Ny konsernsjef i Elkjøp Nordic

Fredrik Tønnessen er ansatt som ny konsernsjef i Elkjøp Nordic med virkning fra 16. mars. Tønnesen har jobbet i konsernet siden 2006 og har levert stødig gjennom mange år. Han har erfaring fra salg, som leder for Elkjøp Norge med fire år med vekst i salg og lønnsomhet, og nylig som viseadministrerende direktør, hvor han på kort tid har levert store kostnadsforbedringer og styrket kundeopplevelsen.

Ny konsernsjef i Elkjøp Nordic: Fredrik Tønnesen er ansatt som ny konsernsjef i Elkjøp Nordic med virkning fra 16. mars. Foto: Elkjøp Nordic

Fredrik overtar for Erik Sønsterud som har ledet selskapet gjennom en spesiell periode med store privatøkonomiske og politiske endringer.

Virksomheten i Norden står fortsatt i en krevende situasjon. Konsernet står overfor et vanskelig marked, høy inflasjon og nødeløst press fra konkurrentene. Lederskiftet er et av flere grep konsernet tar for igjen å løfte den nordiske virksomheten til tidligere sunne nivå for lønnsomhet og kontantstrøm. Siden begynnelsen av kalenderåret har den nordiske virksomheten:

• Oppnådd styrkede marginer gjennom tett forbedringsarbeid med leverandører, økt tjenestevolum og økte inntekter knyttet til levering.
  • Redusert antall ansatte på hovedkontor og i stab med 10 - 15 prosent
  • Redusert utgiftene til markedsføring intensiteten i kampanjene
  • Fjernet kostnader knyttet til eksterne entreprenører og konsulenter

- Det er et stort privilegium å ta over for Erik og lede Elkjøp gjennom denne spennende og utfordrende tiden. Jeg er utrolig imponert over våre kollegers innsats gjennom de siste utfordrende årene. Nå gleder jeg meg til å komme på offensiven, vokse og gjøre virksomheten mer lønnsom. Jeg ser frem til å jobbe med Alex og med kollegene mine her i Norden og i konsernet. Sammen skal vi vise konkurrentene hva vi kan få til, sier Fredrik Tønnesen, konsernsjef i Elkjøp.

- Jeg har hatt det veldig fint i Elkjøp, men nå har tiden kommet for å gi stafettpinnen videre til Fredrik. Jeg er stolt av å ha bidratt til å bygge grunnlaget til Elkjøps langvarige suksess, og jeg ønsker Fredrik og alle de fantastiske kollegene mine lykke til, sier Erik Sønsterud.

Den fortsatte styrkingen av virksomheten i Storbritannia og Irland har veid opp for svakere resultater i de nordiske landene, som betyr at konsernet fortsatt forventer å levere justert resultat før skatt for 2022/23 i tråd med konsensus på 104 millioner pund, som er i nedre del av det tidligere guidede området på mellom 100 millioner og 125 millioner pund.

- Konkurransen i Norden kan være nådeløs, men vi er ikke fremmed for tøffe markeder og aggressive konkurrenter som ønsker å ta fra oss vår posisjon som førstevalget for alt som har med teknologi å gjøre. Nå må vi strekke oss enda lenger for å yte slik vi ønsker, sier Alex Baldock, konsernsjef i Currys som eier Elkjøp.

- Nå som virksomheten står overfor nye muligheter og utfordringer i et marked som er i rask endring har vi blitt enige om at dette er det rette tidspunktet for å få på plass en ny leder som skal ta oss videre.

- Fredrik har bevist at han har egenskapene som trengs for å ta Elkjøp videre. Han er en eksepsjonell leder med en enestående merittliste, en sjelden lidenskap, dyktighet og energi. Jeg er glad for å utnevne ham og ser frem til å jobbe sammen med ham. Ikke bare for å overvinne utfordringene, men også for å utnytte de mange mulighetene vi ser, sier han.

- Jeg vil takke Erik Sønsterud for hans dedikerte lederskap i en krevende tid, samt for hans sentrale rolle i å legge et grunnlag som vi nå kan bygge videre på. Jeg ønsker Erik lykke til videre.

- Når Fredrik begynner på dette nye kapittelet for Elkjøp, gjør han det vel vitende om at han har hele konsernet i ryggen. Jeg vil også takke våre fantastiske kolleger i alle land som fortsetter å jobbe så hardt for å hjelpe millioner av kunder med å få den fantastiske teknologien de trenger. Vi vet alle at det er tøft der ute for mange husholdninger, men kollegene våre fortsetter å hjelpe kundene med å velge, ha råd til og nyte fantastisk teknologi fullt ut, sier Baldock.

I Elkjøp Norge er vi over 3000 ansatte i Elkjøp-konsernet, som er eid av britiske Currys - en av Europas største forhandlere innen forbrukerelektronikk.