Elkjøp i unikt Minecraft-samarbeid

Resirkulering av elektronikk kobles med gaming når kampanjen Urban Miner går live i dag. Dette er et helt unikt samarbeidsprosjekt mellom den globale giganten Microsoft og Elkjøp, der det populære spillet Minecraft står sentralt. Nå belønner elektronikkjeden alle sine kunder med Minecoins, dersom de resirkulerer den gamle elektronikken sin.

Nå kan kundene våre resirkulere sine gamle gadgets og få Minecoins tilbake. Foto: Nord DDB, på oppdrag fra Elkjøp Norge.

Elkjøp ønsker å bruke en av verdens største hobbyer til å engasjere nye målgrupper og formidle et viktig budskap – at det finnes millioner av gammel elektronikk liggende i norske hjem som må resirkuleres. På samme måte som at figurene i Minecraft finner mineraler til å lage noe nytt, må flere resirkulere den gamle elektronikken sin, slik at de verdifulle mineralene kan gjenvinnes. Resirkulering av metaller i el-avfall kalles urban gruvedrift, derav navnet Urban Miner.

- Vi kan alle kjenne oss igjen i at det ligger gamle telefoner, nettbrett og kameraer med mer ubrukt i skuffer og skap, men det kanskje ikke alle vet er at disse produktene inneholder verdifulle mineraler som kan gjenvinnes og brukes igjen, fremfor å utvinnes på nytt fra sårbar natur. Dette ønsker vi å gjøre noe med! Derfor lanserer vi nå et konsept som er litt utenom det vanlige sammen med Microsoft, som vi kaller for «Urban Miner», sier Stina Winther, Bærekraftansvarlig i Elkjøp Norge.

Figurene «miner» den gamle elektronikken

Å utvinne mineraler krever enorme naturressurser, og verden holder på å gå tom for noen av de mineralene og metallene som trengs for å produsere elektronikk. Koblingen mellom Elkjøp og Minecraft skjer også ved at folk kan dra til nærmeste Elkjøp-butikk med gamle elektroniske produkter, levere dem til resirkulering og få en verdikode til Minecraft i retur.

Stort engasjement

For Elkjøp har samarbeidet handlet mye om å involvere og interesse Microsoft, og Minecraft, som er en svært sterk og beskyttet merkevare.

- Det har vært et veldig spennende samarbeid, med stort fokus på at alt skal føles ekte; Fra lyder, farger og musikk – hele Minecraft-universet skal gjenspeiles. Det har vært et stort engasjement hos alle i Microsoft hele veien, noe som viser hvor spesielt dette samarbeidet er, sier Winther.

Nicholai Hamre i Microsoft-eide Xbox forteller at det var bærekraftaspektet som trigget Microsoft til å inngå samarbeidet.

- Med en ambisiøs bærekraftvisjon vil vi alltid utforske nye måter å øke bevisstheten og engasjere samfunnet. Vi vet at Minecraft kan spille en stor rolle i å inspirere til en bedre verden, og derfor har det vært en glede å samarbeide med Elkjøp om Urban Miner. Forhåpentligvis vil kampanjen inspirere alle generasjoner til å resirkulere gammel elektronikk, og vi gleder oss til å se norske husholdninger bringe sine gamle dingser til nærmeste Elkjøp-butikk, sier Hamre, Xbox Content & Subscription Lead Vest-Europa.

Lenker

I Elkjøp Norge er vi over 3000 ansatte i Elkjøp-konsernet, som er eid av britiske Currys - en av Europas største forhandlere innen forbrukerelektronikk.