Story House Egmont kutter kostnader
Et sterkt presset mediemarked og de stadig økende kostnadene på blant annet distribusjon og trykk, gjør at Story House Egmont må redusere kostnadsbasen med 70 millioner i 2024.

– De siste månedene har vi for alvor merket konsekvensen av endringene i makroøkonomien med økte renter og en kraftig prisøkning som rammer folk flest, og som demper kjøpekraften. Det samme gjelder blant de aktørene som annonserer i våre publikasjoner og på våre nettsteder. Flere har satt på bremsene, og det påvirker naturligvis også vår virksomhet, sier Nina Vesterby, administrerende direktør i Story House Egmont.
Disse negative trendene preger hele mediemarkedet. Kombinasjonen med økt kostnadsbase på grunn av økte priser på trykk og distribusjon og ikke minst en svak norsk krone, som gir valutatap siden mange aktører handler trykketjenester i euro, gjør situasjonen enda mer utfordrende.
– Vi skal finne 70 millioner i besparelser for å demme opp for den markedssituasjonen vi står i. Dette betyr at vi må redusere det totale kostnadsnivået, og trolig omprioritere eller nedskalere noen av satsningene vi har på trappene. Nøyaktig hvilke områder som blir berørt jobber vi med, og det er naturligvis viktig at denne prosessen ikke drar for mye ut i tid. Vi kan dessverre ikke utelukke at det vil innebære nedbemanning, sier Vesterby.
Parallelt som Story House Egmont skal redusere kostnadsbasen, vil transformasjonen til et mer digitalt mediehus pågå for fullt.
– Vi har de siste årene jobbet iherdig med å tilby alt det gode innholdet vi produserer i flere kanaler, og det er gledelig å se at både Klikk og betalingsløsningen Klikk+ stadig setter nye rekorder. Men den teknologiske utviklingen går ekstremt fort, og vi må henge med. Nå blir det en balansekunst mellom det å bremse og gasse samtidig, slik at vi kan fortsette å videreutvikle våre digitale tjenester, samtidig som vi fortsetter å produsere godt innhold til våre kunder, avslutter Vesterby.
Foto: Story House Egmont
Nøkkelord
Kontakter
Kontakt:
Nina Vesterby, administrerende direktør Story House Egmont
Telefon: 982 47 877
Om oss:
Om Story House Egmont
Story House Egmont
Nydalsveien 12
0441 Oslo
+47 22 77 20 00
http://www.storyhouseegmont.no
Story House Egmont er Norges største utgiver av blader, magasiner, tegneserier og digitale tjenester til voksne, barn og unge. Selskapet har også investeringer i e-handel og digitalbyråer, og utgir over hundre kjente merkevarer. Story House er en del av Egmont - et av Nordens største mediekonsern med 6600 ansatte og aktivitet i 30 land. Vårt motte We bring stories to life har sterke publisistiske verdier. Egmont står bak mer enn 700 magasiner, tegneserier, Klikk.no, TV 2, Nordisk Film, kinodrift, samt flere deleide selskaper. Egmont er en stiftelse som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.
Følg pressemeldinger fra Story House Egmont
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Story House Egmont på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Story House Egmont
- Turen ble mildt sagt en overveldende opplevelse20.9.2023 10:28:49 CEST | Presseinvitasjon
Våren 2022 reiste Jens Kvernmo og Isak Dreyer til Grønland, hvor de levde med inuittene i over tre måneder. Turen var initiert av Kvernmo, som en del av hans urfolk-prosjekt. Sammen med fotograf Øyvind Nordahl Næss og NRK dokumenterte de sitt møte med urfolket, deres levesett og gamle fangstkultur. Resultatet ble boken «Drømmen om Grønland».
Astri Pedersen vant Norsk Ukeblads #forandreprisen 202319.9.2023 08:03:45 CEST | Pressemelding
I forbindelse med Norsk Ukeblads 90 års-jubileum ønsket redaksjonen, i samarbeid med Frivillighet Norge, å hedre de som gjør noe for andre med en egen pris. #forandreprisen 2023 gikk til Engelen fra Haugesund, Astri Pedersen (57).
Kraftig leservekst for Egmonts interiørblader15.9.2023 09:00:46 CEST | Pressemelding
14 av 23 av Story House Egmont sine magasin- og tegneserietitler går frem i lesertallene for 2. kvartal 2023. Størst vekst har interiør- og kvinnesegmentet.
«Lær å tegne» monstre og fantasiskapninger!11.9.2023 10:14:32 CEST | Pressemelding
En ny «Lær å tegne»-bok av Arkin-skaper H. L. Phoenix vil hjelpe alle som ønsker å tegne fantastiske skapninger!
Sahals Valg: Traff blink hos flerkulturelle, unge velgere6.9.2023 14:43:55 CEST | Pressemelding
Kampanjen «Sahals valg» fra Egmont People har som mål å øke bevisstheten rundt kommune- og fylkestingsvalget og få opp valgdeltakelsen blant unge flerkulturelle nordmenn. Til nå er videoene sett 1,7 millioner ganger.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom