Story House Egmont kutter kostnader
Et sterkt presset mediemarked og de stadig økende kostnadene på blant annet distribusjon og trykk, gjør at Story House Egmont må redusere kostnadsbasen med 70 millioner i 2024.
– De siste månedene har vi for alvor merket konsekvensen av endringene i makroøkonomien med økte renter og en kraftig prisøkning som rammer folk flest, og som demper kjøpekraften. Det samme gjelder blant de aktørene som annonserer i våre publikasjoner og på våre nettsteder. Flere har satt på bremsene, og det påvirker naturligvis også vår virksomhet, sier Nina Vesterby, administrerende direktør i Story House Egmont.
Disse negative trendene preger hele mediemarkedet. Kombinasjonen med økt kostnadsbase på grunn av økte priser på trykk og distribusjon og ikke minst en svak norsk krone, som gir valutatap siden mange aktører handler trykketjenester i euro, gjør situasjonen enda mer utfordrende.
– Vi skal finne 70 millioner i besparelser for å demme opp for den markedssituasjonen vi står i. Dette betyr at vi må redusere det totale kostnadsnivået, og trolig omprioritere eller nedskalere noen av satsningene vi har på trappene. Nøyaktig hvilke områder som blir berørt jobber vi med, og det er naturligvis viktig at denne prosessen ikke drar for mye ut i tid. Vi kan dessverre ikke utelukke at det vil innebære nedbemanning, sier Vesterby.
Parallelt som Story House Egmont skal redusere kostnadsbasen, vil transformasjonen til et mer digitalt mediehus pågå for fullt.
– Vi har de siste årene jobbet iherdig med å tilby alt det gode innholdet vi produserer i flere kanaler, og det er gledelig å se at både Klikk og betalingsløsningen Klikk+ stadig setter nye rekorder. Men den teknologiske utviklingen går ekstremt fort, og vi må henge med. Nå blir det en balansekunst mellom det å bremse og gasse samtidig, slik at vi kan fortsette å videreutvikle våre digitale tjenester, samtidig som vi fortsetter å produsere godt innhold til våre kunder, avslutter Vesterby.
Foto: Story House Egmont
Nøkkelord
Kontakter
Kontakt:
Nina Vesterby, administrerende direktør Story House Egmont
Telefon: 982 47 877
Om oss:
Om Story House Egmont
Story House Egmont
Nydalsveien 12
0441 Oslo
+47 22 77 20 00
http://www.storyhouseegmont.no
Story House Egmont er Norges største utgiver av blader, magasiner, tegneserier og digitale tjenester til voksne, barn og unge. Selskapet har også investeringer i e-handel og digitalbyråer, og utgir over hundre kjente merkevarer. Story House er en del av Egmont - et av Nordens største mediekonsern med 6600 ansatte og aktivitet i 30 land. Vårt motte We bring stories to life har sterke publisistiske verdier. Egmont står bak mer enn 700 magasiner, tegneserier, Klikk.no, TV 2, Nordisk Film, kinodrift, samt flere deleide selskaper. Egmont er en stiftelse som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.
Følg pressemeldinger fra Story House Egmont
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Story House Egmont på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Story House Egmont
Over 7000 nye digitale abonnenter på ett år26.9.2024 06:59:00 CEST | Pressemelding
Egmonts digitale abonnementstjeneste Klikk+ holder høy veksttakt for 4. året på rad.
Story House Egmont etablerer et nytt e-handelskonsern innen Hjem og Interiør11.9.2024 11:00:23 CEST | Pressemelding
Egmont styrker sin posisjon i e-handelsmarkedet ved å samle sine ledende virksomheter innenfor området Hjem og Interiør i et felles konsern: Egmont LivingNordic. Det nye konsernet omsetter for over 2 milliarder kroner, og Charlotta Svarfvar er ansatt som konsernsjef.
Adolfsen Group med partnere kjøper Story Travel fra Egmont. - Dette er en helt perfekt match30.8.2024 09:54:52 CEST | Pressemelding
Story House Egmonts heleide reiseoperatør Story Travel ble opprettet i kjølvannet av koronaepidemien, og har på rekordtid skapt millionvekst for mediehuset. Nå selges reiseoperatøren til en investorgruppe som inkluderer Adolfsen brødrene, mens det fortsatt er i sterk skalering.
- Unge jenter må finne kraften i seg selv!16.8.2024 12:21:06 CEST | Pressemelding
Frida Leonore Næss er for mange kjent som den sprudlende jenta på Tiktok, som studerer på Hawaii. Hun ønsker å inspirere unge jenter til å finne kraften i seg selv, og for å oppnå dette bør de sette seg mål mener hun. Nå kommer hun med en utfyllingsbok for å loggføre nettopp dette!
Norge har fått en ny norsk Donald-tegner!15.8.2024 11:52:35 CEST | Pressemelding
Denne uken debuterer Trine Lise Normann (29) som ny norsk Donald-tegner i ukas Donald-blad. – Å bli Donald-tegner er nesten umulig, sier Donald-redaktør Marius Molaug.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom