren. Vårt viktigste mål er å jobbe for at du som yrkessjåfør har en arbeidsdag å leve med og en lønn å leve for. Dette arbeider våre 16 medarbeidere i sekretariatet og nesten 400 tillitsvalgte rundt om i Norge med hver dag.
Følg pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
EUs vedtak om å la 17-åringer kjøre lastebil møter motstand i Norge9.12.2024 08:51:28 CET | Pressemelding
EU-parlamentet har nylig vedtatt å åpne for at ungdom ned til 17 år kan kjøre tunge kjøretøy under oppsyn av en erfaren sjåfør, med mulighet for å kjøre alene fra fylte 18 år. Forslaget, som er ment å avhjelpe sjåførmangel i Europa, møter sterk motstand fra Yrkestrafikkforbundet (YTF). Forbundet frykter at en senking av aldersgrensen vil gå på bekostning av sikkerheten på veiene og advarer norske myndigheter mot å følge EU i dette spørsmålet.
Slutt på fri frakt og utnyttelse av varebilsjåfører – YTF sikret minstelønn til bransjen29.10.2024 15:57:00 CET | Pressemelding
Fra luselønn til rettferdig lønn: Et historisk vedtak sikrer varebilsjåfører en minstelønn på 222 kroner i timen og setter en stopper for utnyttelse i bransjen. Endelig får tusenvis av sjåfører i Norge betalt for jobben de gjør – og det er et tydelig signal til useriøse aktører.
Statsbudsjettet 2025: Busstilbudet flere steder står ovenfor kollaps7.10.2024 11:00:53 CEST | Pressemelding
Yrkestrafikkforbundet (YTF) slår alarm over regjeringens forslag til statsbudsjett for 2025. Busstilbudet i flere fylker står i fare for å kollapse dersom regjeringen ikke øker støtten til kollektivtransporten betydelig. Til tross for en videreføring av 6,45 milliarder kroner til store kollektivprosjekter, dekker dette ikke de skyhøye driftskostnadene og det vedvarende passasjertapet etter pandemien.
Yrkestrafikkforbundet krever allmenngjøring for varebilsjåfører i godsbransjen9.8.2024 13:48:54 CEST | Pressemelding
Yrkestrafikkforbundet (YTF) har nylig levert en begjæring til Tariffnemnda med krav om allmenngjøring av lønns- og arbeidsvilkår for varebilsjåfører i godsbransjen. Dette er et viktig skritt i forbundets langvarige arbeid for å sikre rettferdige arbeidsvilkår for alle arbeidstakere i bransjen.
Lastebilsjåførene har vedtatt lønnsoppgjøret med overveldende flertall.26.6.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
Godsjåførene får en lønnsøkning på 10,50 kroner. Minstelønnssatsene øker med 15 kroner. Det har medlemmene bestemt. Når vi teller stemmene fra Yrkestrafikkforbundet og Fellesforbundet ser vi at 92 % av medlemmene har stemt ja i uravstemningen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom