Elkjøp fjerner Freia-produkter

Elkjøp har fulgt situasjonen med Mondelez og Freia-produkter tett de siste dagene, og tok i dag avgjørelsen om å fjerne Freia-produkter fra deres butikker og på elkjop.no. Dette iverksettes umiddelbart og produktene vil senest være fjernet før åpningstid på mandag.

Fjerner Freia-produkter fra hyllene: Elkjøp informerer i dag om at Freia-produkter blir fjernet fra deres butikker og elkjop.no. Foto: Elkjøp Norge

- Nylig har det vært mye fokus på enkelte selskaper og deres forbindelse til konflikten i Ukraina. I dag har vi tatt beslutningen om å fjerne Freia-produkter fra alle våre butikker og på elkjop.no umiddelbart, og disse vil være fjernet før vi åpner våre butikker på mandag. Vi ønsker å ta et aktivt standpunkt for å bidra til å påvirke til en positiv utvikling i situasjonen, sier Linda Frid Andresen, administrerende direktør i Elkjøp Norge.

Ønsker rask løsning

Samtidig støtter Elkjøp oppunder Coop, som har tatt et klart standpunkt i denne saken.

- Vi håper at vår beslutning vil bidra til å sette press på Mondelez til å gjøre endringer i sin virksomhet. Jo flere selskaper som nå tar en rask avgjørelse med tanke på boikott, jo sterkere signal vil vi nå sende og samtidig forhåpentligvis fremskynde grep hos Mondelez, sier Frid Andresen og legger til:

Når det er sagt, syns vi dette selvsagt er trist og tankene våre går samtidig til de ansatte hos Mondelez dersom de blir berørt. Vi håper på rask løsning i denne saken, slik at vi, og andre selskaper, kan ta deres produkter inn i sortiment igjen.

Håper på rask løsning

Foto: Ketil Martinsen / Elkjøp Norge.

Dette er trist og tankene våre går samtidig til de ansatte hos Mondelez dersom de blir berørt. Vi håper på rask løsning i denne saken, slik at vi, og andre selskaper, kan ta deres produkter inn i sortiment igjen, sier Linda Frid Andresen.

I Elkjøp Norge er vi over 3000 ansatte i Elkjøp-konsernet, som er eid av britiske Currys - en av Europas største forhandlere innen forbrukerelektronikk.