Salget av yoghurt gikk opp 4 prosent første halvår

Yoghurt har siden 2019 hatt en volumøkning på 9,5 prosent, og sammenlignet med 2022 øker salget med over 4 prosent første halvår 2023. Direktøren i Melk.no, Ida Berg Hauge, trekker frem noen hovedårsaker til den positive økningen av yoghurtsalget.
– Vi tror mye av økningen skyldes at det stadig kommer nye og spennende smaker på markedet - som i tillegg inneholder mer av de gode næringsstoffene. På den måten blir produktene attraktive for flere forbrukergrupper, sier Berg Hauge.
Bidrar til bedre folkehelse
– En del av veksten er drevet av yoghurtvarianter som inneholder mindre sukker og fett. På den måten passer yoghurt til alle måltider i hverdagen. Et annet godt eksempel er variantene med et høyt proteininnhold, som har blitt svært populært blant de som trener og er aktive i hverdagen, sier Berg Hauge.
Helsemyndighetene anbefaler oss å spise tre porsjoner magre meieriprodukter hver dag, og for å bidra til å dekke jodinntaket bør to av tre porsjoner være melk, syrnet melk eller yoghurt.
Med stadig flere sunne varianter å velge i, håper Berg Hauge det bidrar til at forbrukeren enklere kan ta gode og sunne valg i butikken.
Forbedret emballasje
I tillegg til et bredt utvalg gode smaker og sunne varianter, er tilpasset emballasje etter forbrukers behov en suksessfaktor.
– Yoghurt er kjent som et ypperlig mellommåltid på farta, men også som frokost- og kveldsmåltid til hele familien. Da er det fint å kunne velge mellom porsjonsbeger, kartonger og større poser i butikken, avslutter Berg Hauge.
Kontakter
Stine WickmannKommunikasjonsrådgiverMelk.no
Tel:48891999stine@melk.noBilder


Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vår oppgave er å øke kunnskapen om disse matvarene basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Smør og helmelk i vinden: Norske forbrukere søker ekte smak30.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn vender seg mot mer naturlige råvarer: Salget av smør økte med 5,8 % i første kvartal 2025 sammenlignet med samme periode året før, viser nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Helmelk følger samme trend med en økning på 4,5 %. Økningen peker mot en bredere bevegelse der flere ønsker mat laget fra bunnen av – basert på rene og tradisjonelle ingredienser.
Lag påskens beste vafler – og unngå matsvinn14.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nystekte vafler bidrar til hyggelig påskestemning – enten du er på fjellet, ved sjøen, i byen eller bare vil gjøre noe koselig sammen med familie og venner. Og når ferien går mot slutten og det fortsatt står melk, yoghurt eller rømme igjen i kjøleskapet, er vaffelrøra en enkel og smakfull redning.
Yoghurt naturell i vinden: Opp 40 % siden 202010.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Yoghurt naturell vokser kraftig i popularitet. Nye tall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter viser at salget har økt med 40 prosent siden 2020. Bare det siste året steg volumet med 17 prosent. I 2024 ble det solgt over 13 700 tonn yoghurt naturell i Norge.
Melk med smak tar av – 37 % økning siden 202021.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Nordmenn elsker melk med smak! Salget har økt med 37 % på fire år, ifølge Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Den tradisjonelle sjokolademelken er fortsatt den store favoritten, men bransjen har vært rask til å følge nye trender og skape flere smakfulle alternativer.
Brunosten er tilbake – flere får smaken på nasjonalosten7.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Etter flere år med nedgang gjør brunosten comeback. Tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) viser at salget har økt med 9,2 % de siste to årene. Nasjonalosten er igjen en favoritt på nordmenns brødskiver.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom