Gjennomslag for norsk reiseliv: Blir nasjonal eksportsatsing.
Virke har lenge jobbet for å gjøre reiseliv til en nasjonal eksportsatsning. I dag kom bekreftelsen fra næringsministeren.
Reiseliv blir neste nasjonale eksportsatsing
Torsdag 7. september annonserte næringsministeren at reiseliv blir den femte eksportsatsingen i regjeringens eksportreform Hele Norge eksporterer. Satsingen er et offentlig-privat samarbeid og skal bidra til å nå målet om økt eksport, og målet for reiselivspolitikken om å skape en mer konkurransedyktig reiselivsnæring som både er mer bærekraftig og lønnsom enn tidligere.
- Reiseliv er Norges femte største eksportnæring. Det er økt etterspørsel etter bærekraftige reisemål og autentiske opplevelser, og Norge kan bli en verdensledende destinasjon for bærekraftig turisme. Fra regjeringas side ønsker vi å bidra til å utvikle en mer konkurransedyktig og lønnsom reiselivsnæring, som skaper helårs arbeidsplasser over hele landet. Norsk reiselivsnæring er viktig, og en nasjonal eksportfremmesatsing på dette området er derfor helt riktig, sier næringsminister Jan Christian Vestre.
Stort eksportpotensiale
- Det er svært gledelig at næringsministeren ser eksportpotensialet i reiselivet og ønsker å satse på en fremtidsrettet næring. Vi vet at våre reiselivsbedrifter skaper gåsehudopplevelser basert på vår unike natur og kultur, og er bevisste på hvilke utslipp og ringvirkninger det fører med seg. En felles satsning på eksport vil gjøre at næringen kan ta i bruk enda flere virkemidler for å videreutvikle norsk reiseliv sier bransjedirektør for reiseliv Audun Pettersen.
Reiselivsnæringen omsatte for totalt 206 milliarder kroner før 2019, hvorav eksportbidraget var på hele 38 milliarder kroner. Dette gjør reiseliv til Norges femte største eksportnæring etter olje/gass, maritim, sjømat og prosessindustri.
Skal skape en mer konkurransedyktig og bærekraftig næring
Norges internasjonale posisjon i reiselivet har blitt styrket de senere årene, og norske reiselivsdestinasjoner har fått god internasjonal oppmerksomhet. Den norske reiselivsnæringen har derfor gode muligheter til å ta markedsandeler fremover. Dette skyldes både økende etterspørsel etter den typen natur- og kulturbasert opplevelsesturisme som tilbys i Norge, og fordi norsk reiseliv har jobbet målrettet for å øke kvalitetsnivået. Det gir et godt utgangspunkt for eksportsatsningen.
Nasjonalt eksportråd har anbefalt at den foreslåtte eksportsatsingen bør ta for seg «highend»-segmentet og sesongutjevning av tilbud/arbeidsplasser. Dette er i tråd med premisset i den nasjonale reiselivsstrategien fra 2021, om at markedsutviklingen må rettes mot målgrupper med høy økonomisk verdi og lavt klimaavtrykk. Nasjonalt eksportråd vil nå starte oppgaven med å utvikle forslaget til eksportsatsing innen reiseliv. Satsningen følges opp og videreutvikles i tett samarbeid med næringslivet.
- Innspillet er utarbeidet i tett dialog med våre medlemmer og de andre arbeidslivsorganisasjonene. Nå ser vi frem til å sette oss ned med Nasjonalt Eksportråd for å konkretisere strategien frem mot neste vår. Satsningen er en god start men det er mye arbeid som gjenstår sier Pettersen
Nøkkelord
Kontakter
Pressetelefon
Tel:476 00 888Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Stadig nedgang i matprisveksten10.10.2024 08:08:14 CEST | Pressemelding
Årsprisveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer fortsetter å avta, og endte på 4 prosent i september. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB).
Enighet mellom Virke og Filmforbundet9.10.2024 11:23:57 CEST | Pressemelding
Partene kom til enighet hos Riksmekleren onsdag 9. oktober.
Bølgen-saken starter i Høyesterett8.10.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Tirsdag 8. oktober starter en historisk sak om konkurranse på like vilkår i Høyesterett.
Regjeringen prioriterer ikke verdiskaping7.10.2024 10:07:26 CEST | Pressemelding
Regjeringen setter ny rekord i oljepengebruk, men prioriterer ikke å styrke lønnsomheten i norske bedrifter. Uten bedre rammevilkår er det vanskelig for virksomhetene å drive lønnsomt, og å investere i flere ansatte, mener Hovedorganisasjonen Virke.
Fallet i byggevarehandelen fortsetter27.9.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
I årets andre tertial falt omsetningen til byggevarehusene med 3,4 prosent. Det viser en markedsrapport utarbeidet av Hovedorganisasjonen Virke. Det var nedgang i hele landet, med unntak av fylkene Vestland, Troms og Finnmark. Fallet var størst i Østfold og Telemark.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom