Fremtind Service

Sparer 1200 kroner i året med bombrikke

Den lille brikken som sitter i frontruten, gir store besparelser. Norske bilister sparer i gjennomsnitt 1200 kroner per år når bombrikken er med på tur og mange sparer mye mer.

Gjennomsnittsbilisten sparer 1200 kroner i året med bombrikke, og mange sparer mer. Foto: Fremtind Service

Det norske bompengesystemet AutoPASS er blant verdens beste. En del av suksessen kommer av effektiv registrering med bombrikker og smart innkreving på tvers av alle operatørene gjennom landsdekkende AutoPASS-utstedere.

Fremtind Service, som er Norges største AutoPASS-utsteder, har analysert bompenge- og ferjepasseringer for første halvår 2023. Tallene viser at gjennomsnittskunden sparer 1200 kroner hvert år med AutoPASS-avtale og bombrikke.

Besparelsen på 1200 kroner gjelder bare rabattene på 20 prosent på bompasseringer og 10 prosent på ferjer som alle biler med totalvekt under 3,5 tonn får. I tillegg kommer alle besparelsene med elbilfordeler, månedstak og timesregler.

- Folk sparer mer hvis de kjører mye og betaler mye i bompenger, sier Svein Skovly, kommersiell direktør i Fremtind Service. - En gjennomsnittlig Oslo-bilist sparer nesten 2000 kroner i året med bombrikke, sier han.

Det store flertallet av norske bilister har AutoPASS-avtale, men det er fortsatt en del som kjører rundt uten brikke og går glipp av både rabattene og de andre fordelene.

Se hvem som kan spare mest her.

Om analysen

Fremtind Service har analysert bompasseringer som er fortatt av selskapets kunder i første halvår 2023.

• Beregningene omfatter mer enn én million personkunder som er registrert med bompasseringer i perioden.
  • Beløpene omfatter bompenger og ferjebilletter uavhengig av hvor bompasseringene eller ferjeturene har skjedd.
  • Besparelsen er beregnet per kunde. I gjennomsnitt har hver personkunde 1,2 kjøretøy.

Den lille brikken gir store besparelser
Svein Skovly, kommersiell direktør i Fremtind Service

Om Fremtind Service

Fremtind Service er Norges største bompengeinnkrever (AutoPASS-utsteder) med mer enn 1,3 millioner bilister fra hele Norge som kunder. I 2022 sto Fremtind Service for innkreving av mer enn 6,5 milliard kroner på vegne av bompenge- og ferjeoperatørene.

Fremtind Service er eid av Fremtind Forsikring som igjen er eid av SpareBank 1 Gruppen (65%) og DNB (35%).

Følg pressemeldinger fra Fremtind Service

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremtind Service på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Fremtind Service