Sahals Valg: Traff blink hos flerkulturelle, unge velgere

Kampanjen «Sahals valg» fra Egmont People har som mål å øke bevisstheten rundt kommune- og fylkestingsvalget og få opp valgdeltakelsen blant unge flerkulturelle nordmenn. Til nå er videoene sett 1,7 millioner ganger.

Jeg har fått veldig fine tilbakemeldinger på videoene, og de fleste sier at de nå skal stemme fordi de ikke vil være en «idiot», sier Sahal Mohamed (22). Foto: Michael Schult Ulriksen/Egmont People Foto: Michael Schult Ulriksen/Egmont People

– Dette prosjektet har vært en veldig lærerik opplevelse, både det å få se mer av Norge og ikke minst lære mer om hvordan samfunnet vårt fungerer. Jeg har fått veldig fine tilbakemeldinger på videoene, og de fleste sier at de nå skal stemme fordi de ikke vil være en «idiot», sier Sahal Mohamed (22), som har hovedrollen i filmene.

Prosjektet publiseres utelukkende på TikTok og er produsert med støtte fra Valgdirektoratet.

– Ingen orker å se belærende innhold. Da vi hentet inn Sahal til prosjektet, brydde han seg helt ekte ikke om valget, og det var kjempeviktig for oss at det var tydelig også i innholdet. Videoene er Sahals ekte opplevelse av å reise rundt i Norge og lære mer om lokalpolitikk, sier produsent i Egmont People, Henrik Hildre.

– Vi visste at vi hadde en mulighet til å treffe helt ekstremt godt her med vår kompetanse, men da måtte vi rendyrke innholdet fullstendig mot målgruppen, fortsetter Hildre.

Prosjektet er nå inne i siste uke av publisering, og videoene har blitt sett 1,7 millioner ganger. De hittil 11 videoene har blitt likt 65 000 ganger, og prosjektet har fått 1 500 kommentarer.

– Alle kan kjøpe seg avspillinger på TikTok, og det er ikke spesielt dyrt. Men dersom man skal gjøre inntrykk på målgruppen og bli husket over tid, krever det ordentlig godt innhold. Den enorme mengden interaksjon, spesielt fra målgruppen, viser at vi har truffet godt der, avslutter Hildre.

Videoene er produsert av regissør og fotograf Michael Schult Ulriksen og klippet av Christer Larsen, med prosjektledelse fra Kristin Ljosland. Alle tre har lang erfaring med innhold som unge bruker tid på, både på YouTube og TikTok.

Foto: Michael Schult Ulriksen/Egmont People

Kontakt:

Henrik Hildre, produsent Egmont People

0441 Oslo

Story House Egmont er Norges største utgiver av blader, magasiner, tegneserier og digitale tjenester til voksne, barn og unge. Selskapet har også investeringer i e-handel og digitalbyråer, og utgir over hundre kjente merkevarer. Story House er en del av Egmont - et av Nordens største mediekonsern med 6600 ansatte og aktivitet i 30 land. Vårt motte We bring stories to life har sterke publisistiske verdier. Egmont står bak mer enn 700 magasiner, tegneserier, Klikk.no, TV 2, Nordisk Film, kinodrift, samt flere deleide selskaper. Egmont er en stiftelse som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.