Elkjøp Norge

Fikk du mye elektronikk til jul? Da er det på tide å resirkulere dine gamle dingser

Elektronikk inneholder både giftige og svært verdifulle materialer. Derfor bør all elektronikk resirkuleres! Foto: Elkjøp Norge.

Av Stina Winther, bærekraftansvarlig i Elkjøp Norge.

Du kjenner deg sikkert igjen; På leting i skuffen for å finne penn og papir dukker det samtidig opp en gammel mobiltelefon eller et ødelagt nettbrett. Ifølge SSB oppbevarer seks av ti nordmenn mobiltelefoner, PC-er og nettbrett hjemme, selv når det ikke brukes lenger. Det vil si at andelen av befolkningen som oppbevarer gammel elektronikk hjemme, er tre ganger så høy som andelen som leverer de samme produktene til gjenvinning. Når vi i tillegg vet at elektronikk består av en rekke verdifulle metaller og mineraler det er knapphet på, betyr det at norske hjem er urbane gullgruver med et enormt gjenvinningspotensial. Teknologi utvikler seg i en rasende fart og vi forventer mer av produktene våre for hvert år som går. Dette har ført til at mange bytter ut produktene sine før de gamle slutter å fungere, og hvis du fikk en ny mobiltelefon, en Airfryer eller en støvsuger til jul, er det en ekstra god anledning for å samle din gamle elektronikk og levere den til gjenvinning.

På verdensbasis er nordmenn gode på gjenvinning, men vi er også på verdenstoppen i elektronisk avfall, og det er dessverre ikke alt som blir forsvarlig håndtert. Etterfulgt av utstyr som oppbevares hjemme, er ifølge SSB den nest vanligste formen for håndtering å levere utstyret til gjenvinning. Deretter er det dessverre også en liten andel av befolkningen som kaster småelektronikken sin i restavfallet. Ifølge WEEE Forum utgjør småelektronikk som telefoner, elektriske tannbørster, brødristere og kameraer en stor andel av EE-avfallet som kastes rett i søpla, for deretter å deponeres eller forbrennes. Det vil si at de viktige råvarene de inneholder ikke kan utvinnes og dermed går tapt. Elektroniske produkter inneholder blant annet naturressurser som kobolt, nikkel, litium, kobber, gull og sølv, som ved gjenvinning kan brukes igjen, fremfor å utvinnes på nytt fra sårbar natur. Det er med andre ord stort behov for at du leverer inn elektronikken i roteskuffen din!

null

I Elkjøp resirkulerer vi rundt 16 000 tonn EE-avfall hvert år, og rundt 82 prosent av produktene blir brukt som råvarer i nye produkter. For eksempel inneholder 88 telefoner nok gull til å produsere en giftering. Likevel leveres kun én av ti mobiltelefoner til resirkulering. Vår erfaring er at bakgrunnen for dette er at mange er bekymret for at private data skal komme på avveie. Dette er noe vi tar på høyeste alvor og kundene våre kan være trygge på at all personlig data blir fjernet før produktene resirkuleres. Det er også mulig å slette innhold på mobil og nettbrett selv dersom man ønsker det, i tillegg til at våre ansatte selvfølgelig står klare til å hjelpe deg med dette i butikkene våre.

Elkjøps ambisjon er at alle solgte produkter på sikt skal resirkuleres og brukes om igjen i nye produkter, og vi ønsker å engasjere hele befolkningen! Derfor lanserte vi nylig Elpant, slik at du kan levere din gamle elektronikk til oss og få gavekort eller rabatt på ditt neste kjøp. Vi samarbeider også med Microsoft om kampanjen Urban Miner, der du kan resirkulere gammel elektronikk i bytte mot Minecoins i Minecraft, for å gi kundene våre insentiver som kan få fart på gjenvinningen. Vi trenger at du leter frem den gullgruven av gammel elektronikk du har liggende hjemme, og tar den med til din nærmeste Elkjøp-butikk. Tar du utfordringen i 2023?

Lenker

Elkjøp Norge omsatte varer og tjenester for over 15,15 milliarder kroner i regnskapsåret 2020/2021.

I Norge har vi i dag 153 butikker fordelt på egeneide butikker og Franchiseeiere.

I Elkjøp Norge er vi over 3000 ansatte i Elkjøp-konsernet, som er eid av britiske Currys - en av Europas største forhandlere innen forbrukerelektronikk.

Konsernet har etablert detaljvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Grønland og på Færøyene.

Følg pressemeldinger fra Elkjøp Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Elkjøp Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Elkjøp Norge